10.10 cpu kører ned i hastighed, inkl. net og andet..

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Esben Lausted

10.10 cpu kører ned i hastighed, inkl. net og andet..

Indlæg af Esben Lausted »

Min 1. pc jeg fik ubuntu på, er kommet til at køre super godt, på grund af jeres hjælp, så nu fisker jeg lige lidt igen :shock:
:arrow: Nuværende pc, Fujitsu Siemens Xi-2550. Core 2 duo - 2,5 Ghz med 3Gb ram. Dual Hd kører med "raid-0" så de virker som en stor Hd.

Mit problem, når jeg sætter den til at enten afspille fra Youtube eller at downloade fra f.eks. Softwarecenter, så stopper den afspilning eller download, medmindre jeg "holder den igang" det vil sige jeg sidder og bevæger musen kontinuerligt :?

Har en mistanke om at den lukker ned for cpu, da den (af en eller anden grund) mener at der ikke er noget arbejde så den kan lige så godt spare strømmen??

Er her en smarter person som kan pege mig i retning af den knap jeg skal trykke på?

På forhånd tak.
Senest rettet af Esben Lausted 18. apr 2011, 20:05, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 10.10 cpu kører ned i lav hastighed, inkl. net og andet..

Indlæg af lath »

Esben Lausted skrev:Min 1. pc jeg fik ubuntu på, er kommet til at køre super godt, på grund af jeres hjælp, så nu fisker jeg lige lidt igen :shock:
:arrow: Nuværende pc, Fujitsu Siemens Xi-2550. Core 2 duo - 2,5 Ghz med 3Gb ram. Dual Hd kører med "raid-0" så de virker som en stor Hd.

Mit problem, når jeg sætter den til at enten afspille fra Youtube eller at downloade fra f.eks. Softwarecenter, så stopper den afspilning eller download, medmindre jeg "holder den igang" det vil sige jeg sidder og bevæger musen kontinuerligt :?

Har en mistanke om at den lukker ned for cpu, da den (af en eller anden grund) mener at der ikke er noget arbejde så den kan lige så godt spare strømmen??

Er her en smarter person som kan pege mig i retning af den knap jeg skal trykke på?

På forhånd tak.

Du kan muligvis lave nogle interessante ændringer i System > Indstillinger > Strømstyring .Husk at gemme ved at trykke på "Gør til Forvalg"-knappen, før du trykker "Luk"-knappen, hvis du laver nogle ændringer)

Der er også System > Indstillinger > Pauseskærm

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kan du afspille videoerne uden problemer hvis du henter dem ned på maskinen først?

Hvis du tilføjer CPU-frekvensskalering panelprogrammet til dit panel kan du se hvilken hastighed din cpu køre med. Du kan også tilføje Systemovervåger for at se hvad belastningen på CPU'en er.
Esben Lausted

Den fryser..
Jeg har downloadet et par klip af forskelligt format, samt jeg har afspillet lidt fra ekstern Hd.

Mens jeg afspiller filmen eller downloader en fil (ligegyldigt hvilken slags download), så fryser pc simpelthen, alt går i stå.
Jeg har hentet en system-monitor (Gkrelm) den fryser så også når det hele sker, pc vågner med det samme når jeg bevæger mus eller rører en knap.

På system-monitor er der et ur der viser oppe tid, den viser den korrekte oppe-tid, det vil sige fryser pc ved 3 min 50 sek og jeg venter 10 sek med at røre musen, så viser den 4 min.

Opsummeret, kan jeg bare holde mig selv igang (som et hamster i løbehjul) så kører pc også.. nitte :mrgreen:
Esben Lausted

Esben Lausted skrev:Den fryser..
Jeg har downloadet et par klip af forskelligt format, samt jeg har afspillet lidt fra ekstern Hd.

Mens jeg afspiller filmen eller downloader en fil (ligegyldigt hvilken slags download), så fryser pc simpelthen, alt går i stå.
Jeg har hentet en system-monitor (Gkrelm) den fryser så også når det hele sker, pc vågner med det samme når jeg bevæger mus eller rører en knap.

På system-monitor er der et ur der viser oppe tid, den viser den korrekte oppe-tid, det vil sige fryser pc ved 3 min 50 sek og jeg venter 10 sek med at røre musen, så viser den 4 min.

Opsummeret, kan jeg bare holde mig selv igang (som et hamster i løbehjul) så kører pc også.. nitte :mrgreen:

Nå ja, når den fryser, hakker lyden, som en gammel vinylplade der er ridset/går i hak..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm kunne godt mistænke det for at være bios'en der via SMM stanser computeren når den tror den er indaktiv. Prøv at slå alt strømstyring fra i BIOS.
Har du deaktiveret ACPI i Linux?
Esben Lausted

Re: 10.10 cpu kører ned i lav hastighed, inkl. net og andet.

AJenbo skrev:Hmm kunne godt mistænke det for at være bios'en der via SMM stanser computeren når den tror den er indaktiv. Prøv at slå alt strømstyring fra i BIOS.
Har du deaktiveret ACPI i Linux?

