10.10 hænger under installation (LØST)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Albafar
IRC nickname: Albafar

10.10 hænger under installation (LØST)

Indlæg af Albafar »

Hej med jer

Jeg håber, nogle af jer kan hjælpe mig videre, for nu er jeg ved at være godt træt af det hele.

Jeg har netop lavet en clean install på min Thinkpadd T41. Alt gik som smurt. Så vil jeg gøre det tilsvarende på min T60. Men: Når jeg når frem til "Gør klar til at installere Ubuntu", og der er tjektegn ved tilgængelig plads på drevet, strømkilde og internet tilslutning, og jeg trykker Næste, ja så begynder hjulet at køre rundt og rundt og rundt, men der sker intet :oops:

Jeg kan ikke vælge Forrige, og hvis jeg prøver at vælge Afslut, sker der heller intet. Jeg kan kun holde pwr nede indtil maskinen slukker og så ellers prøve forfra. Der er ingen forskel på, om jeg vælger andre sprog end danske eller booter fra CD.

Forslag??
Senest rettet af Albafar 26. nov 2010, 16:23, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: 10.10 hænger under installation

Indlæg af laoshi »

Det er muligt at du kan komme videre, hvis du bruger "Alternate"-installations-cd'en, da den ikke er afhængig af den grafiske installationsflade. Og den er ikke vanskeligere at bruge end den normale, den ser bare lidt mindre fancy ud.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Albafar

Indlæg af Albafar »

Nu er jeg kommet en del videre. Det var tilsyneladende et spørgsmål om loginnavn med store bogstaver, der drillede. Da jeg skiftede til små bogstaver lykkedes det at gennemføre installationen.

Men så ville Ubuntu ikke boote. Efter flere reinstallationer er det nu lykkedes via en text-only installation at få hul igennem. Og nu virker systemet :)

Det eneste lille MEN er: Hver gang jeg tænder maskinen kommer jeg ud i GRUB2 og skal vælge hvordan jeg vil boote. Her tager jeg jo så bare den første variant på listen og går lige igennem. Men hvordan undgår jeg denne lille omvej?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den vil normalt kun blive vist hvis du har flere styre systemer eller har lavet justeringer af grub menuen.

I /etc/default/grub kan du ændre nedtællingen til 0.
Men det er sikre at bruge værtøjer som opstarts-håndteringen (softwarecenter, admin)

Lav en lspci på maskinen så kan vi se om der er problematisk hardware i maskinen og hvad der event kan gøres for at maskinen ikke fyser når den starter det grafiske miljø.
Albafar

Indlæg af Albafar »

AJenbo skrev:Den vil normalt kun blive vist hvis du har flere styre systemer eller har lavet justeringer af grub menuen.

I /etc/default/grub kan du ændre nedtællingen til 0.
Men det er sikre at bruge værtøjer som opstarts-håndteringen (softwarecenter, admin)

Lav en lspci på maskinen så kan vi se om der er problematisk hardware i maskinen og hvad der event kan gøres for at maskinen ikke fyser når den starter det grafiske miljø.

OK - det forstår jeg ikke helt.... er det i terminalen, at jeg skal skrive mhp at ændre nedtællingen? Hvordan gør jeg det alternativt via opstartshåndteringen - synes ikke det ser indlysende ud der....? Og hvad er en Ispci og hvordan laver jeg sådan en??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

mhp????

lspci er en terminal kommando til at give en liste af hardwaret i maskinen.
Albafar

Re: 10.10 hænger under installation (LØST)

Indlæg af Albafar »

mhp = med henblik på :wink:

Jeg fik ved at sætte nedtællingen til nul løst problemet. Så da alt nu virker efter hensigten, stopper vi bare her.

Tusind tak for hjælpen :D
AJenbo
Admin

Re: 10.10 hænger under installation (LØST)

Indlæg af AJenbo »

Super :D