Jeg har på en computer overskrevet harddisken med ubundu 10.10 det fungere fint , men da jeg skulle indstaller windows igen fra recovery kunne det ikke lade sig gøre. Der kom en fejl meddelelse der sagde at den ikke kunne genkende systemet og skød DVDen ud.
Hvad skal jeg gøre, kan det hjælpe at slette alt på harddisken og så der efter forsøge at indlæse recoery DVDen igen.
Overskev HD med ubuntu 10.10 kan ikke instaler Win igen
-
- IRC nickname: hkh
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Overskev HD med ubuntu 10.10 kan ikke instaler Win igen
hkh skrev:Jeg har på en computer overskrevet harddisken med ubundu 10.10 det fungere fint , men da jeg skulle indstaller windows igen fra recovery kunne det ikke lade sig gøre. Der kom en fejl meddelelse der sagde at den ikke kunne genkende systemet og skød DVDen ud.
Hvad skal jeg gøre, kan det hjælpe at slette alt på harddisken og så der efter forsøge at indlæse recoery DVDen igen.
Den bruger en recovery partition - såvidt jeg ved - en special partition der ligger på harddisken fra start.
Har du overskrevet den skal du ud og købe en licens med tilhørende DVD til en Windows. Den du køber licens til indeholder alt det du har brug for til at kunne installere Windows.
Sådan en licens koster lige under 800 kr (ingen prisgaranti fra mig).
Bemærk at det er piratkopiering at "låne" en windows installations-CD/DVD, også selv du har betalt for en OEM installation af Windows.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:hkh skrev:Jeg har på en computer overskrevet harddisken med ubundu 10.10 det fungere fint , men da jeg skulle indstaller windows igen fra recovery kunne det ikke lade sig gøre. Der kom en fejl meddelelse der sagde at den ikke kunne genkende systemet og skød DVDen ud.
Den bruger en recovery partition - såvidt jeg ved - en special partition der ligger på harddisken fra start.
Har du overskrevet den skal du ud og købe en licens med tilhørende DVD til en Windows. Den du køber licens til indeholder alt det du har brug for til at kunne installere Windows.
Sådan en licens koster lige under 800 kr (ingen prisgaranti fra mig).
Bemærk at det er piratkopiering at "låne" en windows installations-CD/DVD, også selv du har betalt for en OEM installation af Windows.
/Lars
Jeg har orginal recovery DVDer men det der er problemet er at den ikke vil indstaller Windows da Ubuntu allerede er installeret og såvidt jeg er orienteret har Ubuntu overtaget Boot funktionen da det er det eneste styresystem der er på computeren og derfor ikke vil lade Windows boot op fra DVDen.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan bestille et nyt installations medie for 10,- + forsendelse.
Om det er piratkopi at låne et installations medie vil jeg stille spørgsmåls tegn ved. Hvis man bare bruger den licens kode der står på på ens computer og ikke den som den anden person har køb. Resultate vil være binært identisk med det du ville få hvis du købte et nyt installations medie.
Der er også en mulighed for at din recovery ikke vil installere fordi den ikke kan genkende og ikke tør røre ved dine Ubuntu partitioner.
Priser
Prisen på en ny windows 7 licens er 1300,-. De vil nemmelig ikke længer have at man køber OEM udgaven som privat person. De blev ellers solgt til 650,- men så fik man ingen telefon support eller flot æske.
XP kan jeg kun finde i den noget kedelige Home udgave og til en sum lidt over 2000,-
Vista er dog nede på 500,-
Lige som Ubuntu er i stand til at starte fra CD selv om du har Windows installeret er Windows også instand til at starte fra dens installations DVD. Begge systemer kan også starte fra en computer uden harddiske.
Recovery skirver har det dog med at være noget kedelig juks producenten har banket sammen i en brandert (hvor dan kan man kalde det en recovery cd hvis den ikke kan rede et system der er gået helt ned, hvilket orginalen kunne).
Om det er piratkopi at låne et installations medie vil jeg stille spørgsmåls tegn ved. Hvis man bare bruger den licens kode der står på på ens computer og ikke den som den anden person har køb. Resultate vil være binært identisk med det du ville få hvis du købte et nyt installations medie.
Der er også en mulighed for at din recovery ikke vil installere fordi den ikke kan genkende og ikke tør røre ved dine Ubuntu partitioner.
