[Løst] .CMP billede filer
-
[Løst] .CMP billede filer
Argh! Jeg kan ikke åbne .cmp filer. Det er billedfiler jeg bruger på arbejde (windowsmaskine), de bliver åbnet i et specielt (medicinsk) billedvisningsprogram (ikke Corel, Photoshop el. lign). Jeg vil dog gerne kunne åbne dem hjemme, hvor jeg bruger Ubuntu 10.10. Er der et program, der kan åbne billeder af den type i Ubuntu?
Takker og god Jul
Takker og god Jul
Senest rettet af Haderen 20. dec 2010, 09:58, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: .CMP billede filer
Haderen skrev:Argh! Jeg kan ikke åbne .cmp filer. Det er billedfiler jeg bruger på arbejde (windowsmaskine), de bliver åbnet i et specielt (medicinsk) billedvisningsprogram (ikke Corel, Photoshop el. lign). Jeg vil dog gerne kunne åbne dem hjemme, hvor jeg bruger Ubuntu 10.10. Er der et program, der kan åbne billeder af den type i Ubuntu?
Takker og god Jul
Den her http://linux.softpedia.com/get/Multimedia/Graphics/XnView-4612.shtml er interessant læsning.
Der er vist ikke noget billedformat som er umuligt for den at læse og vise.
Det er fra via-bin pakken:
VIA is a volumetric image analysis suite for functional and structural (medical) images. The suite consists of different tools ranging from simple data handling over viewers to complex image transformation.
All tools operate on data in VISTA format. The package contains several converters from e.g. PNG, PGM or PNM to this data format and back.
Du installere det ved at klikke på dette apt-link: via-bin, som ikke er et download, men som starter en pakke-manager på din computer:
Alternativt kan du også gøre det Ubuntu Softwarecenter, eller køre følgende kommando i terminal:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install via-bin
/Lars
og selv god jul
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvad heder programmet som i bruger på arbejde i øvrigt?
-
XnView og Via-bin kan desværre ikke åbne filerne. Programmet hedder Dentaleye. Sært at programmet bruger det her billedeformat, endvidere det bruger også Microsoft Access som database De data kan dog heldigvis konverteres til MySQL uden problemer.
-
- Admin
Kan du uploade et eksempelt på et .cmp billed?
Har du installationen til Dentaleye måske virker den gennem Wine.
Har du installationen til Dentaleye måske virker den gennem Wine.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Haderen skrev:XnView og Via-bin kan desværre ikke åbne filerne. Programmet hedder Dentaleye. Sært at programmet bruger det her billedeformat, endvidere det bruger også Microsoft Access som database De data kan dog heldigvis konverteres til MySQL uden problemer.
via-bin er en pakke - ikke et program
Det her er en ubrugelig fejlmeddelelse:
deværre ikke åbne filerne
Du må kunne give nogle detaljer.
*.mdb (MS Access) filer er ikke et problem at oversætte til noget andet i Linux.
Kunne du prøve at give resultatet af denne kommando udført på en cmp fil:
file en_cmp_fil.cmp
Du skal selvfølgelig være i mappen med cmp filen. Det nemmeste er at kopiere en cmp fil ned i din hjemmemappe.
Et cmp billede er et billedformat fra Discorp, og på denne side angives det at XnView + windows kan åbne den:
http://www.file-extensions.org/cmp-file-extension-discorp-cmp-jpeg-image-file-format, så det kan XnView på et Linux styresystem også.
Du må gøre et eller andet forkert - husk at mellemrumstegn i filnavne og mappenavne er en dårlig ide på *NIX styresystemer. Ikke at det er umuligt at bruge mellemrumstegn, men nybegyndere kan ikke finde ud af det, hvis de skal køre terminalkommandoer der involverer filer og/eller mapper med mellemrumstegn. Jeg er også stødt på programmer der ikke tager mellemrumstegn pænt.
Edit: kommandooption for vnview:
vnview V1.6.0
vnview: No file specified by -in, extra command argument, or <.
Usage: vnview <options> file ..., where <options> includes:
-help
Prints usage information.
-license
Prints license information.
-in <string> ...
File to display.
