Merge to partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
aagaard
IRC nickname: aagaard

Merge to partitioner

Indlæg af aagaard »

Jeg har problemer med at merge to partitioner til én på min Ubuntu 10.10 maskine.

Min maskine er en T61 Lenovo maskine, hvor der førhen sad en 150 GB disk i. Efterfølgende har jeg fået en 500 GB disk, hvorefter jeg har klonet de to diske, således at jeg var "up-and-running" hurtigt. Men det betyder, at den har samme partitionstørrelse, som den gamle disk, dermed ligger min ubuntu installation på en 150 GB.

Nu vil jeg gerne have resized min 150 GB partition til de 500 GB, således at jeg bruger hele disken, uden at jeg formatere disken. Er der en nem måde at gøre dette på?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Merge to partitioner

Indlæg af soundpartner »

aagaard skrev:Jeg har problemer med at merge to partitioner til én på min Ubuntu 10.10 maskine.

Min maskine er en T61 Lenovo maskine, hvor der førhen sad en 150 GB disk i. Efterfølgende har jeg fået en 500 GB disk, hvorefter jeg har klonet de to diske, således at jeg var "up-and-running" hurtigt. Men det betyder, at den har samme partitionstørrelse, som den gamle disk, dermed ligger min ubuntu installation på en 150 GB.

Nu vil jeg gerne have resized min 150 GB partition til de 500 GB, således at jeg bruger hele disken, uden at jeg formatere disken. Er der en nem måde at gøre dette på?

ja det er der... start op fra en live-cd og kør gparted (system-administration-gparted) i dette disktool kan du så gøre din partition større.

du kan ikke arbejde med en partition hvis denne er i brug. du skal derfor gøre det fra live-cd'en, og husk at dine drev ikke kan være mounted i denne livesession.
hvis det driller med swappen (kan det gøre) så vælg swap-partitionen og så vælg swap-off således at du ikke bruger din swap
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
aagaard

Indlæg af aagaard »

soundpartner skrev:
aagaard skrev:Jeg har problemer med at merge to partitioner til én på min Ubuntu 10.10 maskine.

ja det er der... start op fra en live-cd og kør gparted (system-administration-gparted) i dette disktool kan du så gøre din partition større.

du kan ikke arbejde med en partition hvis denne er i brug. du skal derfor gøre det fra live-cd'en, og husk at dine drev ikke kan være mounted i denne livesession.
hvis det driller med swappen (kan det gøre) så vælg swap-partitionen og så vælg swap-off således at du ikke bruger din swap

Gparted tillader mig ikke at gøre partitionen større, hvis jeg ikke sletter extended og linux-swapen, selvom jeg sætter den til swap-off.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis dine partitioner er inden i en extend, skal du først udvide denne til det område du vil have tilgængeligt, flyt swap til enden af drevet og udvid din partition.
aagaard

Indlæg af aagaard »

AJenbo skrev:Hvis dine partitioner er inden i en extend, skal du først udvide denne til det område du vil have tilgængeligt, flyt swap til enden af drevet og udvid din partition.

Ja, det virkede. Forbløffende hurtigt. Tak for det.
Tvorup

Indlæg af Tvorup »

Kan man også lave sin linux partitioner minder, så jeg kan lave en større swap.
Og, det er den partition hvor ubuntu 10.10 ligger på.

Tvorup
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Ja. Du skal gøre det fra en LiveCD som soundpartner omtalte længere oppe i tråden, da du ikke kan ændre størrelsen på en aktiv partition.
Hvor meget ram har du? Hvor meget swap har du? Er du sikker på det er nødvendigt?
Tvorup

Indlæg af Tvorup »

2 G ram og 3,1 G swap
Jeg ved ikke lige hvorfor den kun har lavet 3 G swap, kan det være fordi onbord grafik bruger lidt ?

Jeg kan ikke få dvale til at virke, måske det er fejlen ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

For at dvale skal virke skal der være lige så meget swap tilbage som du pt. benytter af ram.

Kør

Kode: Vælg alt

free

Så kan vi se om det er det der er problemet.
2GB ram og 3GB swap burde være helt fint.
Tvorup

Indlæg af Tvorup »

total used free shared buffers cached
Mem: 1995980 580588 1415392 0 47920 282912
-/+ buffers/cache: 249756 1746224
Swap: 3227644 0 3227644
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok så din computer bruger 566MB og har 3GB swap ledig (den bruger 0KB swap) Det er mere end rigeligt til at gå i dvale. Så problemet må ligge et andet sted.
Tvorup

Indlæg af Tvorup »

Dette her står der på skærmen i et split sekund når jeg prøver at gå i dvale :

[ 1441.183974] btusb_intr_complete: hci0 urb f2190580 failed to resubmit (1)
[ 1441.196974] btusb_bulk_complete: hci0 urb f2190680 failed to resubmit (1)
[ 1441.197989] btusb_intr_complete: hci0 urb f2190600 failed to resubmit (1)

Siger det dig noget ?