Ubuntu installation vil gerne formateres

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
fuglenb
IRC nickname: fuglenb

Ubuntu installation vil gerne formateres

Indlæg af fuglenb »

Jeg har nu igen fået min Ubuntu installation på Acer bærbar op at kører igen.
Efter at den seneste installation Søndag i sidste valgte at slette boot mappen af sig selv.

Hvilket betyder at jeg lige pludslig ikke kan boote noget som helst
For ud for dette dumme drille nr fra Ubuntus side havde igennem dagen kørt i Ubuntu og Windows Vista
Senest jeg jeg denne dag havde Computeren startet op var i Vista, er Ubuntu sur over dette og vil derfor straf mig?

Da jeg samtidig havde glemt den eksterne harddisk hjemme ved mine forældre hvor på har havde en komplet system backup, har været nødt til at lave et seperatre home også geninstallere Ubuntu forfra.

Spørgsmålet: Hvad skete der i sidste uge siden boot mappen pludslig forsvandt?
For knap 4 uger gjorde den det smme

Har nu lagt backup af mappen ud på min mail
Vil gerne bruge tiden på andet end at geninstallere
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu installation vil gerne formateres

Indlæg af AJenbo »

Nogle programmer i windows opføre sig ikke pænt og kan finde på at pille ved boot loaderen uden at vide hvad der er der i forvejen. Så det er nok nærmere Windows der straffer dig for at forsøge med andre styre systemer :)

Jeg skal lige vær helt sikker på hvad du mener når du siger boot mappen, mener du /boot på Ubuntu drevet? Eller c:\Boot på windows drevet? Eller er det boot sektorern på harddisken?

Hvordan ser det ud når det sker, hvad har du af muligheder når computeren starter?

Her er nogle af de programmer der er kendt for at være skyld i problemet:
HP ProtectTools, PC Angel, Adobe Flexnet
fuglenb

Indlæg af fuglenb »

AJenbo skrev:Nogle programmer i windows opføre sig ikke pænt og kan finde på at pille ved boot loaderen uden at vide hvad der er der i forvejen. Så det er nok nærmere Windows der straffer dig for at forsøge med andre styre systemer :)

Jeg skal lige vær helt sikker på hvad du mener når du siger boot mappen, mener du /boot på Ubuntu drevet? Eller c:\Boot på windows drevet? Eller er det boot sektorern på harddisken?

Hvordan ser det ud når det sker, hvad har du af muligheder når computeren starter?

Her er nogle af de programmer der er kendt for at være skyld i problemet:
HP ProtectTools, PC Angel, Adobe Flexnet

Det er /boot mappen på ubuntu partitonen der forsvinder.
Så når den ikke er der kan jeg ikke starte op i noget som helst.

Har ikke nogen af de 3 programmer installeret

Bruger Ubuntu 10.04
Har aldrig oplevet dette problem før.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyder godt nok højes besynderligt, det er en anstrengelse at få windows til at kunne tilgå ext2 partitioner så at det er der fra det sker er nok ikke sansynligt.

Hvordan konstatere du at mappen er væk?

Det sker normalt kun hvis du fra Ubuntu afinstallere Linux, GRUB og Memtest86+ go tilgang til mappen kræver administrator retigheder.
fuglenb

Indlæg af fuglenb »

AJenbo skrev:Det lyder godt nok højes besynderligt, det er en anstrengelse at få windows til at kunne tilgå ext2 partitioner så at det er der fra det sker er nok ikke sansynligt.

Hvordan konstatere du at mappen er væk?

Det sker normalt kun hvis du fra Ubuntu afinstallere Linux, GRUB og Memtest86+ go tilgang til mappen kræver administrator retigheder.

Hvordan jeg kanstatere at boot mappen er væk er nemt.
Kortsagt ved at grub melder fejl i opstarten, ved at den ikke finde nogle filer.
Derefter kan at efterfølgene på en livecd se hvad der galt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tja hvis du ikke har en seperat boot partition skulle det med at kigge fra CD'en jo være godt nok. Men ellers kan der var andre årsager til at grub ikke kan finde filerne. Du skal nok prøve at kigge lidt på hvad det kan være der sletter din boot mappe for det skal ikke ske.