gedit - melder fejl, men kun til terminalen

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

gedit - melder fejl, men kun til terminalen

Indlæg af Jakob77 »

.

Jeg har to tekstfiler, som jeg sagtens kan åbne og læse og gemme uden problemer med gedit.

Og når jeg åbner dem på skrivebordet eller via filhåndteringen, så ser det ud til, at alt er i den skønneste orden.

Men åbner jeg dem via terminalen, så opdager jeg, at alt åbenbart ikke er helt ok.

Jeg ser dette i terminalen:

error: line 72922: 0 is wrong flag id
error: line 107585: 0 is wrong flag id
error: line 118041: 0 is wrong flag id
error: line 122327: 0 is wrong flag id
error: line 122464: 0 is wrong flag id
error: line 122464: 0 is wrong flag id
error: line 122513: 0 is wrong flag id
error: line 122550: 0 is wrong flag id
error: line 122550: 0 is wrong flag id
error: line 122619: 0 is wrong flag id
error: line 122619: 0 is wrong flag id
error: line 122629: 0 is wrong flag id
error: line 122629: 0 is wrong flag id
error: line 122657: 0 is wrong flag id
error: line 122657: 0 is wrong flag id

---- linjer fjernet af pladshensyn

error: line 151213: 0 is wrong flag id
error: line 151213: 0 is wrong flag id
error: line 151214: 0 is wrong flag id
error: line 151214: 0 is wrong flag id
error: line 151607: 0 is wrong flag id
error: line 151607: 0 is wrong flag id

Men ingen af filerne indeholder så mange linjer.

Hvad kan det skyldes.?

Edit: Antal fejlmeldinger fra terminalen er af pladshensyn afkortet i citatet.
Senest rettet af Jakob77 20. nov 2010, 13:59, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: gedit - melder fejl, men kun til terminalen

Indlæg af laoshi »

Fejlmeldingen gælder ikke dine egne filer, som du åbner med gedit - men fejl i de angivne linjer i gedits programkode. Og jeg tror at du kan tage det roligt - jeg får de samme fejl, men har endnu ikke oplevet problemer med gedit eller de filer som har været gennem gedit.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

laoshi skrev:Fejlmeldingen gælder ikke dine egne filer, som du åbner med gedit - men fejl i de angivne linjer i gedits programkode. Og jeg tror at du kan tage det roligt - jeg får de samme fejl, men har endnu ikke oplevet problemer med gedit eller de filer som har været gennem gedit.

Tak for beroligelsen.

Jeg har prøvet at lege med en fil, som ikke giver anledning til fejl, og en anden som gør.
Hvis jeg sletter alt indhold i den fil, som giver fejl, og jeg erstatter det med indholdet fra den fejlfri fil, så meldes der stadig fejl, næste gang den åbnes.

Og tager jeg den fil, som ikke giver anledning til fejl, og gemmer jeg den under et nyt navn ( Gem som ), så kan den nye fil finde på at give fejl, når den åbnes.

Jeg tror måske, at problemet kun gælder for filer, som gedit har gemt i version 10.04
Kan det bekræftes..?

.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil tro det handler om tolkning af om det er kode indhold i filen.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

AJenbo skrev:Jeg vil tro det handler om tolkning af om det er kode indhold i filen.

Det kan være, men man må måske godt bede om, at gedit igen bliver i stand til fejlfrit at åbne de simple tekst-filer, som den selv har gemt..? ;)

Når jeg åbner en ældre fejlfri fil og gemmer den under et nyt navn med gedit uden at ændre et komma, så kommer der fejl til den nye.
Hvis jeg med filhåndtering kopierer den ældre fil til en anden mappe og omdøber den til samme nye navn, så kommer fejlen ikke, når jeg efterfølgende åbner den med gedit.
Det synes jeg tyder alvorligt meget på, at gedit skriver noget snavs til filen, som den ikke burde, og den dermed fejlbehæfter de filer, som den gemmer. Men det kan vel ikke passe..?

Kan det tænkes, at gedit har en database og husker på alle de filer, som den har arbejdet med og gemt, og det er den database eller fortolkningen af den, der er gået kuk i..?

Måske kan det, indtil fejlen bliver fundet, betale sig at give sine tekstdokumenter til gedit en bestemt ekstension, som gedit er særligt fortrolig med og har strenge regler for at behandle.? Men i så fald hvilken.?
Jeg har f.eks. prøvet ".txt" uden resultat.

Har vi ellers en alternativ pålidelig editor, som ikke kræver meget maskinkraft..?
Der er noget i midnight commander, bsc commander og måske i krusader.
Er det, hvad vi har, og hvad er bedst..?

.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

Hvis man åbner gedit og vælger Redigér -> Indstillinger -> faneblad Udvidelsesmoduler og på listen fjerner mærket ud for Stavekontrol , så kan det måske hjælpe på problemet. :)

.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Da tekst filer vises temmelig råt er det som sådan ikke muligt at skrive snavs til dem uden det er øjeblikkeligt synligt når man åbner dem.
Prøv at sammen ligne filerne med en hex editor eller diffutil hvis du tror der er noget magisk i dem.
Ellers må det vær navn, mappe eller retigheder der er tale om.

Gedit har faktisk en hukommelse for de filer den har haft åben, hvis du ligger mærke til det starte markøren der hvor den var sidst dokumentet var åbent.

