Re: Dual boot knas; Vista ubuntu 10.04 Løst!

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Erik Andersen
Geografisk sted: furesø kommune

Indlæg af Erik Andersen »

Under opstart sker følgende: Windows boot manager pops up, jeg vælger ubuntu ( og forventer som sædvanlig at se forskellige kernals poppe up! I stedet kommer følgende på skærmen:
Gnu Grub Version 1.98-1ubuntu9.
Minimal BASH line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions.

Spørgsmål: Hvordan får jeg startet dyret op i ubuntu herfra?
Senest rettet af Erik Andersen 17. dec 2010, 21:37, rettet i alt 1 gang.
andy
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Dual boot knas; Vista ubuntu 10.04

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Jeg har oplevet sammenlignelige situationer, hvor det er lykkedes mig at boote på følgende måde:

Opstart på Ubuntu livecd, Når grubben er på skærmen vælges tror jeg den sidste mulighed: Boot fra første HD.

PS. Problemet som jeg har haft nogle gange har altid været fixed ved reboot.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Lyder som om du har en Ubuntu installeret fra Windows med Wubi. Wbui er desvære meget følsom over for opdateringer af GRUB. En mulig løsning er at lave en rigtig installation og så hente dine filer ud fra den virtuelle disk.
Senest rettet af AJenbo 11. dec 2010, 13:38, rettet i alt 1 gang.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Der menes garanteret wubi-loader og ikke wine.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Klaus Rasmussen skrev:Der menes garanteret wubi-loader og ikke wine.
Ups ja
Erik Andersen

Tak til klaus og jenbo!
Løser desværre ikke mit problem, vil lige udpensle lidt: Det drejer sig om en ren installation, ikke Wubi!

Det er ellers min til dato bedst virkende ubuntu installation, kun få gange har den tøvet lidt ved startup, men er gået i sin mor af sig selv! Vista var installeret i forvejen, ubuntu blev så installeret på størst ledig plads. Jeg har for nylig kørt 10.04 scripted, og det kørte fejlfrit igennem. Endvidere er jeg begyndt at køre Wine programmer,ligeledes md success! Maskinen er en HP med 2x 375 GB sata diske, samt nvidia grafik.
Når jeg prøver at starte ubuntu op ender jeg tilsyneladende i en terminal i mappen grub.
Som sagt er dette min mest stabile UBUNTU, jeg har 4 computere med dobbelt styresystem, også med Wubi.Generelt kører de alle ok, dog bedst på de stationære.Jeg har en tro på at kunne jeg blot indlæse en ny grub2, kunne jeg starte op igen! Jeg har prøvet at starte op på live cd-en, vælge afprøve ubuntu, men herfra er jeg lost. Der kommer ingen valgmuliogheder op i øvrigt!
hjælp please!
andy
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er GRUB's terminal du ender i. GRUB er den som sørge for at finde styre systemet og starte det op.
Det undre mig lidt at du ryger ind i Windows bootloaderen ført du kommer til GRUB bootloaderen. Det kan normalt kun lade sig gøre hvis det er en Wubi installation eller hvis du har installeret easyBCD i Windows og brugt det til at sætte windows bootloader til at chainloade GRUB.
Ved en normal installation overskrives Windows bootloaderen, og overtager dens funktion.

Er det muligt at du har installeret Windows og Ubuntu på vær sin harddisk og aktivt bruger bios når du vælge mellem hvilket system du vil starte op i?
Erik Andersen

Ak! man kan altid blive klogere; Jenbo har fuldstændig ret, det var en wubi install! Der erforskellige muligheder for at rette op på (genetablere) grub2, men da jeg ikke havde væsentlige ikke back-up ede oplysninger, valgte jeg at lave en nyinstallering, denne gang en direkte install til et dedikeret område på harddisken.Det er såSPÆNDENDE at se om den kører ligeså godt som den gamle install! Efter install kørte jeg 10.04 scriptet fra scripts.linux.dk. og som jeg tidligere har observeret, stoppede den ved accept af java install. jeg gjorde så det, at jeg kørte scriptet igen, og nu kørte det helt smertefrit igennem, formodentlig fordi java vargodkendt første gang! Tak for hjælpen,det hjlper ofte at udveksle tanker. Jeg vil efterfølgende markere tråden som løst, selv om det er lidt løgn!
andy