Ubuntu + W2K8 Domain mount shares

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kriss3d
IRC nickname: Kriss3d

Ubuntu + W2K8 Domain mount shares

Indlæg af Kriss3d »

Hejsa linuxnørder.

Jeg sidder på en skole hvor jeg i min sparsomme fritid på kontoret kigger lidt på muligheden for at smide linux på computere til skolens netcafe.
Den bliver nedprioriteret da der er mange vigtige opgaver. Sådan er det.
Men here goes:

Jeg har fået den ide at man måske kunne bruge de ældre maskiner der alligevel bare står. Smide ubuntu på dem og noget OO og så har de jo egentligt alt hvad elever alligevel skal bruge dem til. Skrive opgaver og surfe facebook og youtube..

Da alle elever har et share på domainet skal de jo helst kunne tilgå dette nemt.

Jeg har kigget rundt men har ikke fundet nogen løsning på dette endnu.

Hvordan mounter jeg et share fra en filserver ved at benytte det brugernavn og password de alligevel logger ind på maskinen med ? (Jeg har fået ubuntu til at acceptere domain logon.. Skal bare lige kigge på hvordan jeg sætter rettigheder til hvem der må køre sudo)

Er der noget program eller et script jeg kan rette og smide i fstab der auto mounter et netværks share baseret på domain login ?
Senest rettet af Kriss3d 24. mar 2011, 12:26, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu + W2K8 Domain mount shares

Indlæg af AJenbo »

Tror du skal kigge på at gøre det med gvfs istedet for fstab

Tror kommandoen er noget i stil med "gvfs-mount smb://server/mappe"

Opdatering:
Tror den nemmeste løsning er at tilføje følgende til /home/kriss3d/gtk-bookmarks
smb://server/kriss3d/ Dine netværks filer

Så kan eleverne tilgå deres netværks filer fra menuen Steder, eller i venstre panel i nautilus.
De vil blive spurgt om adgangs koden, men de kan vælge at maskinen skal huske koden fremover.

Hvis du også til føjer "gvfs-mount smb://server/kriss3d/" til deres login script så vil deres drev automatisk blive monteret efter de har sat den til at huske koden.
Kriss3d

Indlæg af Kriss3d »

Jow. Men nu er ideen jo netop at det ikke skal være mere besværligt for hver enkelt elev end det ville være med Windows.
Og jeg skal helst ikke skulle ind og lægge noget til hver profil. Det drejer sig jo om et åbent sted hvor 100 vis af elever har fri adgang. Så det skulle gerne være sådan at den automounter deres eget drev som home mappen. På den måde når de gemmer noget i dokumenter i Ubuntu skal den smide det direkte ned på deres hjemmedrev.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tænkte også det skulle vær noget du satte op til at ske automatisk. Men ja hvis du vil have det skal monteres som brugerens dokument mappe er det måske ikke smart nok.

Den mest normale metode ser ud til at være at have hele /home liggende på servere og så mounte den med fstab, men det vil nok ikke spille i hak hvis det kun er dokument mappen der er på netværket.

Måske kan det håndteres med at mounte hele serveren fra fstab, og så have brugerenes dokument mapper til at være symlinks der peger til den undermappe på serveren hvor deres filer ligger.

Du kan også prøve at kontakte http://o-biz.dk som jeg ved har tidligere erfaringer med opsætning af Ubuntu på skoler.
Kriss3d

Indlæg af Kriss3d »

Mit problem nu er at selvom jeg har fået tilladt alle (indtil videre) at køre sudo så kan jeg ikke lige komme ind på serveren.
Jeg kan godt authe imod den og logge ind med domainuser.

Når jeg prøver at klikke på netværk og Windows netværk så kan jeg se 3 grupper.
Når jeg prøver at navigere ind siger den at den ikke kan få delingslisten fra serveren. Hvad er det lige der så mangler for at jeg kan komme ind og se shares ??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det finder jeg meget typisk for måden Windows deling virker, også når der kun er Windows maskiner involveret. Det er nok også grunden til at de har lavet en helt ny måde at tilgå delinger på, det virker så KUN mellem Windows 7 maskiner.
Man skal ofte selv skrive den præsise sti til serveren manuelt. I Ubuntu gøres det gennem Steder->Tilslut server...

Prøv at kontrollere rettighederne for dit mount med

Kode: Vælg alt

ls -l
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »