Kundedatabase med tilhørende billeder i PDF

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Dani
IRC nickname: Dani
Geografisk sted: Rødovre

Kundedatabase med tilhørende billeder i PDF

Indlæg af Dani »

Er der nogen her der er stødt på en adressebog hvor man kan få et billede op i stort format??
Jeg har prøvet Kaddressbook og under Misc kan man lægge et billede ind men hvordan lægger jeg flere af mine scanninger ind, og hvordan får jeg dem op i stort format?
Det drejer sig om scanninger af kunde sedler og tilhørende adresse informationer, er der evt. nogen der har en bedre idé?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kundedatabase med tilhørende billeder i PDF

Indlæg af AJenbo »

Nu er det jo lidt individuelt hvad man mener er stort, men det her er hvad jeg får i Evolution:
Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Dani skrev:Er der nogen her der er stødt på en adressebog hvor man kan få et billede op i stort format??
Jeg har prøvet Kaddressbook og under Misc kan man lægge et billede ind men hvordan lægger jeg flere af mine scanninger ind, og hvordan får jeg dem op i stort format?
Det drejer sig om scanninger af kunde sedler og tilhørende adresse informationer, er der evt. nogen der har en bedre idé?

Prøv at kigge efter pakker med plugins der udvider et programs funktionalitet.

Synaptic fra System > Administration menuen er god til at finde software med.
Husk først at tage alle pakkearkiverne (excl kildekode) i brug i Softwarekilder som også findes i samme menu.

Alternativt er der naturligvis mulighed for at programmere det selv, eller betale nogen for at gøre det, hvis man vil have noget funktionalitet der ikke findes i forvejen.

Din funktionalitet lyder dog ikke så eksotisk at der ikke skulle være en god chance for at der allerede er nogen der har lavet den software.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Dani

Indlæg af Dani »

Tak for input, jeg kigger nærmere på det og vender tilbage.
Vedr. hvor stort billedet skal være på skærmen, så drejer det sig om A4 ark i sort/hvid, hvor det så skal fylde hele skærmen så man kan se det.
lath

Indlæg af lath »

Dani skrev:Tak for input, jeg kigger nærmere på det og vender tilbage.
Vedr. hvor stort billedet skal være på skærmen, så drejer det sig om A4 ark i sort/hvid, hvor det så skal fylde hele skærmen så man kan se det.

Hvor har du så tænkt dig at desktoppen og programmets menuer og så videre skal være?

Jeg håber også for dig at du har en A4 skærm - for ellers kan du ikke vise et A4 billede i 1:1 sådan uden videre.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Dani skrev:Tak for input, jeg kigger nærmere på det og vender tilbage.

Hmm er det noget der også skal eksistere som print? Jeg tror du er over i noget special løsning til det du vil her. Skal det arbejde sammen med noget eksisterede? Det kunne være det kunne gøres som en form for vedhæftet PDF.
Dani

Indlæg af Dani »

Jo en vedhæftet PDF fil vil være nemmest for de filer jeg har nu er netop PDF. Det skal ikke arbejde sammen med noget eksisterende udover filerne.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ville nok ikke tage længe at sætte we bet program op til at håndtere det.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg tænkte også på en database, enten helt fra bunden i openoffice base eller lignende eller måske bruge et af de mange "samlings-databaser". Umiddelbart er mit bud at tellico er det mest fleksible. Men jeg har aldrig brugt det. Jeg bruger GCstar til mine film, det er ret fint. Du kan se at du har mulighed for at brugerdefinere en samling når du vælger new (collection) i fil-menuen.
Mon ikke du har mulighed for at knytte en pdf-fil til. Men det vil nok komme tættere på dit ønske hvis du laver det fra bunden i f.eks. openoffice base. Det er ikke så svært hvis det bare er en flok navne og telefonnumre der skal vedhæftes en pdf-fil.
lath

Indlæg af lath »

zob skrev:Jeg tænkte også på en database, enten helt fra bunden i openoffice base eller lignende eller måske bruge et af de mange "samlings-databaser". Umiddelbart er mit bud at tellico er det mest fleksible. Men jeg har aldrig brugt det. Jeg bruger GCstar til mine film, det er ret fint. Du kan se at du har mulighed for at brugerdefinere en samling når du vælger new (collection) i fil-menuen.
Mon ikke du har mulighed for at knytte en pdf-fil til. Men det vil nok komme tættere på dit ønske hvis du laver det fra bunden i f.eks. openoffice base. Det er ikke så svært hvis det bare er en flok navne og telefonnumre der skal vedhæftes en pdf-fil.

Hot Tip, som akademiske database-folk ikke kan lide:
Da Linux, BSD og UNIX styresystemers filsystemer er ret god til at passe på din filer kan du nøjes at indsætte sti (med fil-navn og fil-endelse) til en fil i stedet for at lægge filen ind i databasen i det som man kalder et BLOB (Binary Large OBject).

Hvis du bruger en BLOB i stedet for en fil vil en BLOB have en fils indhold i en bestemt kolonne, og række i en tabel.
En database består af en eller flere tabeller.

/Lars