Ubuntu på D partition

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
iphelms
IRC nickname: Lillebror
Geografisk sted: Hillerød

Ubuntu på D partition

Indlæg af iphelms »

Hej alle

ACER har partioneret min HD på 750 GB i 2 i formatet NTFS, med WIN 7 på partition 1. Hvordan får jeg UBUNTU 10.10 ind på partitionen og etablere Dual Boot?
Lillebror :D
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu på D partition

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum!
Allerførst flytter jeg lige dit spørgsmål til Installation-boardet - da det jo ikke er en guide du leverer!

Der findes nogle glimrende installationsvejledninger, også til dualboot. Du finder dem ud fra min begynderguide hvor du også kan få mange andre gode råd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ubuntu bruger ikke bogstaver til partitioner lige som Windows. Den kan heller ikke bruge NTFS partitioner til systemet. Hvis ikke du bruger D i Windows vil jeg forslå du sletter den og opretter Ubuntu partitionerne på den tomme plads.

Du kan også bare lave en normal installation, her vil Ubuntu så give dig muligheden for at skrumpe Windows partitionerne så der bliver plads til at installere Ubuntu.

Hvis du vil have mere specifikke instruktioner skal jeg vide nøjagtig hvordan din harddisk er delt op og om der er mere end en harddisk. Og hvad ligger der på D.
Du kan bruge diskhåndteringen i windows til at se hvordan dine diske er delt op.
iphelms

Indlæg af iphelms »

Tak til jer, der tog sig tid til at svare. Jeg har idag downloaded/brændt på CD. Ubuntu 10:10 med Christians fine instruks.

Min HD, Disk0 er på 698,64 er delt i 3: 1). 14,65GB til genoprettelse 2). 342,07GB i NTFS (System, Boot,) med WIN7 3). Ledig partition på 341,92GB i NTFS (Primær partition) der er tom. Direkte afskrift fra Computeradm.

Jeg har kun denne ene HD, som jeg mener ACER har partitioneret fra starten.

Skal den ledige partition reformateres, da UBUNTU er i CDFS?

Lillebror
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Cdfs er en cd. Ubuntu bruger ext4 til sin data partition, der skal også være en swap partition da ubuntu bruger en partition istedet for en fil til swap.

Det er meget typisk at acer deler disken op på den måde, det virker lidt halvhjertet da de ikke sætter systemet op til at benytte den eller forklare kunnerne hvordan de selv kan sætte den op til det. Det gør det desværre også lidt mere omstændigt at installere Ubuntu.

Da Windows ikke forstår ext4 kan du ikke formater partitionen fra Windows. du vil heller ikke kunne tilgå den fra windows. ubuntu kan godt tilgå Ntfs diske.

For at installere Ubuntu på det område som D: pt anvænder:
Slet d partitionen fra Windows disgkhandtering. start op fra ubuntu installations cden. når du så kommer til der hvor du skal tildele drevplads skal du vælge "angiv partitioner manuelt (avanceret)", marker den ledige plads nederst på listen, tryk tilføj og sænk størrelsen med 2048, sæt monteringspunkt til /, tryk ok. Marker den rasende ledie plads, tryk tilføj, ændre filsystem til swapområde, tryk ok. Tryk på installer nu og fortsæt installationen som normalt.
iphelms

Indlæg af iphelms »

Hej AJenbo m.f.

Så er partitionen på D: slettet og jeg har forsøgt, at installere UBUNTU 10:10, som blev downloaded og brændt med suges.(Succes).

Først kørte jeg Wubi opstartsprobram og derefter genstart. Skærmen viser dual boot og jeg vælger UBUNTU. Derefter kan jeg vælge sprog, derefter kører maskinen i 2-3 min og dør?

Internet,firewire,antivir er slået fra.

Hvad gør jeg nu?
Lillebror
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal ikke lave en wubi installation. Brug fjern programmer i windows til at fjerne wubi (ubuntu) installationen.
Start op fra cd en, det kan være du skal ind i BIOS og sætte computeren til at starte fra cd.
iphelms

Indlæg af iphelms »

Hej igen
Det er hermed gjort. Jeg får startskærm og sprog valg i Ubuntu. Derefter går min PC i sort :( Dette gælder både den fil jeg selv har downloaded og brændt og Ubuntu 10:4 fra Ubuntu Magazin.)

