her ses mit boot opstartsbillede
http://gratisupload.dk/vis/53096/
jeg har nu en PC med fler ubuntuer på flere drev, jeg ønsker en Ubuntu der virker ikke mere end det... Der er 3 harddiske ombord, standby knappen opstarter først i 5-6 forsøg, det er træls.. Nu er der
1 har ddisk på 500 gig med en ubuntu der virker
2 en har ddisk på 735 med en ubuntu der kun viser kommando prompt
3. en pc der ikke vil boote fra andet end Harddisk.
4. de to ubunutuer kan ikke se hinandens Harddisk.
catch 22 er nu få ryddet op i dette rod jeg har lavet ... og få den der knap standby til at være stabil eller skifte den ud..
kaos multiboot
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
kaos multiboot
Kardemommeloven er en god ting.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: kaos multiboot
Finn Bjerke skrev:her ses mit boot opstartsbillede
http://gratisupload.dk/vis/53096/
jeg har nu en PC med fler ubuntuer på flere drev, jeg ønsker en Ubuntu der virker ikke mere end det... Der er 3 harddiske ombord, standby knappen opstarter først i 5-6 forsøg, det er træls.. Nu er der
1 har ddisk på 500 gig med en ubuntu der virker
2 en har ddisk på 735 med en ubuntu der kun viser kommando prompt
3. en pc der ikke vil boote fra andet end Harddisk.
4. de to ubunutuer kan ikke se hinandens Harddisk.
catch 22 er nu få ryddet op i dette rod jeg har lavet ... og få den der knap standby til at være stabil eller skifte den ud..
ad 1, 2)
Den harddisk, hvor den overflødige Ubuntu er på re-partitionerer du , derefter formatterer du de nu nye partitions.
Brug GParted. Bemærk at det også sletter data der er på harddisken.
ad 3)
Det er noget BIOS styrer, så det er ikke et Ubuntu problem.
ad 4)
de fikser ad 1,2)
Skal du redde data først skal du først manuelt mounte hver partition der er data på i read-only tilstand på en tom mappe.
Derefter kan du kopiere.
Før du unmounter kører du
Kode: Vælg alt
sync;sync
Du skal vente på at kommandoerne bliver færdige. Du lukker heller ikke terminalen selv om du ikke har fået en terminal promt - selv efter lang tid - for ellers er det good-bye data - når du unmounter.
Når du er færdig med at have tvunget en skrivning af data ned på diskene med sync;sync kan du unmounte partitions.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
tak for gode råd ..
Jeg valgte at fjerne alle Harddiske minus en og installere ubuntu 10.10 32 bit fra CD. Så er der et nyt grafikkort ombord og en ny Ubuntu 10.10 so far so good - Jeg tog backup inden dette startede fordi jeg så at der var varmeudviklingsproblemer fra det gamle grafikkort. Tilbage står at se om de to andre harddiske kan komme i spil igen,
BIOS er resettet og det er lidt påfaldende at standby knappen kun laver koks med den ene harddisk og ikke den anden. Der er 2 drev på et strømkabel mon det er overbelastet ? nå HD på 730 GIG starter Ubuntu fint med det nye kort..
Jeg valgte at fjerne alle Harddiske minus en og installere ubuntu 10.10 32 bit fra CD. Så er der et nyt grafikkort ombord og en ny Ubuntu 10.10 so far so good - Jeg tog backup inden dette startede fordi jeg så at der var varmeudviklingsproblemer fra det gamle grafikkort. Tilbage står at se om de to andre harddiske kan komme i spil igen,
BIOS er resettet og det er lidt påfaldende at standby knappen kun laver koks med den ene harddisk og ikke den anden. Der er 2 drev på et strømkabel mon det er overbelastet ? nå HD på 730 GIG starter Ubuntu fint med det nye kort..
-
Finn Bjerke skrev:tak for gode råd ..
Uha, Finn Bjerke, pas på med at overbelaste 12 volt delen - jeg har ristet en hel computers elektronik før, fordi jeg gjorde netop det.
Den var til total skadet bagefter på grund af eksploderede elektrolyt kondenatorer, og overspænding.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Se efter en update til bios
-
øh nu troede jeg liiige jeg var så smart.
1. 12 v delen ved jeg ikke hvad er for ngt.
2. Der lugter ikke brændt efter at jeg fik nyt skærmkort og kun har een Harddisk ombord..
3. BIOS opgadering ved jeg ikke hvordan man gør, aner ikke hvad bundkortet hedder. Det står måske på kortet et sted ?
2. Der lugter ikke brændt efter at jeg fik nyt skærmkort og kun har een Harddisk ombord..
3. BIOS opgadering ved jeg ikke hvordan man gør, aner ikke hvad bundkortet hedder. Det står måske på kortet et sted ?
-
- Admin
Det står normalt med store hvide bogstaver mellem de sidste PCI porte eller op af CPU'en.
Du kan muligvis også se det med følgende kommando:
Det burde stå i de føreste ca. 30 liner frem til *-cpu
Du kan muligvis også se det med følgende kommando:
Kode: Vælg alt
sudo lshw -sanitize
Det burde stå i de føreste ca. 30 liner frem til *-cpu
-
Finn Bjerke skrev:øh nu troede jeg liiige jeg var så smart.
...
Den del af en PCs strømforsyning der får 230 VAC stærkstrøm leverer 5 volt og 12 volt.
På et MOLEX stik:
er der +5 volt fra rød leder til den sorte leder, og +12 fra (typisk) gul leder til den sorte leder.
På det viste stik er der kun 1 sort leder, på andre er der 2 sorte ledere i midten.
Der er også en lav-spændings-strømforsyning på dit bundkort, men det er en anden snak.
Hot tip:
Hvis du lader gul leder være positiv (+) spænding, og de +5 volt fra den røde leder, som reference, så kan du få +7 volt til at drive en blæser ved lavere omdrejninger.
Edit:
Jeg kan se at jeg ikke er helt opdateret:
På et ATX 2.x MOLEX stik
kommer er også 3,3 volt ud.
/Lars
-
- Admin
Orange er 3,3. Den lille grønne er powerswitch, andet kan jeg ikke lige huske