Hej
Er lidt på her herrens mark.
Brugte Ghost til at køre alt fra den gamle disk, over til den nye disk, som også er lidt større.
Nu kan jeg ikke boote.
Jeg har Windows 7, og dabuntu.
Tror selv på at den skal være aktiv, den boot partision, men har ikke helt styr på det.
Benytter grup(den standard i dabuntu) til at styre, hvad det er jeg vil starte, så jeg tror det er den partision der skal ha lov til at styre det.
Om så den har revet Windows 7 med op med rod, det er en anden sag.
Se geparted:
/dev/sda1 ntfs resereveret til systemet / boot
/dev/sda2 ntfs 7 /.
/dev/sda3 ntfs Data /.
/dev/sda4 Extended /lba
/dev/sda5 ext4 /.
/dev/sda6 ext4 /.
/dev/sda7 Linux-swap /.
Håber i kan se hvad det er jeg mener...
Ladhøre fra jer, og håber i har en ide, andet end at installere det hele forfra.
Nmouse Ringsted
Flyttede disk/med partitioner over på større disk, start ikk
-
- IRC nickname: nmouse
- Geografisk sted: Ringsted
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Flyttede disk/med partitioner over på større disk, start ikk
Brug Gparted til at sammen ligne flag for partitionerne på den gamle og nye disk.
-
Klart
Min fejl..
Det jeg kan se er at den gamle, har en extra partsion der hedder "uallokeret - uallokeret" og så står der ikke mere.
Den der på den nye står "lba" står der ikke på den originale ?
Men falget "boot" står også på den 1. partision ???
- Skal jeg prøve at fjerne flaget "lba"
I øvrigt, har /sda5 og /sda6 et udråbstegn på, på den nye disk, og det har den gamle ikke ?
Prøvet at højreklikke, og der kommer så en masse op, som jeg ikke orker at skrive her
Der er også på den nye disk, nøgler(ikon) ud for /sda4 og /sda7 - det er der ikke på den originale.
What do i do ?
Regards.
Min fejl..
Det jeg kan se er at den gamle, har en extra partsion der hedder "uallokeret - uallokeret" og så står der ikke mere.
Den der på den nye står "lba" står der ikke på den originale ?
Men falget "boot" står også på den 1. partision ???
- Skal jeg prøve at fjerne flaget "lba"
I øvrigt, har /sda5 og /sda6 et udråbstegn på, på den nye disk, og det har den gamle ikke ?
Prøvet at højreklikke, og der kommer så en masse op, som jeg ikke orker at skrive her
Der er også på den nye disk, nøgler(ikon) ud for /sda4 og /sda7 - det er der ikke på den originale.
What do i do ?
Regards.
-
det virkede ike...
Hmm..
Jeg prøver at overføre fra disk til disk igen, og så se i Ghost om der er specielle flueben jeg kan vælge/fravælge...
Underligt, at den ikke bare starter, Ghost har selv justeret partisions størrelserne, men det regnede jeg bare den havde styr på... men... hmm..
/Nmouse
Hmm..
Jeg prøver at overføre fra disk til disk igen, og så se i Ghost om der er specielle flueben jeg kan vælge/fravælge...
Underligt, at den ikke bare starter, Ghost har selv justeret partisions størrelserne, men det regnede jeg bare den havde styr på... men... hmm..
/Nmouse
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
nmouse skrev:Prøvet at højreklikke, og der kommer så en masse op, som jeg ikke orker at skrive her
Screenshot
nmouse skrev:Der er også på den nye disk, nøgler(ikon) ud for /sda4 og /sda7 - det er der ikke på den originale.
Det lyder som om de er mountet.
Du kan også kopiere disk til en ny partition med gparted og dd
Kode: Vælg alt
dd if=/dev/sdx of=/dev/sdy
Hvor sdx er din gamle og sdy er din ny disk.
Hvis du bruger dd metoden skal du godt nok stadig bruge gparted for at udvide partitionerne til at bruge hele den nye (større) disk