Hej
Jeg har eksperimenteret med at installere Ubuntu på min gamle Windowsmaskine, dvs total reinstallation. Jeg fik gang i Ubuntu 8.04, men havde problemer med opgraderingen til nyere version pga for lidt RAM (se indlæg "Installationen dør"). Min maskine har to harddiske. Jeg kunne se dem begge under 8.04. Pga memory-problemerne prøvede jeg at installere Lubuntu. Så kunne jeg ikke længere se slave-drevet. Derfor vendte jeg tilbage til Ubuntu 8.04. Men nu var slave-drevet også væk her. Hvad kan jeg gøre for igen at få adgang til min anden harddisk?
På forhånd tak,
Søren.
Harddisken der blev væk
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Harddisken der blev væk
Kan du se disken i BIOS?
Kan du se disken fra system-administration-diskredskaber eller GParted?
Kan du se disken fra system-administration-diskredskaber eller GParted?
-
- IRC nickname: Søms
Tak for svaret. Ja, jeg kan se disken i BIOS. Dine to andre forslag forstår jeg ikke - jeg er Linux-novise
Men under system - administration har jeg ikke noget der hedder diskredskaber. Der er andre steder, hvor jeg kan se hvor meget deiskplads, der er tilbage; men der ser jeg ikke slaven.
Men under system - administration har jeg ikke noget der hedder diskredskaber. Der er andre steder, hvor jeg kan se hvor meget deiskplads, der er tilbage; men der ser jeg ikke slaven.
-
- Admin
Diskredskaber blev hvis først tilføjet i en senere udgave af ubuntu. GParted er på live CD'en men du kan også installere den fra pakke håndteringen eller dette link gparted
-
- IRC nickname: Søms
Hej igen
Jeg har nu installeret partitioneringsprogrammet og det jeg kan se er:
Jeg har vist 2 diske ? (kan vælges i øvre højre drop down): /dev/sda og /dev/sdb.
Den første har 2 eller 3 partitioner: /dev/sda1 (ext3), /devsda2 (extended) og /dev/sda5 (linux-swap).
Den anden har er magen til bare med sda2.
Jeg kan ikke tolke om dette har noget at gøre med mine to fysiske diske.
Håber at noget kan sige noget klogt om det.
Hilsen
Søren
Jeg har nu installeret partitioneringsprogrammet og det jeg kan se er:
Jeg har vist 2 diske ? (kan vælges i øvre højre drop down): /dev/sda og /dev/sdb.
Den første har 2 eller 3 partitioner: /dev/sda1 (ext3), /devsda2 (extended) og /dev/sda5 (linux-swap).
Den anden har er magen til bare med sda2.
Jeg kan ikke tolke om dette har noget at gøre med mine to fysiske diske.
Håber at noget kan sige noget klogt om det.
Hilsen
Søren
-
- Admin
sda er din primær og sdb er din sekundær (slave).
Da dos partitionstabellen ikke understøtter over 4 partitioner fandt Microsoft på at lave en partitionstype som kunne rumme flere partitioner. Det er det du ser som extended.
Det vil sige at du har 2 reelle partitioner på sda. Den ene er så en swap partition som Linux bruger når der ikke er nok RAM.
Er du sikker på det er det samme på sdb for.så er du nok kommet til at installere ubuntu på begge diske. Ikke at jeg så kan regne ud hvorfor.du ikke kan åbne partitionen fra den disk.
Da dos partitionstabellen ikke understøtter over 4 partitioner fandt Microsoft på at lave en partitionstype som kunne rumme flere partitioner. Det er det du ser som extended.
Det vil sige at du har 2 reelle partitioner på sda. Den ene er så en swap partition som Linux bruger når der ikke er nok RAM.
Er du sikker på det er det samme på sdb for.så er du nok kommet til at installere ubuntu på begge diske. Ikke at jeg så kan regne ud hvorfor.du ikke kan åbne partitionen fra den disk.