Priser
Prisen på en ny windows 7 licens er 1300,-. De vil nemmelig ikke længer have at man køber OEM udgaven som privat person. De blev ellers solgt til 650,- men så fik man ingen telefon support eller flot æske.
XP kan jeg kun finde i den noget kedelige Home udgave og til en sum lidt over 2000,-
Vista er dog nede på 500,-
hkh skrev:såvidt jeg er orienteret har Ubuntu overtaget Boot funktionen da det er det eneste styresystem der er på computeren og derfor ikke vil lade Windows boot op fra DVDen.
Lige som Ubuntu er i stand til at starte fra CD selv om du har Windows installeret er Windows også instand til at starte fra dens installations DVD. Begge systemer kan også starte fra en computer uden harddiske.
Recovery skirver har det dog med at være noget kedelig juks producenten har banket sammen i en brandert (hvor dan kan man kalde det en recovery cd hvis den ikke kan rede et system der er gået helt ned, hvilket orginalen kunne).
-
Vil det sige at jeg ikke kan indstallerer win Recovery DVD da hele harddisken er overskevet med Ubuntu. Kan man ikke slette hele harddisken på en eller anden måde og derefter indstaller Recovery DVD.
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
øh har du prøvet at gå i BIOS og bede om at systemet booter fra recovery disken ?
Kardemommeloven er en god ting.
-
-
Man burde i følge denne tråd, viewtopic.php?f=13&t=12534
Kunne slette alt på harddisken med Gparted men har nogle erfaringer med dette program og hvordan bruger man Gparted.
Kunne slette alt på harddisken med Gparted men har nogle erfaringer med dette program og hvordan bruger man Gparted.
-
- Admin
Det er ikke sikkert at det vil løse det at slette det hele, men du kan slette det ved at starte op fra ubuntu cd'en, prøv ubuntu, system-administration-gparted-device-create partitiontable-apply. Så er din harddisk helt blank (tager kun få sekundter da den bare ændre indekset). Prøv der efter at starte op fra recovery DVD'en, hvis det ikke virker må du anskaffe dig en installations cd som computer producenten ikke har haft deres klamme fingre inde i.
Det vil sikkert også gøre at windows køre bedere end før.
Hade du noget data på disken som du gerne vil have genskapt eller huskede du at lave backup
Det vil sikkert også gøre at windows køre bedere end før.
Hade du noget data på disken som du gerne vil have genskapt eller huskede du at lave backup
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Undskyld jeg blander mig i det, men hvad vil du egentlig installere den omtalte windows for? Du indleder med at oplyse, at du har en velfungerende Ubuntu 10.10 kørende. Hvis det drejer sig om mgl. funktionalitet kan vi måske hjælpe dig med det i stedet.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
Undskyld jeg blander mig i det, men hvad vil du egentlig installere den omtalte windows for? Du indleder med at oplyse, at du har en velfungerende Ubuntu 10.10 kørende. Hvis det drejer sig om mgl. funktionalitet kan vi måske hjælpe dig med det i stedet.
Det kunne måske være at jeg ville sælge min computer på et tidspunk så vil det nok være nemmere hvis den var udstyret med Windows.
Ajenbo jeg prøver dit forslag.
Det kunne måske være at jeg ville sælge min computer på et tidspunk så vil det nok være nemmere hvis den var udstyret med Windows.
Ajenbo jeg prøver dit forslag.
-
Ajenbo dit forslag virkede jeg har nu installeret windows igen fra recovery CD, og så lige et spøgsmål, vil en WUBI indstallation af Ubuntu være med livrem og seler så man ikke gør noget forkert igen.
-
I Diskhåndtering i windows kan se at der er forsvundet Ca. 10 GB harddisk som er "ikke-Allokeret" kan jeg gøre noget ved det.
-
- Admin
Med wubi risikere du ikke noget med din nuværende opsætning, dog vil ubuntu være mer følsom over for ændringer af opstarten og du bør undgå at opdatere GRUB, Linux og memtest86+.
Du kan prøve at bruge gparted fra ubuntu cd'en til at udvide partitionen til også at benytte de 10GB.
hkh skrev:I Diskhåndtering i windows kan se at der er forsvundet Ca. 10 GB harddisk som er "ikke-Allokeret" kan jeg gøre noget ved det.
Du kan prøve at bruge gparted fra ubuntu cd'en til at udvide partitionen til også at benytte de 10GB.