Jeg har installeret net-book udgaven af Ubuntu 10.10 på min Lenovo S10e, og i løbet af opstarten får jeg følgende fejlmelding to gange:
modprobe: FATAL: could not load: /lib/modules/2.6.35-22-generic/modules.dep No such file
De står i nogle sekunder før den så tilsyneladende fortsætter som om der ikke er noget galt.
Det sinker opstarten, og nedlukningen er også noget langsommere end på 10.04, som jeg opgraderede fra.
Med venlig hilsen,
Børge
modprobe: FATAL: could not load: /lib/modules/2.6.35- (Løst)
-
- IRC nickname: bool
- Geografisk sted: Grundfør, Hinnerup
modprobe: FATAL: could not load: /lib/modules/2.6.35- (Løst)
Senest rettet af bool 26. nov 2010, 23:41, rettet i alt 1 gang.
"Udenfor hvor jeg bor ligger en dosis kompakt nat. Leveret som lag på lag af sorte sommerfugle. Hvis de letter gør jeg det også og der er morgen i sigte. Smart" (Marianne Larsen)
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: modprobe: FATAL: could not load: /lib/modules/2.6.35-22-gene
bool skrev:Jeg har installeret net-book udgaven af Ubuntu 10.10 på min Lenovo S10e, og i løbet af opstarten får jeg følgende fejlmelding to gange:
modprobe: FATAL: could not load: /lib/modules/2.6.35-22-generic/modules.dep No such file
De står i nogle sekunder før den så tilsyneladende fortsætter som om der ikke er noget galt.
Det sinker opstarten, og nedlukningen er også noget langsommere end på 10.04, som jeg opgraderede fra.
Med venlig hilsen,
Børge
genstart, der er kommet en kerne-opdatering for nyligt, så det kan være at det er den nye (2.6.25-23) der driller med den gamle kerne (2.6.35-22)
Efter genstart så kør denne terminal kommando:
Kode: Vælg alt
uname -r
Første del af resultatet skal så matche
2.6.35-23
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Den returnerede blot 2.6.35-22-generic
Hilsen, Børge
Hilsen, Børge
"Udenfor hvor jeg bor ligger en dosis kompakt nat. Leveret som lag på lag af sorte sommerfugle. Hvis de letter gør jeg det også og der er morgen i sigte. Smart" (Marianne Larsen)
-
Halløjsa!
Der kom lige en advis om en ny opdatering, som inkluderer nummer 23.
Lad os lige se, om den løser problemet.
Hilsen, Børge
Der kom lige en advis om en ny opdatering, som inkluderer nummer 23.
Lad os lige se, om den løser problemet.
Hilsen, Børge
-
Desværre nej. Nu starter den godt nok på nummer 23, men fejlen er uændret.
Børge
Børge
-
bool skrev:Desværre nej. Nu starter den godt nok på nummer 23, men fejlen er uændret.
Børge
Prøv lige at liste indholdet af /lib/modules/2.6.35-23-generic/ mappen i nyt indlæg.
Før du kan det skal du lige have et lille hjælpeprogram ind, da vi her på forum ikke er så begejstrede for lange indlæg af næsten kun filers og mappers indhold.
kør:
sudo apt-get install pastebinit
Når den er installeret så kør:
ls -la /lib/modules/2.6.35-22-generic/ | pastebinit -
Det giver dig et link som du så sætter ind i et nyt indlæg. Linket indeholder resultatet fra ls -la kommandoen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Interessant!
Linket kommer her: http://pastebin.com/vcWW58M4
-
bool skrev:Interessant!
Jep, det er interessant:
-rw-r--r-- 1 root root 299780 2010-11-25 17:28 modules.dep
er linie 12.
og det betyder at det er løgn at den fil ikke findes.
Du kan prøve at kigge i Logfiler med Logfilfremviser i System > Administration menuen.
Edit:
Jeg kan se at der er en del med det samme problem som dig: Prøv at søge i Google med teksten: ubuntu modules.dep error
Lauchpad.net har flere fejlrapporter: Den her ligger tættest på mener jeg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/base-installer/+bug/378525
Løsning: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=5
/Lars
-
Lidt søgning på nettet har nu overbevist mig om, at fejlen primært er af kosmetisk art. Den har formentlig ingen indflydelse på systemets funktion, og viser sig kun på visse hardwaresammensætninger.
Den meget interessante diskussion i nedennævnte link kommer nærmest frem til, at det kun handler om nogle uheldige rækkefølger af bootkommandoer, som i sidste ende ikke har nogen betydning, men blot giver en grim fejlmelding undervejs.
Den viser desuden, at den forlængede opstartstid ikke skyldes denne fejl, idet vellykkede eksempler på at omgå eller eliminere fejlen netop ikke fjernede ventetiden, som følger efter den fatale fejlmelding. Desuden var der flere eksempler på at der opstod andre kedelige problemer hos dem, for hvem det lykkedes at nørde denne fejlmelding bort.
Min konklusion: Lad være med at anse det for et problem. Det bliver nok rettet i en eller anden opdatering.
Her kommer linket: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/642421?comments=all
(De spændende indlæg starter omkring nummer 50.)
Med venlig hilsen og tak,
Børge
Den meget interessante diskussion i nedennævnte link kommer nærmest frem til, at det kun handler om nogle uheldige rækkefølger af bootkommandoer, som i sidste ende ikke har nogen betydning, men blot giver en grim fejlmelding undervejs.
Den viser desuden, at den forlængede opstartstid ikke skyldes denne fejl, idet vellykkede eksempler på at omgå eller eliminere fejlen netop ikke fjernede ventetiden, som følger efter den fatale fejlmelding. Desuden var der flere eksempler på at der opstod andre kedelige problemer hos dem, for hvem det lykkedes at nørde denne fejlmelding bort.
Min konklusion: Lad være med at anse det for et problem. Det bliver nok rettet i en eller anden opdatering.
Her kommer linket: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/642421?comments=all
(De spændende indlæg starter omkring nummer 50.)
Med venlig hilsen og tak,
Børge