Jeg syndes ikke der er nogen grund til at jage efter en ny teksteditor, ved mindre du helt estetik messigt ikke kan udholde advarslerne.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

AJenbo skrev:Jeg syndes ikke der er nogen grund til at jage efter en ny teksteditor, ved mindre du helt estetik messigt ikke kan udholde advarslerne.

Jeg har jo netop skrevet, hvordan jeg kan få dem væk. :)

Da tekst filer vises temmelig råt er det som sådan ikke muligt at skrive snavs til dem uden det er øjeblikkeligt synligt når man åbner dem.
Prøv at sammen ligne filerne med en hex editor eller diffutil hvis du tror der er noget magisk i dem.
Ellers må det vær navn, mappe eller retigheder der er tale om.

Ja, jeg gik egentlig ud fra, at når gedit gemmer en fil under et andet navn, så får man en nøjagtig kopi. Men jeg er ikke længere helt sikker på, at det gælder rettigheder eller andre attributter.

Gedit har faktisk en hukommelse for de filer den har haft åben, hvis du ligger mærke til det starte markøren der hvor den var sidst dokumentet var åbent.

Ja, jeg tror nemlig heller ikke, at den information gemmes i dokumentet.
Man kan måske så tænke, at der må være en metode til at nulstille gedits hukommelse for den slags. Men den har jeg ikke fundet endnu.

.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jakob77 skrev:Ja, jeg gik egentlig ud fra, at når gedit gemmer en fil under et andet navn, så får man en nøjagtig kopi. Men jeg er ikke længere helt sikker på, at det gælder rettigheder eller andre attributter.

Attributter er ikke en del af filen men en del af filsystmet.

Programmet gemmer hvad der er i dens buffer det betyder samtidig også at hvis der var noget der ikke kunne indlæses i bufferen så bliver det heller ikke gemt.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Ja, jeg gik egentlig ud fra, at når gedit gemmer en fil under et andet navn, så får man en nøjagtig kopi. Men jeg er ikke længere helt sikker på, at det gælder rettigheder eller andre attributter.

Attributter er ikke en del af filen men en del af filsystmet.

Programmet gemmer hvad der er i dens buffer det betyder samtidig også at hvis der var noget der ikke kunne indlæses i bufferen så bliver det heller ikke gemt.

Men hvis det bliver gemt, hvor bliver det så gemt henne.?

Der lader til at være gået kuk i curserhukommelsen på min gedit.
Jeg har en bestemt fil, hvor gedit konsekvent stiller curseren ved et bestemt linjenummer, når filen åbnes.

Nu har jeg prøvet at afinstallere gedit via Programmer -> Ubuntu Softwarecenter og installere den igen, men curseren stilles stadig samme sted i den pågældende fil.

Hvordan forklarer du dét.?
Bliver et programs database normalt ikke slettet, når programmet afinstalleres.?

Jeg bemærker også ved geninstallationen, at ingen af gedits Udvidelsesmuduler er slået til, men det var de efter den første installation af 10.04
Jeg havde selv slået dem fra, så gedit har altså ved geninststallation husket mine gamle personlige indstillinger.

.
Senest rettet af Jakob77 22. nov 2010, 01:24, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvor for starter og stopper du altid dine indlæg med en masse luft???

Det bliver gemt som metadata i filsystemet.

Af installationen fra software center sletter ikke alle konfigurationer af et program, til det skal du bruge synaptic, eller apt-get purge. Men det sletter stadig ikke dine bruger indstillinger. Dem skal du manuelt fjerne.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Hvor for starter og stopper du altid dine indlæg med en masse luft???

Det bliver gemt som metadata i filsystemet.

Af installationen fra software center sletter ikke alle konfigurationer af et program, til det skal du bruge synaptic, eller apt-get purge. Men det sletter stadig ikke dine bruger indstillinger. Dem skal du manuelt fjerne.

Jeg begynder og slutter normalt indlæg med et punktum. Afstand mellem linjer lægger jeg ind for at gøre det mere overskueligt, og det kan jeg se, at du også gør.
Menhvisdetgenerersystemet,såviljegdagodtrykketingenelidtmeresammenoghåbe,atdetnulstillergeditsdatabase;)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg laver luft mellem paragrafer hvilket skulle være typografisk korrekt. Det var mest de 4 linjer i start og slut jeg ikke helt kunne forholde mig til.
Syndes du det ville hjælpe på forummet hvis der blev lave mere luft før og efter indlæg?
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Syndes du det ville hjælpe på forummet hvis der blev lave mere luft før og efter indlæg?
Ja, især før. Men det er mere afgørende for mig, at jeg får min gedit gjort rask. Det er nok det program, jeg bruger allermest, og det er ikke så rart, at der er usikkerhed omkring håndtering af vigtige dokumenter.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Linjebrud mellem afsnit i et indlæg kan være med til at lette overskueligheden.
Men ekstra luft før og efter indholdet i et indlæg er ren spildplads, som ikke tjener noget fornuftigt formål.
Hensigten med at skrive indlæggene er vel at få og at give support - og kan man udforme sine indlæg så de giver flest muligt lyst til at deltage i supporten, så er det bestemt en fordel.

Derfor kan forums red. kun støtte Ajenbos henstilling om ikke at fylde indlæggene med unødig luft - og det er glædeligt at du har taget det til dig, jakob77.

Og hermed kan vi vel så fortsætte med at få udredet spørgsmålene om gedits funktionsmåde.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi