Er det muligt at køre windowsprogrammer i ubuntu? Hvis ja, hvordan får jeg det til at virke?
Jeg har hørt noget om at man kan bruge programmet Wine. Har forsøgt men kan ikke få det til at virke.
Mon der findes en vejledning et sted?
Tue
Hvad køres windowsprogrammer i Ubuntu
-
- IRC nickname: tjuii
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Hvad køres windowsprogrammer i Ubuntu
Tue skrev:Er det muligt at køre windowsprogrammer i ubuntu?
Hvis ja, ...
Måske, fordi et Linux styresystem ikke er et Windows styresystem.
Tue skrev:Jeg har hørt noget om at man kan bruge programmet Wine.
Det er rigtigt at man kan bruge Wine som Windows emulator*, men der er ingen garanti for at et Windows program virker med Wine.
*:Wine er datalogisk set en emulator, selv om navnet wine er et ordspil med ordene "is not an emulator".
Tue skrev:Har forsøgt men kan ikke få det til at virke.
Her er det svært at hjælpe, fordi du slet ikke skriver noget som helst hvad du har forsøgt dig med. Husk at være konkret og meget detaljeret.
Tue skrev:Mon der findes en vejledning et sted?
Tue
Ubuntu Community Documentation (UCD) har som altid den dokumentation du skal bruge: https://help.ubuntu.com/community/Wine
Wine projektets eget website: http://www.winehq.org/, læg mærke til AppDB: http://appdb.winehq.org/ som indeholder en database over windows programmer, og hvor godt de virker med wine.
Bemærk at UCD Wine siden refererer til Qemu som en løsning hvis du ikke kan få wine til at virke - her er virtual box dog meget bedre synes jeg. Både Qemu og virtual kræver at du installerer en windows inde i den, og oven på den Windows installerer du så dit Windows program. Bemærk at du naturligvis skal have en licens til Windows, og et installationsmedie at installere fra. Pas på virus og malware i den windows - for den windows installation er lige så sårbar som Windows installationer der kører på det rå metal.
Qemu
QEmu UCD links: Installation på Ubuntu,
Installation af Windows XP oven på QEmu (Bemærk at den hurtigere KQEMU ikke virker på Ubuntu >=10.04)
Virtual Box (VB)
VB UCD: https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox
VB website: http://www.virtualbox.org/
Download en pakke fra VB websitet, hvis windows på VB skal bruge USB.
Pakken erstatter den pakke som også indeholder virtualbox fra pakke arkiverne der ikke har usb support. Den pakke hedder virtualbox-ose, og den skal afinstalleres først, hvis den er installeret.
Du skal downloade den der passer med din Ubuntu version, og det antal bits din kerne bruger (32 eller 64 bit):
http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
Bemærk at du ikke kan køre et 64-bit gæste-styresystem(= her windows) på et 32-bit host(= her Ubuntu) styresystem.
Et 64-bit eller et 32-bit gæste-styresystem på et 64-bit host styresystem er ikke noget problem.
Din processor skal understøtte virtualisering:
Intel side der fortæller om din processor om din processor understøtter virtualisering: http://ark.intel.com/VTList.aspx
AMD do.: Jeg kan desværre kun finde AMD brage snak om virtualisering, og dets fordele.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Velkommen til forum.
Det er så også et spørgsmål om du behøver at køre windowsprogrammer. Det kommer an på, hvad det er du vil - for til de allerfleste programmer er der en mangfoldighed af gode alternativer i Ubuntu. Den store undtagelse er windows-spil, som jo er designet meget snævert til kun at kunne virke i windows (selv om nogle af dem sagtens kan køres i wine).
Så fortæl os lige hvad der er du gerne vil køre - så kan det være at det kan løses også uden wine.
Og så flytter jeg lige tråden - da det jo ikke er en guide du kommer med, men et spørgsmål om hjælp.
Vedrørende programinstallering i øvrigt, så kast lige et blik på min begynderguide.
Det er så også et spørgsmål om du behøver at køre windowsprogrammer. Det kommer an på, hvad det er du vil - for til de allerfleste programmer er der en mangfoldighed af gode alternativer i Ubuntu. Den store undtagelse er windows-spil, som jo er designet meget snævert til kun at kunne virke i windows (selv om nogle af dem sagtens kan køres i wine).
Så fortæl os lige hvad der er du gerne vil køre - så kan det være at det kan løses også uden wine.
Og så flytter jeg lige tråden - da det jo ikke er en guide du kommer med, men et spørgsmål om hjælp.
