Fejltastning
-
- Geografisk sted: silkeborg
Fejltastning
Jeg har lavet et eller andet, så når jeg trykker på emnerne i steder stater Open Office billedet, og der sker ikke mere, jeg kan ikke komme ind i punkterne.
Linux - The way it was meant to be.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fejltastning
stinemet skrev:Jeg har lavet et eller andet, så når jeg trykker på emnerne i steder stater Open Office billedet, og der sker ikke mere, jeg kan ikke komme ind i punkterne.
Dem kan du naturligvis sætte Programmer og System menuen til standard indstillingen.
Det gør du med System > Indstillinger > Hovedmenu
Da du muligvis er forhindret i at bruge menuerne, så får du lige her hvordan du starter den op uden menuen:
- Tryk taste-kombinationen ALT+F2 (som betyder tryk først på den tast der er mærket ALT og dernæst tasten der er mærket F2, i praksis kan man trykke på dem samtidigt, slip tasterne samtidigt).
- Ubuntu reagerer ved at starte "Kør Program" programmet
- I tekst feltet skriver du alacarte (Det er det program der er Menuredigering)
- Tryk derefter på Kør knappen
- "Kør program" starter alacarte
Har du brug at starte filhåndtering (nautilus), så brug punkt 1, og 2, og i punkt 3 skriver du så nautilus
Når du har kørt punkt 4, så starter nautilus automatisk med at vise din hjemmemappe.
Nulstilling af Programmer og Steder menuerne:
- Marker Programmer menuen
- Tryk på Forkast knappen
- En pop-up boks vises som stiller dig spørgsmålet:
"Gendan alle menuer til standardopsætning?"
Tryk på Forkast knappen for Ja, og Annulér for Nej - Marker System menuen (punkt 1) og gentag punkt 2, 3, og 4
- Nu skulle Programmer, og System menuerne være i orden
Steder ved jeg ikke lige hvad man gør med. Et bud er at bruge det langhårede terminal program som hedder gconftool-2
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Virker det først ikke kan du prøve
Log ud og log in.
Så skulle alle dine indstillinger som kan ralatere til menuen være nulstillet.
Kode: Vælg alt
mv .gconf old.gconf
mv .gconfd .gconfd
mv .gnome2 old.gnome2
Log ud og log in.
Så skulle alle dine indstillinger som kan ralatere til menuen være nulstillet.
-
Jeg får, at vide at der ikke er nogen kommando der hedder gconf.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen
-
stinemet skrev:Jeg får, at vide at der ikke er nogen kommando der hedder gconf.
.gconf er ikke en kommando, men en mappe i din hjemmemappe. Du skal kopiere nøjagtigt som det står her på forum, så du har glemt at starte med mv og så et mellemrumstegn.
Virkede det iøvrigt? Hvis nej, har du prøvet at logge ud og så logge ind igen?
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
det virkede ikke, det eneste jeg får at vide, er at den ikke kan flytte til en undermappe af sig selv.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen
-
Men det virkede på alt andet end det, det skulle.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen
-
Du kan oprette en ny bruger til dig selv.
Bagefter skal du så til at flytte filer, og skifte bruger på filerne, så du får lov til at bruge dem.
Husk at give den nye bruger administrative rettigheder, ellers får du ikke lov til at lave systemadministration på din Ubuntu.
Du gør sådan:
/Lars
Bagefter skal du så til at flytte filer, og skifte bruger på filerne, så du får lov til at bruge dem.
Husk at give den nye bruger administrative rettigheder, ellers får du ikke lov til at lave systemadministration på din Ubuntu.
Du gør sådan:
- Opret den nye bruger i System > Administration > Brugere og Grupper.
- Luk alle programmer på desktoppen.
- Log ud, så du får log ind skærmen
- Log ind som den nye bruger - nu er dine menuer i orden, hvis det ikke er tilfældet, så har du ændret dine menuer for alle brugere.
- Du skal nu kopiere filer:
Åbn "Kør Program" med CTRL+F2 tastekombinationen, og skriv: gksudo nautilus /home - Vælg Vis > Ekstra rude, eller tryk på F3 tasten - nu kommer der 2 vinduer op, der gør det nemt at kopiere
- Marker den ene rude, og naviger ind i den brugermappe som svarer til det brugernavn du er logget ind som - det er her du skal kopiere til
- Marker den anden rude og naviger ind i den brugermappe som svarer til brugernavnet for din første brugerkonto - det er her du skal kopiere fra
- Nu kan du bare kopiere - du skal huske at have nogle af . (dot) mapperne med - de indeholder blandt ting fra din browser, og mailklient med meget mere
- Til sidst skal du i den mappe du kopierede til(=mappen der svarer til det brugernavn du er logget ind med nu) skifte bruger på de filer og mapper du har kopieret, marker dem og åbn egenskaber, og foretag ændringen i rettigheder fanebladet - bemærk at der er nogle dot mapper du ikke må skifte brugernavn på, ellers virker den grafiske brugergrænseflade ikke - det er prøvet
/Lars
-
Jeg har løst problemet, jeg fandt ud af, at knytte de mapper til Konqueror, så den åbner når jeg klikker på dem, hvilket jeg også er mere tilfreds med, end det jeg havde, men Lars ellers tak for det store arbejde du har lagt i, at hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen