Hjælp til start af computer

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Line

Hjælp til start af computer

Indlæg af Line »

Jeg har ikke nogen erfaring med computere og ingen speciel viden herom, så har ordentlig brug for hjælp. Jeg har en bærbar computer, hvorpå der oprindeligt var installeret Windows 7, men hvor en ven "delte" pladsen op, så jeg kunne vælge at starte i Windows eller Ubuntu. Efter en opdatering i Ubuntu kan jeg nu ikke starte min computer. Når jeg vil tænde kommer asus logoet frem, men derefter kommer en sort skærm hvorpå der står

"error: no such device: en tallinje
grub rescue>"

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvad jeg kan gøre?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp til start af computer

Indlæg af lath »

Line skrev:Jeg har ikke nogen erfaring med computere og ingen speciel viden herom, så har ordentlig brug for hjælp. Jeg har en bærbar computer, hvorpå der oprindeligt var installeret Windows 7, men hvor en ven "delte" pladsen op, så jeg kunne vælge at starte i Windows eller Ubuntu. Efter en opdatering i Ubuntu kan jeg nu ikke starte min computer. Når jeg vil tænde kommer asus logoet frem, men derefter kommer en sort skærm hvorpå der står

"error: no such device: en tallinje
grub rescue>"

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvad jeg kan gøre?

Den kan ikke finde din hardware - nu er gode råd dyre.

Kommer andre lyde end noget der roterer fra computeren (Jeg tænker på en defekt harddisk)?
Især klik-agtige lyde er ikke godt.

Beskriv lydene eller læg et link ud til en lydoptagelse
Den her video viser meget klart hvad der menes med at en harddisk laver klik-lyde: http://www.youtube.com/watch?v=wMm6c3fr-fU

Du må ikke skille harddisken ad! Et støvkorn er nok til at læse-skrivehovedet kollidere med overfladen af pladen i en harddisk, fordi det svæver på en luftpude kun ca. 3 mikrometer (=0,003 milli-meter) over harddiskpladens overflade.

Sådan lige for at pinde ud hvad en harddisk er: Der er der hvor du gemmer filer på. Computeren/maskinen hedder ikke en harddisk.
Billede af en SATA harddisk:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Line

Indlæg af Line »

Der kommer kun den samme roterende lyd, som der har gjort fra starten af. Så der er ikke nogle kliklyde eller andre mystiske lyde.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum! Det er en lidt hård start du får - men det er da godt at det tilsyneladende ikke er en hardwarefejl.

grub er opstartsmanageren, hvor du kan vælge hvilket styresystem der skal startes. Den er der åbenbart gået kuk i, men det skulle kunne løses. En metode som flere med samme fejlmelding har fået til at virke er flg.:

Når du får meldingen

Kode: Vælg alt

grub rescue>
(en kommandoprompt)
taster du

e
og bekræfter med <enter>
så kan du redigere i grub.
Her sletter du den linje der starter med

search --nofloppy ...

Trykker <ctrl>+x
og så skulle systemet boote op.
Når det kører, så åbner du en terminal (Programmer > Tilbehør > Terminal
Her giver du kommandoen

sudo update-grub

Når en kommando starter med sudo har du superbrugerrettigheder - dvs. du kan ændre systemindstillinger. Derfor bliver du bedt om dit password (det er det som du logger ind med). Skriv det - du kan ikke se i terminalen at du gør det, for markøren flytter sig ikke imens, men det modtages alligevel. Tryk så <enter> og kommandoen udføres.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Den kan ikke finde din hardware - nu er gode råd dyre.

Den kan ikke finde partitionen, harddisken er sikkert ok, det er nok bare windows der har fucket bootlader.

laoshi skrev:Når du får meldingen

grub rescue>
(en kommandoprompt)
taster du

e
og bekræfter med <enter>

Når der er tale om grub rescue er det langt tidligere en han får den mulighed.

Prøv løsningen fra denne tråd:
viewtopic.php?f=2&t=12506&p=78759#p78704
Line

Indlæg af Line »

Tak for hjælpen indtil videre. Er dejligt med en hjælpende hånd, når man er på bar bund.
Jeg har dog ikke kunnet få min computer til at virke ved nogle af jeres forslag, men måske jeg gør det forkert. Jeg får udelukkende meldingen "unknown command".
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Så går jeg ud fra du ikke forsøgte mit forslag fra den anden tråd, for der skulle du jo starte op cd'en.

Jeg kopiere lige det hele her ind.

Du kan enten geninstallere Grub
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... ing%20from

Eller skrive de rette kommandoer https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Rescue%20Mode til at load Ubuntu systemet, og så skrive

dpkg-reconfigure grub-pc
sudo update-grub

Det er muligt dette problem er opstået på grund af et en ændring ved rækkefølgen af dine harddisks. Eller muligvis et program i windows der skriver til boot sektor uden at informere om det, ofte som en måde at sikre sig at man ikke gen installere demo versioner.
Line

Indlæg af Line »

Tusind tak for hjælpen! Nu ser det heldigvis ud til at det hele fungerer igen.