Opdatering+genstart=ingen opstart af Ubuntu 10.04

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Sølle

Opdatering+genstart=ingen opstart af Ubuntu 10.04

Indlæg af Sølle »

Hej alle.

Jeg har i dag (23. nov. 2010) opdateret min Ubuntu 10.04 (jeg kiggede ikke opdateringerne detaljeret igennem) men efter installeringen af disse, krævede den genstart, hvilket jeg gjorde - og nu kan jeg ikke starte op i Ubuntu. Når jeg skal vælge mellem windows og ubuntu (har begge), vælger jeg Ubuntu - og hvor den så skriver "trying ... " og plejer at komme med forskellige valg af recovery version osv som næste skærm - der blinker der hurtigt en error, som jeg ikke kan nå at læse. Og computeren starter igen - og kommer frem til hvor jeg skal vælge operativsystem - og jeg kan gentage forsøget.

Det burde ikke være hardware-fejl, da der ingen mislyde er - og windows starter op uden problemer...

Mvh Søren
Senest rettet af Sølle 7. jan 2011, 10:55, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opdatering+genstart=ingen opstart af Ubuntu 10.04 længere...

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om du benytter dig at en Wubi installation, altså hvor Ubuntu er isntalleret inde fra windows. Den er følsøm over for opdateringer af Linux, GRUB og Membtest86+. Især GRUB.
Hvis du har plads til det er det letteste at flytte Den store fil fra Ubuntu mappen i windows og geninstallere Ubuntu (eventuelt som en rigtig installation)
Her efter kan du mounte den virtuelle disk fra din gamle wubi installation og hente dine filer ud fra den.

Eller kan du prøve om det her virker.
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%2 ... 27t%20boot?
Sølle

Indlæg af Sølle »

Tak for svaret...

Det er ikke muligt, at kopiere root.disk filen og så installere - og derefter bare kopiere den ind i mappen her i Windows - og så erstatter den den nye installation med hvad jeg havde før?

mvh Søren
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kun hvis du er heldig og fejlen ikke ligger i din root disk, hvilket jeg desvære tror den gør. Men det er da et forsøg vær.