Resevere plads til super-user?? (Server install)
Resevere plads til super-user?? (Server install)
Noget der er nødvendigt, eller hvordan??
For der bliver automatisk reserveret 5% til super-user på min /home harddisk..
Serveren er til ren hjemmebrug og skal dermed kun køre web, mail og torrent-server samt mediatomb..
- På forhånd tak! (:
For der bliver automatisk reserveret 5% til super-user på min /home harddisk..
Serveren er til ren hjemmebrug og skal dermed kun køre web, mail og torrent-server samt mediatomb..
- På forhånd tak! (:
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Resevere plads til super-user?? (Server install)
Umiddelbart ville jeg nok ikke pille ved det, men har du store diske er 5% selvfølgelig en del.
På / er det altid en god idé at sørge for at systemet kan kører videre hvis en normal brugere eller program kommer til at fylde disken op. Igen er 5% måske lidt meget, men jeg har ikke umiddelbart noget bud på hvor mange megabytes der bør være til rådighed. Pladsen vil b.la. blive brugt til log-filer, og til at superbrugeren kan gå ind og rydde op, så i princippet er det vel ikke så meget plads vi snakker om. På rene datadiske derimod skulle du kunne gå ned på 1 eller 0.5% uden problemer.
Jeg vil ikke anbefale dig helt at deaktivere det.
Ud fra manualen til tune2fs kan du læse dig til hvordan du ændre det (Det hedder "Reserved blocks percentage" på engelsk).
Hilsen Nicky
På / er det altid en god idé at sørge for at systemet kan kører videre hvis en normal brugere eller program kommer til at fylde disken op. Igen er 5% måske lidt meget, men jeg har ikke umiddelbart noget bud på hvor mange megabytes der bør være til rådighed. Pladsen vil b.la. blive brugt til log-filer, og til at superbrugeren kan gå ind og rydde op, så i princippet er det vel ikke så meget plads vi snakker om. På rene datadiske derimod skulle du kunne gå ned på 1 eller 0.5% uden problemer.
Jeg vil ikke anbefale dig helt at deaktivere det.
Ud fra manualen til tune2fs kan du læse dig til hvordan du ændre det (Det hedder "Reserved blocks percentage" på engelsk).
Hilsen Nicky
Jeg takker mange gange for dit svar! (:
Og vil da prøve at undersøge det nærmere..
Nu har jeg godt nok bare fortsat min installation, da jeg nok alligevel skal have formateret og startet forfra igen, da jeg stadig tester..
Men jeg har to harddiske i serveren, hvor den ene KUN skal være til /home..
Så der bliver jo ikke lagt log-filer eller andre ting som jeg ikke selv er skyld i..
Det var desuden også kun på den partition at der var den "funktion"..
"System-disken" er på 30GB (2GB swap) og /home er på 750GB..
Så 5% er alligevel en små 37GB, hvilket er meget når disken næsten allerede er fyldt.. /:
Og vil da prøve at undersøge det nærmere..
Nu har jeg godt nok bare fortsat min installation, da jeg nok alligevel skal have formateret og startet forfra igen, da jeg stadig tester..
Men jeg har to harddiske i serveren, hvor den ene KUN skal være til /home..
Så der bliver jo ikke lagt log-filer eller andre ting som jeg ikke selv er skyld i..
Det var desuden også kun på den partition at der var den "funktion"..
"System-disken" er på 30GB (2GB swap) og /home er på 750GB..
Så 5% er alligevel en små 37GB, hvilket er meget når disken næsten allerede er fyldt.. /:
-
- Admin
Jamen selvtak.
Jeg undersøgte nemlig også det her sidste år da jeg købte et drev på 1 TB og ikke kunne forstå hvor de første 47 GB var blevet af...
På din den store disk med /home kan du ihvertflad sagtens sætte de 5% ned til under 1%. Jeg tror nok at jeg bruger 0.25% på den store disk (~ 2,3 GB reserveret) uden problemer, så det burde du også kunne gøre (~ 1,8 GB reserveret).
Selvom det her er en god funktion på / har du ret i at på diske og partitioner kun med data, er det nok mest unødvendigt fordi systemet ikke bruger disken. Når jeg alligevel anbefaler dig ikke at deaktivere det helt, er det fordi jeg ikke kunne finde entydige oplysninger om det på nettet. Og så bliver jeg altid lidt forsigtig.
Hilsen Nicky
Jeg undersøgte nemlig også det her sidste år da jeg købte et drev på 1 TB og ikke kunne forstå hvor de første 47 GB var blevet af...
På din den store disk med /home kan du ihvertflad sagtens sætte de 5% ned til under 1%. Jeg tror nok at jeg bruger 0.25% på den store disk (~ 2,3 GB reserveret) uden problemer, så det burde du også kunne gøre (~ 1,8 GB reserveret).
