Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jens Nielsen
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar.

Indlæg af Jens Nielsen »

Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar. Har prøvet og installere 9,10, 10,04 og netbook remix. Både 32 og 64 bit.
Har også prøvet den samme installations cd, som jeg brugte til min stationære pc. Her kører Ubuntu helt fint.
På min bærbare ender installationen med meldingen: 121.332998 BUG: soft lockup - CPU#1 stuck for 61s

Det bliver den ved med og skrive, men de første numre ændre, sig. Har også prøvet at ændre i bios på Toshibaen.

Kan en eller anden hjælpe?

Toshiba spec.:

Toshiba Satelite A350-21D, 2, 4 GHz, 4096 , 500 GB harddisk, Intel Centrino 2-processorteknologi med Intel CoreT2 Duo-processor P8600, Intel® PM45 Express-chipset og Intel® WiFi Link 5100
klokfrekvens : 2.40 GHz
bus på forsiden : 1066 MHz
cache, andet niveau : 3 MB

Toshiba TruBrite® HD TFT-skærm intern opløsning : 1.366 x 768
512 MB dedikeret VRAM (op til 2,302 MB samlet grafikhukommelse, der bruger HyperMemoryT-teknologi med 4 GB-systemhukommelse)
Trådløst LAN (802.11a/g/Draft-N)

Mvh. Jens
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar.

Indlæg af AJenbo »

Det første nummer er hvorlangtid systemet har været tænt.
Jens Nielsen

Indlæg af Jens Nielsen »

Ok, tak for oplysningen.

Mvh. Jens
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jens Nielsen skrev:Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar. Har prøvet og installere 9,10, 10,04 og netbook remix. Både 32 og 64 bit.
Har også prøvet den samme installations cd, som jeg brugte til min stationære pc. Her kører Ubuntu helt fint.
På min bærbare ender installationen med meldingen: 121.332998 BUG: soft lockup - CPU#1 stuck for 61s

Det bliver den ved med og skrive, men de første numre ændre, sig. Har også prøvet at ændre i bios på Toshibaen.

Kan en eller anden hjælpe?

Toshiba spec.:

Toshiba Satelite A350-21D, 2, 4 GHz, 4096 , 500 GB harddisk, Intel Centrino 2-processorteknologi med Intel CoreT2 Duo-processor P8600, Intel® PM45 Express-chipset og Intel® WiFi Link 5100
klokfrekvens : 2.40 GHz
bus på forsiden : 1066 MHz
cache, andet niveau : 3 MB

Toshiba TruBrite® HD TFT-skærm intern opløsning : 1.366 x 768
512 MB dedikeret VRAM (op til 2,302 MB samlet grafikhukommelse, der bruger HyperMemoryT-teknologi med 4 GB-systemhukommelse)
Trådløst LAN (802.11a/g/Draft-N)

Mvh. Jens

Det ser ud som om at kernen ikke fungerer på din hardware.

Har du prøvet med en anden Linux distribution? Hvis ikke, så prøv Slackware Linux, som er den eneste distribution, som ikke har lavet små-ændringer (patch) af kernen (=Linux). Man siger at kernen er en vanilla kernel.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jens Nielsen

Indlæg af Jens Nielsen »

Tak for svaret.
Jeg har været inde og kigge, umiddelbart virker det der med en anden Linux distrubition, lidt uoverskueligt for mig.
Jeg fik ellers installeret ubuntu 10.04 64 bit i en alternate udgave. Jeg brugte "ekspert" instillingerne, under installationen. Alt forløb fint, men den vil ikke boote, skriver et eller andet med mit grafikkort (Radeon R600). Som jeg forstår det mangler det driveren.

Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan du være lidt mere specefik omkring hvad den skriver?

R600 er et Radion 2xxx/3xxx grafikkort, det skulle helst hunde køre uden driver men ellers så prøv at trykke alt+ctrl+F2, logind og så skriv
sudo apt-get install fglrx
skriv din adgnags kode igen
skriv
sudo reboot
se om den ikke vil nu.
Jens Nielsen

Re: Kan ikke installere Ubuntu på Toshiba bærbar. Løst

Indlæg af Jens Nielsen »

Jeg solgte maskinen og købte en Dell xps - dét fungerer, min erfaringer er, at der ikke er nogen problemer med Dell pc. De kører fint med både Ubuntu og Mint
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jens Nielsen skrev:Jeg solgte maskinen og købte en Dell xps - dét fungerer, min erfaringer er, at der ikke er nogen problemer med Dell pc. De kører fint med både Ubuntu og Mint

Det skal nok passe. Dell sælger maskiner med et Linux styresystem (Ubuntu?) på.
Som producent har Dell den luxus at de kan sørge for at alt hardware bare virker sådan uden videre med det styresystem som skal fungere med hardwaren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Dell sælger maskiner med et Linux styresystem (Ubuntu?) på.

Yep http://www.dell.com/content/topics/segt ... l=en&cs=19

Desvære har den dansk afdeling af Dell valgt ikke at tilbyde deres Ubuntu maskiner til det Danske marked.