Hej venner!
Jeg er nybegynder!! Jeg har prøvet lidt forskellige linux udgaver og har efterhånden besluttet mig for Ubuntu 10.04 LST, som jeg synes virker spændende.
Undervejs har jeg fået brugt det meste af min harddisk, da jeg også har Win 7 inde, hvilket betyder, at jeg nu får meddelelse om, at der er for lidt plads for f.eks. Picasa.
Jeg har naturligvis brugt hjælp, men når jeg prøver at bruge de gode råd er der alligevel problemer.
Jeg håbede at begynde med et copy af Gparted's oversigt, så det bliver mere klart, hvad jeg mener, men hvordan får jeg den kopieret ind i min tekst?
Venlig hilsen
Henning
resize partition i Ubuntu 10.04..
-
resize partition i Ubuntu 10.04..
Senest rettet af heru 23. dec 2010, 18:25, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: resize partition i Ubuntu 10.04
Upload det et sted på nettet og lav et link.
http://imageshack.us/
http://imageshack.us/
-
Hej!
Godt så langt. Jeg uploadede screenshot'et til ovenstående link og det lykkedes vist og der stod en adresse som følger:
http://img443.imageshack.us/img443/2312 ... parted.png.
Som det forhåbentlig fremgår af billedet har jeg lidt rod på min harddisk og jeg vil gerne udvide min ubuntu partition, her kaldet /dev/sda8, som er blevet for lille og så vidt jeg kan se, der der masser af unused plads bagefter. Men jeg kan ikke få lov til at resize denne ubuntu partition. Jeg læste mig til, at man skulle starte ubuntu fra installations cd'en så alle partitions var unmounted, men jeg kunne alligevel ikke bruge GParted til at resize min ubuntu partition
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har rodet noget i det hele,men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre at redde situationen uden at skulle reinstallere Ubuntu?
Venlig hilsen
Henning
Godt så langt. Jeg uploadede screenshot'et til ovenstående link og det lykkedes vist og der stod en adresse som følger:
http://img443.imageshack.us/img443/2312 ... parted.png.
Som det forhåbentlig fremgår af billedet har jeg lidt rod på min harddisk og jeg vil gerne udvide min ubuntu partition, her kaldet /dev/sda8, som er blevet for lille og så vidt jeg kan se, der der masser af unused plads bagefter. Men jeg kan ikke få lov til at resize denne ubuntu partition. Jeg læste mig til, at man skulle starte ubuntu fra installations cd'en så alle partitions var unmounted, men jeg kunne alligevel ikke bruge GParted til at resize min ubuntu partition
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har rodet noget i det hele,men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre at redde situationen uden at skulle reinstallere Ubuntu?
Venlig hilsen
Henning
-
- Admin
sda6 og sda7 er ikke mountet så jeg ud fra de ikke bliver brugt til noget.
start op fra cd'en vælg prøv ubuntu, start system-administrator-gparted. Højer klik på din linux swap og vælg swap off.
Slet sda6 og sda7, flyt swap til slutningen af drevet, resize din ubuntu partition. Try apply (det grønne V)
Når den engang er færdig skal højer klikke på swap og vælge swap on.
start op fra cd'en vælg prøv ubuntu, start system-administrator-gparted. Højer klik på din linux swap og vælg swap off.
Slet sda6 og sda7, flyt swap til slutningen af drevet, resize din ubuntu partition. Try apply (det grønne V)
Når den engang er færdig skal højer klikke på swap og vælge swap on.
-
Hej !
Jeg må altså være en klovn! Jeg gjorde som beskrevet og det gik godt det meste af vejen, men pludselig gik maskinen død, den viste en sort skærm med teksten "grub rescue" og da jeg trykkede return, kom samme meddelelse igen. Så opgav jeg og reinstallerede ubuntu 10.04 og der kunne jeg så udvide partitionen, så det er fint.
Jeg takker for hjælpen og betragter problemet som løst.
Hvad gør man forresten, når man får denne meddelelse med "grub rescue"?
Venlig hilsen
Henning
Jeg må altså være en klovn! Jeg gjorde som beskrevet og det gik godt det meste af vejen, men pludselig gik maskinen død, den viste en sort skærm med teksten "grub rescue" og da jeg trykkede return, kom samme meddelelse igen. Så opgav jeg og reinstallerede ubuntu 10.04 og der kunne jeg så udvide partitionen, så det er fint.
Jeg takker for hjælpen og betragter problemet som løst.
Hvad gør man forresten, når man får denne meddelelse med "grub rescue"?
Venlig hilsen
Henning
-
- Admin
Re: resize partition i Ubuntu 10.04.. LØST
Problemet var nok at grub's første del pegede på en partition som så rækefølge. Løsningen på det er at skrive 3 kommandoer for at få den til at finde den rigtige partition med resten af grub, og når ubuntu så er startet op skriver man så den konfigurere grub korrekt.
Kode: Vælg alt
sudo update-grub