Selvom det her er en god funktion på / har du ret i at på diske og partitioner kun med data, er det nok mest unødvendigt fordi systemet ikke bruger disken. Når jeg alligevel anbefaler dig ikke at deaktivere det helt, er det fordi jeg ikke kunne finde entydige oplysninger om det på nettet. Og så bliver jeg altid lidt forsigtig.
Hilsen Nicky
Jamen hold da op! 47GB er jo alligevel meget at resevere! :o
Et par GB burde jo for helvede være nok.. Hehe..
Men kan godt se fordelen og det smarte i at reservere noget, så man netop kan komme ind og rydde op hvis der skulle blive fyldt op..
Så det vil jeg nok benytte mig af, uanset hvilken disk og partition der er tale om..
For hvis man er nået grænsen til harddisken/partitionens fulde størrelse, så skulle man måske bare se at få købt en større disk! (o;
En ting der undrer mig nu, er at jeg helt bestemt mener at jeg satte den til 0% på min /home disk..
Men alligevel har jeg kun (ifølge phpsysinfo) 687,67GB til rådighed..
Så enten har jeg ikke fået ændret det i farten og ellers reserveres der stadig noget..
Er der evt. en mulighed for at tjekke op på om jeg har glemt det i farten??
Jeg er klar over at selvom disken er på 750GB, så har man ikke hele størrelsen til rådighed..
Men jeg vil stærkt mene at jeg tidligere har set at jeg har haft mere til rådighed, men også at man burde have bare lidt mere end kun 687GB ud af 750GB..
Et par GB burde jo for helvede være nok.. Hehe..
Men kan godt se fordelen og det smarte i at reservere noget, så man netop kan komme ind og rydde op hvis der skulle blive fyldt op..
Så det vil jeg nok benytte mig af, uanset hvilken disk og partition der er tale om..
For hvis man er nået grænsen til harddisken/partitionens fulde størrelse, så skulle man måske bare se at få købt en større disk! (o;
En ting der undrer mig nu, er at jeg helt bestemt mener at jeg satte den til 0% på min /home disk..
Men alligevel har jeg kun (ifølge phpsysinfo) 687,67GB til rådighed..
Så enten har jeg ikke fået ændret det i farten og ellers reserveres der stadig noget..
Er der evt. en mulighed for at tjekke op på om jeg har glemt det i farten??
Jeg er klar over at selvom disken er på 750GB, så har man ikke hele størrelsen til rådighed..
Men jeg vil stærkt mene at jeg tidligere har set at jeg har haft mere til rådighed, men også at man burde have bare lidt mere end kun 687GB ud af 750GB..
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
med 750GB mener de 750000000000B, så for at få den entlige disk størelse skal du sige 750000000000/1024/1024/1024, hvilket vil sige du har en 698,5GB disk i virkeligheden (ved GB kan man regne med ca. 7%, ved TB skal man trække 9% fra). Der fra skal du så fra trække din swap + filystems data. og så har du ved der er plads til af data på din partition.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
AJenbo skrev:med 750GB mener de 750000000000B, så for at få den entlige disk størelse skal du sige 750000000000/1024/1024/1024, hvilket vil sige du har en 698,5GB disk i virkeligheden (ved GB kan man regne med ca. 7%, ved TB skal man trække 9% fra). Der fra skal du så fra trække din swap + filystems data. og så har du ved der er plads til af data på din partition.
Du kan finde hurtig omregning fra GB til GiB osv. flere steder på nettet, f.eks. her
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
Ahh, en omregner. Det vil jo unægteligt gøre omregning nemmere i fremtiden...
Men ellers er det præcis som AJ skriver, vi bruger 1024 alt imens harddiskproducenterne bruger 1000. Så 1 TB giver kun 931 GB hvis man spørger en HD-producent, ellers skal man skrive forkortelsen med det lille "i" i midten for at angive man bruger 1024 (så giver 1 TiB 1024 GiB osv.). Wikipedia har som altid en god artikel om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Units_of_i ... _multiples
Og nej, til min bedste viden kan man ikke tjekke hvor mange % der er reserveret til superbrugeren, men du sætter bare den værdi du vil have, og hvis det så er den samme som før, sker der ingen ændring. Efter du har tastet kommandoen kan du så sammenligne den frie plads med den du havde før, og så ved du om det virkede eller ej (og om der skete nogen ændring).
Hilsen Nicky
Men ellers er det præcis som AJ skriver, vi bruger 1024 alt imens harddiskproducenterne bruger 1000. Så 1 TB giver kun 931 GB hvis man spørger en HD-producent, ellers skal man skrive forkortelsen med det lille "i" i midten for at angive man bruger 1024 (så giver 1 TiB 1024 GiB osv.). Wikipedia har som altid en god artikel om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Units_of_i ... _multiples
Og nej, til min bedste viden kan man ikke tjekke hvor mange % der er reserveret til superbrugeren, men du sætter bare den værdi du vil have, og hvis det så er den samme som før, sker der ingen ændring. Efter du har tastet kommandoen kan du så sammenligne den frie plads med den du havde før, og så ved du om det virkede eller ej (og om der skete nogen ændring).
