Installation dør

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sfb
IRC nickname: Søms

Installation dør

Indlæg af sfb »

Jeg installerede Ubuntu 8.04 på min ældre pc med 768 MB RAM. Det gik fint og den kører udmærket. Jeg blev så gjort opmærksom på at der var godt 400 opdateringer. Dem begyndte jeg at lægge på; men undervejs går maskinen i stå, vist nok med hukommelsesmangel.

Herefter var det umuligt at genstarte systemet. Jeg prøvede derefter at begynde forfra med installation af en nyere version (10?). Denne gik også i stå og døde. Så nu sidder jeg tilbage med en initiel 8.04 installation. Det er uoverskueligt for mig om jeg skal nøjes med nogle af opdateringerne og i givet fald hvilke.

Så vidt jeg kan se skulle 768 MB være rigeligt til at køre Ubuntu. Hvad kan jeg gøre?

Håber I kan hjælpe.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Installation dør

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.
Det kunne lyde som manglende plads på disken. Hvor stor er den partition du har installeret ubuntu på?
768 MB RAM er alt rigeligt, men hvis du kun har 2 GB diskplads kan du hurtigt komme i problemer når du forsøger at hente og installere opdateringerne.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ubuntu 8.04 er en Its og kan der for opgraderes direkte til 8.10 og 10.04 (som også er Its) du bør ikke vælge 8.10 da det ikke er en Its og der derfor ikke har været udgivet opdateringer til den i over 1 år.
Men Ja det lyder som om du er løbet tør for harddisk plads. Måske skal du lave en ren installation og så overført de filer du har brug for fra et backup.
Du kan køre følgende kommandoer så kan vi se lidt om dit hardware og hvor meget fri plads du har.

Kode: Vælg alt

lspci && free
sfb

Indlæg af sfb »

Tak for jeres hurtige svar. Jeg har kørt lspci && free og den giver:

total used free shared buffers cached
Mem: 385556 379976 5580 0 9620 187012
-/+ buffers/cache: 183344 202212
Swap: 867468 0 867468

Linux er nyt for mig, så jeg kan ikke lige gennemskue resultatet. Hvis jeg laver en "diskforbrugsanalyse" siger den at jeg har mere end 31 GB ledigt.

Hilsen Søren
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du fik ikke out put fra lspci, prøv lige at køre den seperat.

free siger du har 378MB ram og at du pt. bruger 371MB, du bør nok kigge lidt på hvad der kan være blevet af de 400MB der mangler.
sfb

Indlæg af sfb »

Hej igen

Her er output fra lspci:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801AA PCI Bridge (rev 02)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801AA ISA Bridge (LPC) (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801AA IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801AA USB Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801AA SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801AA AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:00.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1370 [AudioPCI] (rev 01)
01:01.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7134/SAA7135HL Video Broadcast Decoder (rev 01)
01:04.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 78)
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV18 [GeForce4 MX 4000] (rev a4)

Mht. memory, så havde jeg desværre husket forkert, maskinen har kun 384 MB! Skulle det være nok?

På forhånd tak,
Søren.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Minimum kravet er 512MB
Systemet kan godt køre med mindre men så risikere man at rænde ind i problemmer som det du har.

Jeg kan lige hurtigt oplyse at det grafikkort du har ikke pt. er understøttet af version 10.10 (der arbejdes ihærdigt på det), så du bør nok kun opgradere til version 10.04, jeg vil dog under alle omstændigheder råde dig til kun at opgradere til 10.04 da der så vil være 3 år (det kan gøre efter 2år) før du skal opgradere igen, hvilket er ud til at passe dig bedst.

8.04 som du køre lige nu får sikkerheds opdateringer frem til april næste år, så du bør finde en løsning enden da.

Hvis du kan sige mig hvilken type ram du har brug for så tror jeg sandsynligvis jeg kan sende dig nogle ekstra da jeg har en lille samling. Det ville også være godt hvis du kan sige mig hvor mange plader du har plads til og hvor mange der allerede sider i.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

sfb skrev:Hej igen

Her er output fra lspci:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801AA PCI Bridge (rev 02)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801AA ISA Bridge (LPC) (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801AA IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801AA USB Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801AA SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801AA AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:00.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1370 [AudioPCI] (rev 01)
01:01.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7134/SAA7135HL Video Broadcast Decoder (rev 01)
01:04.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 78)
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV18 [GeForce4 MX 4000] (rev a4)

Mht. memory, så havde jeg desværre husket forkert, maskinen har kun 384 MB! Skulle det være nok?

På forhånd tak,
Søren.

Hej Søren.

Lubuntu er måske noget for dig: Den stiller ikke så skrappe krav til hardwaren.

Lubuntu 10.10 downloades herfra: http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.10.iso, linket er hentet fra dens website, download sektionen.

Dens systemkrav er (Lubuntu 10.04):
A Pentium II or Celeron system with 128 MiB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with Lubuntu. It should be possible to install and run Lubuntu with less memory, but the result will likely not be suitable for practical use. If you have less than 160 MiB of RAM, you will need to use the Minimal installation instructions. Please note that especially on lower powered machines (older CPU's) or low RAM systems, that the installation may seem to 'hang' at about 95%, don't worry, it has not; it can just take some time (possibly over an hour). As support for i586 chipsets has been dropped from the kernel for the 10.10 series (These include VIA C3, AMD K6, National Semiconductor and AMD Geode) you will need to use the 10.04 Release. The team will support Lubuntu 10.04 for five years (as if it were an LTS).

Altså er 160 MB rigeligt (mere er bare bedre), og en Pentium 2, eller en Celeron skulle være lige akkurat godt nok - igen er en hurtigere mikroprocessor meget bedre.

Jeg kan nævne at Lubuntu 10.10 kun bruger 76 MB RAM lige når den grafiske brugergrænseflade er startet

Edit:
Lige et par screenshots:
Billede
Desktop

Billede
Tilbehør

Billede
Grafik

Billede
Multimedia

Billede
Internet, browsing og email

Billede
Office

Billede
Opsætning

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
sfb

Indlæg af sfb »

Tak for svar fra AJenbo og Lars. Jeg påskønner virkelig jeres hjælp. Jeg vil se om jeg kan finde en ram-klods på mit arbejde. Og så vil jeg lige prøve Lubuntu, for at se om det er noget. Det kommer lidt an på om der er tilstrækkelig mange applikationer, der kan køre under den. Jeg har heldigvis ikke brugt særlig meget tid på at sætte Ubuntu 8.04 op.

Foreløbig tak!
Søren
lath

Indlæg af lath »

sfb skrev:Tak for svar fra AJenbo og Lars. Jeg påskønner virkelig jeres hjælp. Jeg vil se om jeg kan finde en ram-klods på mit arbejde. Og så vil jeg lige prøve Lubuntu, for at se om det er noget. Det kommer lidt an på om der er tilstrækkelig mange applikationer, der kan køre under den. Jeg har heldigvis ikke brugt særlig meget tid på at sætte Ubuntu 8.04 op.

Foreløbig tak!
Søren

Egentlig kan Ubuntu og Lubuntu køre de samme programmer, fordi de under den fine grafiske brugergrænseflade er helt ens.

Når det sagt så skal man helst ikke installere GNOME, og KDE programmer, for så kommer der alt det tilægssoftware der gør Ubuntu eller Kubuntu for tungt at trække med.

Det var det software man ville undgå ved at installere Lubuntu.
Man skal med andre ord tænke sig lidt om, når man installerer pakker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Når det sagt så skal man helst ikke installere GNOME, og KDE programmer, for så kommer der alt det tilægssoftware der gør Ubuntu eller Kubuntu for tungt at trække med.

Er lubuntu ikke baseret på GTK lige som GNOME?
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
lath skrev:Når det sagt så skal man helst ikke installere GNOME, og KDE programmer, for så kommer der alt det tilægssoftware der gør Ubuntu eller Kubuntu for tungt at trække med.

Er lubuntu ikke baseret på GTK lige som GNOME?

Korrekt, men alle GNOME afhængighederne er ikke med, og nogle services kører heller ikke.

At Lubuntus LXDE ligesom GNOME bruger GTK+ ændrer ikke på noget: GNOME og KDE er meget tungere desktops end LXDE.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, men så er der vel en del af GNOME programmerne som man kan køre uden problemer med det.
Selfølige vil det hele blive sløver hvis man installere alle de programmer som normalt kommer med Ubuntu :)
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Ok, men så er der vel en del af GNOME programmerne som man kan køre uden problemer med det.
Selfølige vil det hele blive sløver hvis man installere alle de programmer som normalt kommer med Ubuntu :)

Så går idéen li'som af at installere Lubuntu - for så installeres alt det der skal til for at kunne køre GNOME, hvis der installeres bare et GNOME program.

Så det kører ikke kun lidt langsommere men endnu langsommere da man så trækker alt fra Lubuntu + det meste af GNOME desktop fra Ubuntu.

Det er testet - min mindste maskine (i hw specs) fik det ikke godt, da den fik et GNOME program på Lubuntu 10.10.

/Lars