Ubuntu 10.10 på HP Envy 14 - giver det problemer?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
webstalker
Geografisk sted: Viborg

Ubuntu 10.10 på HP Envy 14 - giver det problemer?

Indlæg af webstalker »

Hej,

Jeg har tidligere læst om en række problemer med Ubuntu på HP Envy.. De fleste er dog af ældre dato.
De er jer der kører på en Envy - kører det problemfrit nu? Og er der specielle hensyn under/inden installation?

På forhånd tak..
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 10.10 på HP Envy 14 - giver det problemer?

Indlæg af thomasjohansen »

Hvis du har købt en, så prøv at starte op på en livecd og test om alt virker...

ellers kan man også prøve at finde en venlig forhandler som vil tillade dig at starte op på en livecd / usb

Jeg ved at bla. computercity i glostrup har en dedikeret hp afdeling, så måske de er mere villige til at tillade dette.
Så hvis du har en computercity nær dig, så det et bud.

ting der bør skal testes:

- justering af lys
- touchpad, multitouch mv
- lyd
- wifi

sikkert flere ting.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
webstalker
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af webstalker »

Mjaa - jeg har købt en, men får den først leveret på søndag ;-)
Så jeg ville bare forberede mig lidt, hvis der var nogle der havde erfaringer. Har godt læst lidt om problemer med bl.a. touch-pad'en, men håbede det var blevet løst i den nye version.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du bør også teste grafikkort i OpenGL
Det er nok også en ide at teste webcam og mikrofon.

Alpha 1 af ubuntu 11.04 er udkommet, det ville være en god ide at teste den og indrapporter problemer med din hardware så er der en chance for at de vil blive rettet. Men du skal regne med dog regne med at den vil være noget ustabil.
jabi
Geografisk sted: København

Indlæg af jabi »

webstalker skrev:Hej,
Jeg har tidligere læst om en række problemer med Ubuntu på HP Envy.. De fleste er dog af ældre dato.
De er jer der kører på en Envy - kører det problemfrit nu? Og er der specielle hensyn under/inden installation?
På forhånd tak..

Jeg har just fået en Envy (godt nok 15") og synes det meste virker, men men men;

Grafikkortet virker ikke. Hvis jeg bruger Ubuntu's driver kører det hele i tung vinterolie og hvis jeg slår den restrictede driver til (ATI/AMD FGLRX) kan maskinen ikke boote op til grafisk interface.

1) Hvis jeg logger ind (Ctrl-Alt-F1) og sletter /etc/X11/xorg.conf kan jeg boote og få et grafisk interface, men;
2) Herefter siger 'System->Administration->Yderligere Driver' at 'ATI/AMD FGLRX' *er* slået til og er aktiv.
3) Ved start af 'System->Indstillinger->ATI Catalyst Center Control' for jeg en Initialiseringfejl
4) Forsøg på at vælge 'Visuelle Effekter' giver en 'Er ikke understøttet.

Et eller andet går rimeligvis galt i installeringen af ATI driveren. Først troede jeg det var pga. mit 64bit OS men det skiftede jeg ud med 32bit og har samme resultat. Flere steder på nettet var der henvisninger til at bruge en nyere kerne (>2.6.35) og jeg har forsøgt med 2.6.36 og 37RC2). *36 gav ingen forskel og *37 gjorde maskinen ubrugelig :-)

Så lige nu sidder jeg med 'state-of-the-art' blærbar med en mildest talt elendig grafik :-( Øv øv.

Er der nogen som har en ide til, hvor/hvordan jeg kan fejlsøge/løse grafik problemet?

/Jan

Har testet disse ting som virker (10.10 32bit):
*) Net (Kablet og Wireless)
*) Webcam
*) Lyd (afspil og optag)
*) Har en SSD disk i som fungere fint.
*) Touchpad/mus mm.

//Jan
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Siden du har slettet din xorg.conf er ati driveren ikke længere konfigureret. Prøv at geninstallere driveren (ved at nvidia har et værtøj til at generer en ny xorg.conf, men kender ikke ati's driver så godt).
Og prøv der efter at starte op med nomodeset som tilvalg til linux (kan gøres midlertidigt med grub edit).
jabi

Indlæg af jabi »

AJenbo skrev:Siden du har slettet din xorg.conf er ati driveren ikke længere konfigureret. Prøv at geninstallere driveren (ved at nvidia har et værtøj til at generer en ny xorg.conf, men kender ikke ati's driver så godt).
Og prøv der efter at starte op med nomodeset som tilvalg til linux (kan gøres midlertidigt med grub edit).

xorg.conf indholdt 'bare' et par rodede linier (jeg tog en kopi inden jeg slettede). Hvis jeg lægger filen tilbage, vil maskinen ikke boote i det grafiske.

Hvad forventes nomodeset at gøre?

Pft

/Jan
jabi

Indlæg af jabi »

AJenbo skrev:Siden du har slettet din xorg.conf er ati driveren ikke længere konfigureret. Prøv at geninstallere driveren (ved at nvidia har et værtøj til at generer en ny xorg.conf, men kender ikke ati's driver så godt).

Har nu geninstalleret driveren (med samme resultat). xorg.conf ser således ud:
--------------------------
root@jb-hp:/etc/X11# cat xorg.conf

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
DefaultDepth 24
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "fglrx"
EndSection
-------------------

Xorg.log slutter med:
(WW) fglrx: No matching Device section for instance (BusID PCI:0@1:0:0) found
Fatal Error: no screens found

/Jan
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

nomodeset over lader en del af grafik opsætningen til grafikkortet/driveren selv. Jeg ved det er nødvendigt med nogle Nvidia kort og kort hvordriveren ikke korrekt implementere kms. Det er ikke farligt så prøv om det virker (samtidig med at du har installeret fglx og den ikke starter).