Vedrørende programinstallering i øvrigt, så kast lige et blik på min begynderguide.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
lath skrev:*:Wine er datalogisk set en emulator, selv om navnet wine er et ordspil med ordene "is not an emulator".[/qupte]
Den må du godt lige forklare mig for så er Windows NT - Windows 7 jo også emulatore da win32 køre som et fortolknings lag oven på NT kernen, og Wine køre som et kompatibilitets lag oven på Linux.
lath skrev:(Bemærk at den hurtigere KQEMU ikke virker på Ubuntu >=10.04)
KQEMU er blevet erstatet af QEMU-KVM (kræver under støttelse af virtuallicering i hardware, man kan tjeke sin cpu ved at køre kvm-ok i terminalen.).
-
AJenbo skrev:lath skrev:*:Wine er datalogisk set en emulator, selv om navnet wine er et ordspil med ordene "is not an emulator".
Den må du godt lige forklare mig for så er Windows NT - Windows 7 jo også emulatore da win32 køre som et fortolknings lag oven på NT kernen, og Wine køre som et kompatibilitets lag oven på Linux.
Hvis du med win32 hentyder til at det er en mulighed for at få nogle 32-bit windows programmer til at køre, som ikke direkte kan køre på Windows 7 - så har du ret.
At Windows 7 kan efterligne en tidligere windows version gør den til en emulator. Det vigtige er at et program der ellers ikke kunne køre kommer til at køre alligevel, da emuleringen giver programmet alle de gamle programmerings interfaces der gør at den virker.
Windows 7 er så en emulator over for de programmer der bruger emuleringeren, og et alm Windows styresystem for dem der ikke bruger emulatoren.
Det samme gælder når et windows program bruger Wine for at virke på et Linux baseret styresystem. Der findes der også samtidgt Linux programmer der kører direkte oven på kernen i userspace.
AJenbo skrev:lath skrev:(Bemærk at den hurtigere KQEMU ikke virker på Ubuntu >=10.04)
KQEMU er blevet erstatet af QEMU-KVM (kræver under støttelse af virtuallicering i hardware, man kan tjeke sin cpu ved at køre kvm-ok i terminalen.).
ok
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
lath skrev:Hvis du med win32 hentyder til at det er en mulighed for at få nogle 32-bit windows programmer til at køre, som ikke direkte kan køre på Windows 7 - så har du ret.
At Windows 7 kan efterligne en tidligere windows version gør den til en emulator. Det vigtige er at et program der ellers ikke kunne køre kommer til at køre alligevel, da emuleringen giver programmet alle de gamle programmerings interfaces der gør at den virker.
Windows 7 er så en emulator over for de programmer der bruger emuleringeren, og et alm Windows styresystem for dem der ikke bruger emulatoren.
Det samme gælder når et windows program bruger Wine for at virke på et Linux baseret styresystem. Der findes der også samtidgt Linux programmer der kører direkte oven på kernen i userspace.
Nej jeg henviser til det måde Win32 api som programmer i Windows benytter i sig selv køre oven på NT kernen. NT kernen kan ikke køre Windows programmer, så oven på NT kernen køre Win32 (eller Win64 hvis du køre 64bit) der gøre at man kan køre Windows programmer.
Det er meget på samme måde som Wine køre oven på Linux kernen så man kan køre Windows programmer.
Microsofts implementering er selvfølgelige mere komplet end Wine's og der er også programmer som taler mere direkte til NT kernen, hvis de for eksempel skal have med hardware eller 3D acceleration at gøre.
Det er blandt andet det der gør at programmer der har med hardware at gøre ikke virker mellem Win98 (i Win98 var der ikke denne separation så det var et ægte Windows system), WinXP og Wine.
Kilde henvisning
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ecture.svg
Under win32 køre der også en win16 (På 64bit systemer køre win32 under win64, og der er ikke en win16).
P.s. Beklager det lidt nørdet det bat midt i det hele
-
AJenbo skrev:lath skrev:Hvis du med win32 hentyder til at det er en mulighed for at få nogle 32-bit windows programmer til at køre, som ikke direkte kan køre på Windows 7 - så har du ret.
Nej jeg henviser til det måde Win32 api som programmer i Windows benytter i sig selv køre oven på NT kernen. NT kernen kan ikke køre Windows programmer, så oven på NT kernen køre Win32 (eller Win64 hvis du køre 64bit) der gøre at man kan køre Windows programmer.
Det er meget på samme måde som Wine køre oven på Linux kernen så man kan køre Windows programmer.
Microsofts implementering er selvfølgelige mere komplet end Wine's og der er også programmer som taler mere direkte til NT kernen, hvis de for eksempel skal have med hardware eller 3D acceleration at gøre.
Det er blandt andet det der gør at programmer der har med hardware at gøre ikke virker mellem Win98 (i Win98 var der ikke denne separation så det var et ægte Windows system), WinXP og Wine.
Kilde henvisning
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ecture.svg
Under win32 køre der også en win16 (På 64bit systemer køre win32 under win64, og der er ikke en win16).
P.s. Beklager det lidt nørdet det bat midt i det hele
ja det er softwarebiblioteker og det ændrer ikke på noget.
Du kan se det sådan:
Hvis programmet er øverst i en lagdelt softwarearkitektur, så "snakker" det til laget nedenunder. Laget nedenunder kan lade som at det er en f.eks. speciel version af 32-bit windows (Windows XP-SP3 er et godt eksempel) - men det lag snakker ikke med NT kernen, det snakker med det API, som programmer der ikke emuleres bruger på styresystemet.
Der kan være lag på lag.
jeg vil sige det på den måde at det det er programmeringsgrænseflader der ser ud på en bestemt måde over for programmet, og det har også en måde at fungere på, så logikken (semantikken) i programmet ikke brydes.
Derfor virker programmet.
Den anden ende af programmeringsfladerne passer med det Windows styresystem det kører på, så fra windows styresystemets side er det bare et almindeligt program.
Går vi tilbage til wine igen, så ser Windows programmet wine + Linux kerne, som Windows softwarebibliotek + Windows NT kerne, samtidig med at Linux kernen ser Wine + windows program, som et almindeligt Linux program (proces).
Det er noget af det sværeste at lave, så hatten af for wine udviklerne. De gør et rigtig godt arbejde, selv om det er op ad bakke.
/Lars
P.S.
Måske vi lige skulle be om en redaktør om et lille tråd split for vores interessante diskussion?
-
- Admin
Men mener du så at det ville være forkert at kalde Wine for et kompatibilitets lag?
Det lyder for mig som om du mener det er en emulator hvis programmet ikke er compilet til specefikt den version af host/api men stadig kan køre, og så kan man jo stemple næsten alt som en emulator.
Wine fortager ikke emulering af program koden men eksekvere den direkte. Der for mener jeg det er forkert at kalde den en Emulator. Den udbyder bare Win32 api til programmer der skal bruge det.
Det lyder for mig som om du mener det er en emulator hvis programmet ikke er compilet til specefikt den version af host/api men stadig kan køre, og så kan man jo stemple næsten alt som en emulator.
Wine fortager ikke emulering af program koden men eksekvere den direkte. Der for mener jeg det er forkert at kalde den en Emulator. Den udbyder bare Win32 api til programmer der skal bruge det.
-
AJenbo skrev:Men mener du så at det ville være forkert at kalde Wine for et kompatibilitets lag?
Emulator begrebet er meget bredt - og kan anvendes fra de kvante-fysiske processor i digital elektronikken i en computer og opefter. Der er dog ingen der er gået så lang ned.
AJenbo skrev:Wine fortager ikke emulering af program koden men eksekvere den direkte. Der for mener jeg det er forkert at kalde den en Emulator. Den udbyder bare Win32 api til programmer der skal bruge det.
Jeg fandt noget interessant:
Fra Wine's not that kind of emulator
When users think of emulators, they think of programs like Dosbox or zsnes. These applications run as virtual machines and are slow, having to emulate each processor instruction. Wine does not do any CPU emulation - hence the name "Wine Is Not an Emulator."
....
og engelsk Wikipedia om Emulator - Emulation versus simulation:
The word "emulator" was coined in 1957 at IBM, as an optional feature in the IBM 709 to execute legacy IBM 704 programs on the IBM 709. Registers and most 704 instructions were emulated in 709 hardware. Complex 704 instructions such as floating point trap and input-output routines were emulated in 709 software. In 1963, IBM constructed emulators for development of the NPL (360) product line, for the "new combination of software, microcode, and hardware".[12]
It has recently become common to use the word "emulate" in the context of software. However, before 1980, "emulation" referred only to emulation with a hardware or microcode assist, while "simulation" referred to pure software emulation.[13] For example, a computer specially built for running programs designed for another architecture is an emulator. In contrast, a simulator could be a program which runs on a PC, so that old Atari games can be run on it. Purists continue to insist on this distinction, but currently the term "emulation" often means the complete imitation of a machine executing binary code.
Så Wine folkene eller jeg er sprog-puritanere
no pun intended AJenbo - jeg ved at du også oversætter til dansk i dansk-gruppen
Det kan også være det bare er mig der har forkert fat i et begreb, det er muligt, men fred være med det.
/Lars
-
- Admin
lath skrev:jeg er sprog-puritanere
Jeg tror det forklare hvor vi er uenige Jeg fortrækker ikke at klade det en emulator så man ikke tror den køre sepereret fra resten af systemet.