asus lukkede under installation LØST

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

asus lukkede under installation LØST

Indlæg af Blfriis »

Hej jeg fik en asus k50IJ series som jeg skulle installere ubuntu 10.10 64b på.Der var gået en virus i maskinen og de ville ha ubuntu i stedet for.Jeg fik HD delt op i et par partioner til system - backup - og swap via avancerede instillinger.Så gik maskinen i gang.. på et tidspunkt gik den ligesom i stå og pludselig lukkede den ned..herefter kan jeg ikke se noget overhovedet på skærmen(det er en bærbar) ligegyldigt om jeg lader cd'n sidde i eller bare prøver at starte op ikke engang en cursor der blinker..Den kommer dog ikke med underlige lyde eller noget i den retning... hvad kan jeg gøre for at kunne se hvad der foregår.. cd'n virker som den skal..
Senest rettet af Blfriis 7. dec 2010, 09:55, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: asus lukkede under installation

Indlæg af lath »

Blfriis skrev:Hej jeg fik en asus k50IJ series som jeg skulle installere ubuntu 10.10 64b på.Der var gået en virus i maskinen og de ville ha ubuntu i stedet for.Jeg fik HD delt op i et par partioner til system - backup - og swap via avancerede instillinger.Så gik maskinen i gang.. på et tidspunkt gik den ligesom i stå og pludselig lukkede den ned..herefter kan jeg ikke se noget overhovedet på skærmen(det er en bærbar) ligegyldigt om jeg lader cd'n sidde i eller bare prøver at starte op ikke engang en cursor der blinker..Den kommer dog ikke med underlige lyde eller noget i den retning... hvad kan jeg gøre for at kunne se hvad der foregår.. cd'n virker som den skal..

Du skal starte op fra CDen og installere derfra.
Den anden mulighed, som du ikke skal bruge, er at installere som program inde i Windows.
Under installationen kan du partitionere disken, hvis du har lyst.

Kig i min installationsguide til ubuntu 10.04 hvor der også er links til andre guides, såfremt du gerne vil bruge en af dem i stedet: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399
Min guide viser dig hvordan du laver manuel partitionering i installationsprogrammet

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Blfriis skrev:herefter kan jeg ikke se noget overhovedet på skærmen(det er en bærbar) ligegyldigt om jeg lader cd'n sidde i eller bare prøver at starte op ikke engang en cursor der blinker..

Kommer der overhovedet ikke noget billed på skærmen (ingen bios opstart)?
Når du sætter cd'en i maskinen og tænder den, virker det så som om det starter op fra den?
Kommer der harddisk aktivitet?

Kan du eventuelt prøve at tilslutte en ekstern skærm?

Der ofte en tast kombination man kan lave for at skifte skærm, prøv at se om det bare er det der er sket.

Hvis ikke du kan tænde den bør du se i manualen (evet. ringe til support) og finde ud af hvordan man nulstiller bios.

Det er ikke en god ide at lave backup på den samme fysiske harddisk da de flest problemer stadig vil på virke dit backup. Det risikable, og grunden til at man rådes til at have et backup, under en installation er at omdanne partitionen, så at lave en backup partition er lidt et catch 22. I stedet bør du lave backupet på en ekstern harddisk eller en anden computer. Du kan sammenligne det med at lægge sin løn i begge jakke lommer for at undgå at miste pengene (i stedet for at sætte den i banken).
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Blfriis »

Hej jeg googlede lidt og fandt ud af at man skulle fjerne batteriet på bundkortet,for at nulstille bios.Det hjalp så nu virker det indtil vidrer.Mange tak for hjælpen,i er altid så behjælpelige herinde...
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php