Jeg prøver at installere stellarium (stellarium.org) og jeg har opsat ppa som kilde.
Men når jeg prøver at installere får jeg følgende fejl :
apt-get install stellarium
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Nogle pakker kunne ikke installeres. Det kan betyde at du har ønsket
en umulig situation eller bruger den ustabile distribution, hvor enkelte
pakker endnu ikke er lavet eller gjort tilgængelige.
Følgende oplysninger kan hjælpe dig med at klare situationen:
Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
stellarium : Afhængigheder: libqt4-sql (>= 4:4.6.0) men den bliver ikke installeret
E: Ødelagte pakker
Jeg har prøvet at køre apt-get clean og update, men det hjælper ikke rigtig.
Hvis jeg prøver at installere libqt4-sql får jeg bare en masse andre fejl og uafklarede afhængigheder.
Jeg kører Ubuntu10.10 Desktop version.
Qt4 problemr ved installation af Stellarium
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Qt4 problemr ved installation af Stellarium
Hvilket ppa er det du bruger og hvorfor? Stelarium i Ubuntu 10.10 er version 0.10.5 hvor de fleste problemer fra tidliger skulle være løst.
-
Jeg bruger
deb http://ppa.launchpad.net/stellarium/ste ... ses/ubuntu lucid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/stellarium/ste ... ses/ubuntu lucid main
men jeg tror egentlig ikke at det har noget med ppa eller stellarium at gøre.
Hvis jeg prøver at installere Stellarium fra Ubuntu Softwarecenteret får jeg også en fejl om at det ikke kan lade sig gøre pga.
pakkeafhængigheder der ikke kan løses. Dog desværre uden nogen nærmere beskrivelse.
Det ser ud til at jeg har fået smadret et eller andet i min ubuntu og jeg ved ikke rigtigt hvad det er og hvordan jeg får det på plads
uden at skulle reinstallere hele maskinen.
Det er en desktop der er blevet opgraderet siden version 8.0, så måske må jeg bare kaste hansken og reinstallere.
Men jeg ville lige høre om der er nogen tricks jeg kan prøve før jeg kaster mig ud i det.
deb http://ppa.launchpad.net/stellarium/ste ... ses/ubuntu lucid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/stellarium/ste ... ses/ubuntu lucid main
men jeg tror egentlig ikke at det har noget med ppa eller stellarium at gøre.
Hvis jeg prøver at installere Stellarium fra Ubuntu Softwarecenteret får jeg også en fejl om at det ikke kan lade sig gøre pga.
pakkeafhængigheder der ikke kan løses. Dog desværre uden nogen nærmere beskrivelse.
Det ser ud til at jeg har fået smadret et eller andet i min ubuntu og jeg ved ikke rigtigt hvad det er og hvordan jeg får det på plads
uden at skulle reinstallere hele maskinen.
Det er en desktop der er blevet opgraderet siden version 8.0, så måske må jeg bare kaste hansken og reinstallere.
Men jeg ville lige høre om der er nogen tricks jeg kan prøve før jeg kaster mig ud i det.
-
- Admin
Softwarecenteret bruger jo den samme backend som de andre pakkehåndteringer så virker det ikke der virker det nok heller ikke i de andre.
Prøv at fjerne alle ppa'er og opdater pakke data og se om du så ikke kan installere. Jeg vil nok undgå at bruge den ppa til stellarium, det kan være det var nødvendigt i tidliger udgaver men det er det ikke mere.
Prøv at fjerne alle ppa'er og opdater pakke data og se om du så ikke kan installere. Jeg vil nok undgå at bruge den ppa til stellarium, det kan være det var nødvendigt i tidliger udgaver men det er det ikke mere.
-
Ja jeg har ikke helt vænnet mig til softwarecenteret endnu, så jeg havde faktsik ikke opdaget at man kunne installere Stellarium.
Nu fjernede jeg min PPA igen og fik opdateret og prøvede med apt-get install stellarium, den kom så stadig med en masse fejl,
men efter lidt tasteøvelser endte jeg i at fjerne libqtcore4 , med en apt-get remove og derefter installerede den igen og
så lykkedes det minsandten !
Jeg må i kampens hede have fået en forkert version af libqtcore lagt ind.
Så nu kan jeg lang om længe hygge mig med stjernehimlen også selv om det er overskyet
Tak for hjælpen.
Nu fjernede jeg min PPA igen og fik opdateret og prøvede med apt-get install stellarium, den kom så stadig med en masse fejl,
men efter lidt tasteøvelser endte jeg i at fjerne libqtcore4 , med en apt-get remove og derefter installerede den igen og
så lykkedes det minsandten !
Jeg må i kampens hede have fået en forkert version af libqtcore lagt ind.
Så nu kan jeg lang om længe hygge mig med stjernehimlen også selv om det er overskyet
Tak for hjælpen.
-
- Admin
Godt at høre, det kunne være du lige skulle se om der er andre programudgaver der ikke er helt optimale.
Åben synaptic og tryk på knappen "Status" nederst til venstre, der efter "Installeret (lokal eller forældet)". Her bør du fjerne de ting du ikke har brug for. Så de ikke laver konflikt.
Åben synaptic og tryk på knappen "Status" nederst til venstre, der efter "Installeret (lokal eller forældet)". Her bør du fjerne de ting du ikke har brug for. Så de ikke laver konflikt.