-object <integer>
Object within file. Default: -1
-band <integer>
Band of image object. Default: 0
-palette any | default | best | gray | grey
Color palette to use. Default: any
-size <integer>
Initial image window dimension. Default: 0
plus X Windows options.
så du skal altså vise en cmp er det fra en terminal:
xnview -in min_cmp_fil.cmp -display $DISPLAY &>/dev/null &
og for et et objekt lad os sige objekt 2 i en cmp fil:
xnview -in min_cmp-fil.cmp -object 2 -display $DISPLAY &>/dev/null &
Hvis du vil lukke terminalen, og xnview stadig skal være åben så tryk CTRL+D (detach), når terminalen er det aktive vindue - det har fokus.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
lath skrev:Haderen skrev:Kode: Vælg alt
xnview -in min_cmp-fil.cmp -object 2 -display $DISPLAY &>/dev/null &
Hvis du vil lukke terminalen, og xnview stadig skal være åben så tryk CTRL+D (detach), når terminalen er det aktive vindue - det har fokus.
Når vi finde en metode der virker kan det selvfølgelige sættes op så det blot er at dobbelt klikke på filerne.
-
Korrekt, vag beskrivelse af problemet.
Efter install af via-bin pakken lavede jeg en
så jeg er godt klar over at det er en samling af programmer.
Hvis jeg åbner med XnView (via Nautilus) hvor billedet ligger i samme mappe som programmet får jeg følgende melding:
I en terminal:
Jeg har testet med XnView på en windows maskine. Der kan billeder heller ikke åbnes ("Format could not be determined").
Kan det tænkes at udvikleren af Dentaleye bruger et eget udviklet format, der tilfældigvis også ender på .CMP? Jeg skriver / ringer til dem i morgen og får opklaret mysteriet.
Med det mente jeg, at vha. MDB Viewer kunne jeg konvertere den database, der holder styr på at billedfilerne til .csv og importere dataene i MySQL via php. Beklager hvis det var uklart, jeg skriver ofte lige så hurtigt som jeg tænker og taler
Efter install af via-bin pakken lavede jeg en
dpkg -L via-bin
file 1.cmp
1.cmp: data
Hvis jeg åbner med XnView (via Nautilus) hvor billedet ligger i samme mappe som programmet får jeg følgende melding:
Don't know how to read
I en terminal:
vnview -in 1.cmp
vnview V1.6.0
vnview: Warning: VReadFile: Vista data file header not found.
Jeg har testet med XnView på en windows maskine. Der kan billeder heller ikke åbnes ("Format could not be determined").
Kan det tænkes at udvikleren af Dentaleye bruger et eget udviklet format, der tilfældigvis også ender på .CMP? Jeg skriver / ringer til dem i morgen og får opklaret mysteriet.
*.mdb (MS Access) filer er ikke et problem at oversætte til noget andet i Linux.
Med det mente jeg, at vha. MDB Viewer kunne jeg konvertere den database, der holder styr på at billedfilerne til .csv og importere dataene i MySQL via php. Beklager hvis det var uklart, jeg skriver ofte lige så hurtigt som jeg tænker og taler
-
- Admin
Det er slet ikke umuligt at de har valgt at lave deres eget format, lidt sværet at se hvorfor hvis de samtidig lager ekstra info i en database. Som sagt ville det være interasant med et eksempel af en fil så vi kunne analysere det lidt.
Foresten så findes der et opensource tanlæge system der heder OpenMolar, det kan være de hender noget til formatet.
Foresten så findes der et opensource tanlæge system der heder OpenMolar, det kan være de hender noget til formatet.
-
AJenbo skrev:Det er slet ikke umuligt at de har valgt at lave deres eget format, lidt sværet at se hvorfor hvis de samtidig lager ekstra info i en database. Som sagt ville det være interasant med et eksempel af en fil så vi kunne analysere det lidt.
Eksempel på .cmp billede Røntgen af en mobiltelefon.
Jeg har skrevet til firmaet bag DentalEye. Det bliver spændende, at høre svaret.
Det er "kun" røntgendelen, der giver mig problemer. Det nuværende journalsystem er rigtigt godt, så OpenMolar, omend interessant, bliver liggende på hylden.
-
Jeg har med held åbnet et .cmp billede vha. LEADCommandLineutils fra LeadTools. Det gode er, at programmet også understøtter batchconversion Jeg kigger nærmere på det efter arbejde.
-
Jeg fik svar fra firmaet bag DentalEye:
Jeg markerer tråden som løst
The CMP format is a variety of the jpg format by the company LeadTools who make imaging components for software development. It is supposed to provide both better compression and better image quality than ordinary jpg.
Jeg markerer tråden som løst