Lillebror

Ps. Har undersøgt win 7 for fejl, men ingen fundet.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har oplevet et liggende problem på en maskine med et GeForce 8600 (hvad er der i din maskine?).

Løsningen her var at slå modset fra.
Når du ser følgende skræm billed under opstart fra cd'en
http://img179.imageshack.us/img179/1412 ... 151355.png
trykker du på en tast for at afbryde opstarten og ændre nogle indstillinger.
Vælg først et sprog, tryk på F6 for at åben menuen for andre valg, og marker nomodset.
Tryk esc og vælg installer Ubuntu.

Fra denne menu kan du også vælge at teste installations disken for fejl (tager lang tid og vil også være påvirket af dit problem med at den fryser).

Når installationen er færdig og maskinen starter for første gang, skal du ved denne skærm trykke e for at redigere tilvalg for linux.
http://i44.tinypic.com/161x35y.png
Find linjen der slutter med "quiet splash" og til føj " nomodeset".

Når du er startet op trykker du alt+F2 og skriver

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/default/grub

Find "quiet splash" og ændre det til "quiet splash nomodeset".
Åben programmer-tilgehør-terminal og skriv

Kode: Vælg alt

sudo update-grub
.
iphelms

Indlæg af iphelms »

Hej AJenbo

Mit grafikkort er et NIVIDA GT 120.

Har prøvet, som du skrev og kontrolleret disken igen, igen, men jeg kommer stadig kun et skridt videre efter vælg sprog. Både på den hjemmebrændte og UBUNTU 10:4.

Den kører i flere minutter og går så i sort (i stå).

Hilsen og god jul til alle.
Lillebror
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du får følgende skærm billed
http://images.techtipsgeek.com/post/spe ... u-boot.gif

kan du trykke på en tast for at se hvad der sker bag ved scenen, det kan være der kommer en fejl besked så vi kan se hvad der går galt.

Hold i øvrigt øje med om caps lock lampen til dit tastatur begynder at blink, og prøv at trykke ctrl+alt+F2
iphelms

Indlæg af iphelms »

Glædelig Jul og Godt UBUNTU Nytår :D

For at være helt sikker, købte jeg en UBUNTU CD fra UBUNTU.

Samme forløb som sidst, efter valg af sprog, installer UBUNTU, køre PC´en i flere minutter (Der er en lille streg i øverste venstre hjørne, der blinker).

Skærmen er sort, men stregen blinker stadig. Intet sker? Jeg kan ikke komme ind bag startopskærmem, da den jo er sort.

Er det en WIN 7 konflikt? (Hvis jeg havde en CD med WIN7 DA. Reformaterede jeg HD og begyndte forfra.

Hilsen Lillebror :(
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

kan du trykke på en tast for at se hvad der sker bag ved scenen

Hvilken knap? for det kan jeg ikke i min 10.10?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Windows har ikke nogen indflydelse når den ikke køre. Det lyder godt nok som et meget tidligt sted for computeren at gå i stå. Prøv at sætte bios til default, du kan også se om du har held med at starte op fra en usb i stedet for en cd. Eller du kan prøve den alternative installations cd som virker beder med drilsk hardware:
http://mirrors.telianet.dk/ubuntu-relea ... e-i386.iso

@thomasjohansen: Jeg tror escape virker til at gå bagom, men jeg bruger venstre pile tast, der kan jeg slå den til og fra.
iphelms

Indlæg af iphelms »

Hej Alle

Så har jeg prøvet alle 3 versioner af Ubuntu 10.10. incl. på USB. Sort skærm og ingen mulighed for, at gå bagom efter fejlmeddelelser.

I øvrigt er der ingen lysende taster/knapper på mit Logitech EX 110 Cordless :(

På nogle af de andre sider, der er på EN, kan jeg se at problemet ikke er ukendt. For det meste giver de forskellige NIVIDA grafikkort skylden, men ingen løsninger.

Jeg har sendt flere mails til ACER, men de svare som sædvanligt ikke.

Skal jeg reformatere min HD og slette alt ACER og installere WIN7 EN, som jeg har på CD?

Hilsen Lillebror