Intet Billede? (LØST)
-
- IRC nickname: Pactorum
- Geografisk sted: Bornholm
Intet Billede? (LØST)
Hej alle
Har dummet mig godt og grundigt her....
Kort sagt ville jeg bruge min bærbare som dvd-afspiller og satte et hdmi-kabel mellem den og mit tv.
Den kunne så ikke finde ud af at sende signalet ud gennem kablet og derfor ændrede jeg driveren til grafikkortet for at se om det ville hjælpe. Nu er der så sket det at der absolut intet billede er på den bærbare. Den kan sagtens starte op og lukke ned men der er slet intet at se på skærmen....sætter stor pris på hjælp!
Har dummet mig godt og grundigt her....
Kort sagt ville jeg bruge min bærbare som dvd-afspiller og satte et hdmi-kabel mellem den og mit tv.
Den kunne så ikke finde ud af at sende signalet ud gennem kablet og derfor ændrede jeg driveren til grafikkortet for at se om det ville hjælpe. Nu er der så sket det at der absolut intet billede er på den bærbare. Den kan sagtens starte op og lukke ned men der er slet intet at se på skærmen....sætter stor pris på hjælp!
Senest rettet af M4iden 14. nov 2010, 19:39, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Intet Billede?
Hvordan har du rodet med den, og hvilken driver er det?
prøv event dette i blinde.
vent til den er helt startet op
tryk ctrl+alt+f2
skriv dit navn, tryk enter
skriv din kode, tryk enter
skriv
skriv
tryk ctrl+alt+f2
skriv
Kode: Vælg alt
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup
skriv
Kode: Vælg alt
sudo reboot
-
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Hvordan har du rodet med den, og hvilken driver er det?
tryk ctrl+alt+f2
skrivKode: Vælg alt
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup
skrivKode: Vælg alt
sudo reboot
ctrl+alt+F1 tastekombiantionen skulle gerne give en tekstterminal - og det skulle meget gerne virke uden en X11 server.
ellers er du virkelig på den: Det bliver noget at bruge et live system til at sørge for at X11 serveren aldrig starter op på din rigtige installation, så den ikke kan overtage kontrollen med dit tastatur og din mus.
Muligvis kan du komme ind i en rescue terminal, men jeg kan ikke huske hvordan den startes ude fra boot loaderen, GRUB2.
Det er så sandsynligt at det er nemmere bare at reinstallere, og så relativt hurtigt huske at installere en SSH server, så man kan logge ind uden at have brug for at et grafikkort og en X11 server der kan snakke sammen.
En SSH server kan så tilgås via en SSH klient fra en anden maskine - også Windows, MACs, Ubuntu, og andre Linux distroer o.s.v.
Meget praktisk når der er gået virkelig knas i systemet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
du kan komme til gendannelse muligheden ved at holde venstre shift nede mens computeren starter.
-
Det duer ikke at geninstallere den, da der ligger billeder på harddisken som er komplet uerstattelige...
har prøvet muligheden med at indtaste koderne i blinde, men der sker slet ingenting....
har prøvet muligheden med at indtaste koderne i blinde, men der sker slet ingenting....
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- Geografisk sted: Varde
Er det ikke fordi at du har aktiveret ekstern skærm ? Har du ikke en funktionstast der skifter mellem normal og ekstern skærm ?
Prøv at trykke på den.
Prøv at trykke på den.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- Admin
Det var ikke en geninstallation jeg snakkede om men bare en tilstand hvor de fleste driver og indstillinger er deaktiveret.
Ud over det så burde du nok sørge for at tage backup. Start eventuelt op fra en live cd så du kan komme tilfilerne og lave backup. Ellers kan du nok flytte harddisken over i en anden maskine eller en usb konverter.
Ud over det så burde du nok sørge for at tage backup. Start eventuelt op fra en live cd så du kan komme tilfilerne og lave backup. Ellers kan du nok flytte harddisken over i en anden maskine eller en usb konverter.
-
Har forsøgt med knappen til at skifte til ekstern skærm samt at starte op fra en live-cd...
ingen af delene har nogen effekt...
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
M4iden skrev:Har forsøgt med knappen til at skifte til ekstern skærm samt at starte op fra en live-cd...
Det her forslag koster dig penge - men så har du som bonus ekstra lagerkapacitet når du er færdig.
Når du nu ikke har taget backup bliver du nødt til at din harddisk ud, og sætte den ind i en usb-kasse (det er ikke svært - der er faktisk ikke noget at tage fejl af)
Bagefter køber du en ny harddisk til din computer som du så installerer i din computer og så installerer Ubuntu på. Bagefter kan du så overføre fra den nu eksterne harddisk - du kan selvfølgelig også tilgå dine filer fra en anden computer.
Hvis du har en windows på den anden harddisk kan du så skifte harddiske igen, og du kan så boote i Windows, og du har en kopi af dine data på en ekstren harddisk med en Ubuntu som du også kan boote.
Du må lige som jeg tidligere også har lært det - lære at tage backup på den hårde måde.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
M4iden skrev:Har forsøgt med knappen til at skifte til ekstern skærm samt at starte op fra en live-cd...
Hvis live cd ikke virker hvordan installerede du så?
-
Jeg installerede via en live-cd i sin tid, men når jeg starter computeren og sætter disken i og så genstarter, sker der nøjagtig det samme som før; intet billede...
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- Admin
Er du sikker på den starter op fra disken? Ellers må det jo være noget fysisk galt med grafikkortet eller skærmen.
-
Det kan jeg ikke være sikker på.....det virker bare meget underligt at det skulle ske ligesom at jeg ændrede driveren....
Venlig hilsen
Glenn
Glenn
-
- Admin
Begynder maskinen at arbejde rigtig meget fra CD drevet når du start op fra live? Det ville jo være en god indikation af om du start op fra cd eller harddisk.
Tjek indstillinger i bios for boot, og se om der er en valg mulighed under opstart.
Tjek indstillinger i bios for boot, og se om der er en valg mulighed under opstart.