ACPI?? nå, smutter lige i bios og kikker :)

edit. Google er min ven :oops: Advanced Configuration and Power Interface
Esben Lausted

:mrgreen: Nu har jeg fundet ud af hvad GRUB er.. En mappe og ikke noget som teminalen (som jeg troede det var).
I min grub mappe, er der lidt om grub, det ser således ud:

# Power management and ACPI options
#
CONFIG_PM=y
CONFIG_PM_DEBUG=y
# CONFIG_PM_ADVANCED_DEBUG is not set
# CONFIG_PM_VERBOSE is not set
CONFIG_CAN_PM_TRACE=y
CONFIG_PM_TRACE=y
CONFIG_PM_TRACE_RTC=y
CONFIG_PM_SLEEP_SMP=y
CONFIG_PM_SLEEP=y
CONFIG_SUSPEND_NVS=y
CONFIG_SUSPEND=y
CONFIG_PM_TEST_SUSPEND=y
CONFIG_SUSPEND_FREEZER=y
CONFIG_HIBERNATION=y
CONFIG_PM_STD_PARTITION=""
CONFIG_PM_RUNTIME=y
CONFIG_PM_OPS=y
CONFIG_ACPI=y
CONFIG_ACPI_SLEEP=y
CONFIG_ACPI_PROCFS=y
CONFIG_ACPI_PROCFS_POWER=y
CONFIG_ACPI_POWER_METER=m
CONFIG_ACPI_SYSFS_POWER=y
CONFIG_ACPI_PROC_EVENT=y
CONFIG_ACPI_AC=y
CONFIG_ACPI_BATTERY=y
CONFIG_ACPI_BUTTON=y
CONFIG_ACPI_VIDEO=m
CONFIG_ACPI_FAN=y
CONFIG_ACPI_DOCK=y
CONFIG_ACPI_PROCESSOR=y
CONFIG_ACPI_HOTPLUG_CPU=y
CONFIG_ACPI_PROCESSOR_AGGREGATOR=m
CONFIG_ACPI_THERMAL=y
CONFIG_ACPI_CUSTOM_DSDT_FILE=""
# CONFIG_ACPI_CUSTOM_DSDT is not set
CONFIG_ACPI_BLACKLIST_YEAR=2000
# CONFIG_ACPI_DEBUG is not set
CONFIG_ACPI_PCI_SLOT=y
CONFIG_X86_PM_TIMER=y
CONFIG_ACPI_CONTAINER=y
CONFIG_ACPI_SBS=y
CONFIG_ACPI_HED=m
CONFIG_ACPI_APEI=y
CONFIG_ACPI_APEI_GHES=m
CONFIG_ACPI_APEI_EINJ=m
CONFIG_SFI=y
CONFIG_X86_APM_BOOT=y
CONFIG_APM=m
# CONFIG_APM_IGNORE_USER_SUSPEND is not set
# CONFIG_APM_DO_ENABLE is not set
# CONFIG_APM_CPU_IDLE is not set
# CONFIG_APM_DISPLAY_BLANK is not set
# CONFIG_APM_ALLOW_INTS is not set

#
# CPU Frequency scaling
#
CONFIG_CPU_FREQ=y
CONFIG_CPU_FREQ_TABLE=y
# CONFIG_CPU_FREQ_DEBUG is not set
CONFIG_CPU_FREQ_STAT=y
CONFIG_CPU_FREQ_STAT_DETAILS=y
CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_PERFORMANCE=y
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_POWERSAVE is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_USERSPACE is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_ONDEMAND is not set
# CONFIG_CPU_FREQ_DEFAULT_GOV_CONSERVATIVE is not set
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_PERFORMANCE=y
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_POWERSAVE=y
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_USERSPACE=y
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_ONDEMAND=y
CONFIG_CPU_FREQ_GOV_CONSERVATIVE=y

:arrow: Er der noget der skal forsøges ændret? Jeg antager "Y" betyder at noget må manipuleres af grub??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

GRUB er en opstartsindlæser (bootloader), den står for at lave en liste af systemer der er installeret på computeren og så starte det valgte system.
Lige som så mange andre programmer har den en mappe på computeren med dens konfigurations filer, det er den du har fundet.

Jeg kender ikke den fil du har åbnet op, et filnavn ville hjælpe, det ville den fulde sti på mappen også.
Jeg tror ikke det er indstillinger som grub må ændre, men indstillinger som skal være aktiveret. Det er nok ikke noget du skal pille ved. Spørgsmålet var mere om det var noget du allerede hade ændret på.

Dit problem ser for mig ud som om Linux ikke overtager strømstryingen og BIOS'en der for i stedet står for det.
Esben Lausted

Jeg har været i bios, har der prøvet at ændre de forskellige strømstyrings-muligheder.
Det gav ikke noget. Har haft strømstyring til og fra, uden at kunne se en forskel :?

Min copy/paste er fra mappen /boot/config-2.6.35-22-generic
Esben Lausted

Har været i kraftig dialog med google, det ser ud til at Ubuntu er noget skidt, når det skal fungere med intel 965 chipset..

Giver det lidt mere tid, ellers ender det nok med win7 :oops: Og tanken nager mig, da min lille Eee kører fantastisk med 10.04.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan du eventuelt henvise til nogen af de sider hvor du har læst der skulle være problemer?
Esben Lausted

Der findes en del kendte problemer, med samarbejdet imellem ubuntu og intel 965 chipset.

Men efter endnu en søgning på "Ubuntu 10.10 freezes" faldt jeg over en fyr der havde afinstalleret pm-utills (under synaptic pakkehåndtering). Når man fjerner pm-utills, fjerner man også acpi og lader dermed bios overtage strømstyringen ( :mrgreen: tror jeg).

Jeg har fjernet pm-utills og lige været på tuben og afspille http://www.youtube.com/watch?v=Zh4n1bZi4d8 genial musik - og denne gang uden jeg skulle høre på hakken og skratten!
:D Kan være det nu virker :!:

Giver det et par dage og melder tilbage om hvorvidt poblemet er løst eller ej.
Esben Lausted

;) Glemte vist at melde tilbage på den her.

For at få 10.10 til at virke på min fujitsu - Under installation "F6 install options" valgte jeg at installere uden noapic.

Worked like a charm, den har kørt upåklageligt siden.