Hilsen Nicky
Jeg starter fra en ende af..
Jeg har 750GB's harddisk til KUN home, så dermed skulle jeg jo gerne have 698gb til rådighed?
Eller en anden for den sags skyld?? - Må indrømme at jeg ikke helt hvad jeg skulle søge efter..
Men vil selvfølgelig lige forsøge mig frem.. (:
En /home partition/disk bliver der vel ikke brugt plads til swap samt filsystems data??AJenbo skrev:med 750GB mener de 750000000000B, så for at få den entlige disk størelse skal du sige 750000000000/1024/1024/1024, hvilket vil sige du har en 698,5GB disk i virkeligheden (ved GB kan man regne med ca. 7%, ved TB skal man trække 9% fra). Der fra skal du så fra trække din swap + filystems data. og så har du ved der er plads til af data på din partition.
Jeg har 750GB's harddisk til KUN home, så dermed skulle jeg jo gerne have 698gb til rådighed?
Jeg takker hvert fald for linket og det vil da lige blive gemt til fremtidig brug.. (o:laoshi skrev:Du kan finde hurtig omregning fra GB til GiB osv. flere steder på nettet, f.eks. her
Er det evt. noget du ved hvor jeg kan få ændret??TitanusEramius skrev:... Og nej, til min bedste viden kan man ikke tjekke hvor mange % der er reserveret til superbrugeren, men du sætter bare den værdi du vil have, og hvis det så er den samme som før, sker der ingen ændring. Efter du har tastet kommandoen kan du så sammenligne den frie plads med den du havde før, og så ved du om det virkede eller ej (og om der skete nogen ændring).
Hilsen Nicky
Eller en anden for den sags skyld?? - Må indrømme at jeg ikke helt hvad jeg skulle søge efter..
Men vil selvfølgelig lige forsøge mig frem.. (:
-
- Admin
Nej, det er kun på / at der skal trækkes plads fra til swap, systemdata og evt. /home. Alle diske du montere på systemet vil være i deres fulde størrelse minus pladsen fra 1024 til 1000. Så for en 750 GB disk betyder det at du har 698.49 GiB til rådighed i Linux (og Windows, det er en af de ting der er ens). Så skal der så trækkes de 5% fra, og så er det at man begynder at kunne mærke det.
Som sagt er det tune2fs du skal bruge, og selvom jeg aldrig har oplevet problemer med programmet er det nok en god idé enten at tage en backup af det drev du skal ændre, eller prøve på et drev uden vigtige ting på først. Kommandoen bliver så:
sudo tune2fs -m 0.25 /dev/****
Hvor 0.25 er den nye % der bliver reserveret til superbrugeren og de fire * er selvfølge disken eller partitionen det skal gælde for. Og hvis man er i tvivl om hvad % er lige nu og her, så udføre man bare kommandoen, og hvis den nye værdi så er den samme som den gamle sker der ingen ændring, ellers bliver den nye værdi sat for disken eller partitionen.
Egentlig kunne det være rart med at samlet overblik, måske ved hjælp af grep og noget /proc-info, der skulle vel ikke være en af læserene som kender til sådan en kommando? (forudsat at /proc indenholder den slags informationer, men så måske dumpe2fs eller sådan noget)
Hilsen Nicky
Som sagt er det tune2fs du skal bruge, og selvom jeg aldrig har oplevet problemer med programmet er det nok en god idé enten at tage en backup af det drev du skal ændre, eller prøve på et drev uden vigtige ting på først. Kommandoen bliver så:
sudo tune2fs -m 0.25 /dev/****
Hvor 0.25 er den nye % der bliver reserveret til superbrugeren og de fire * er selvfølge disken eller partitionen det skal gælde for. Og hvis man er i tvivl om hvad % er lige nu og her, så udføre man bare kommandoen, og hvis den nye værdi så er den samme som den gamle sker der ingen ændring, ellers bliver den nye værdi sat for disken eller partitionen.
Egentlig kunne det være rart med at samlet overblik, måske ved hjælp af grep og noget /proc-info, der skulle vel ikke være en af læserene som kender til sådan en kommando? (forudsat at /proc indenholder den slags informationer, men så måske dumpe2fs eller sådan noget)
Hilsen Nicky
-
- Admin
Swap tages ikke fra nogen bestemt partition men ud af den samlede disk plads
TitanusEramius
Ud af 750GB, så skal jeg rigtigt have 698,49GB til rådighed.. Men ifølge phpsysinfo har jeg kun 687,67GB.. Hvor er de sidste 10,82? /:
Men skal også lige have en sidste ting på plads..
Hvis jeg reseverer noget plads til superbrugere, så "forsvinder" de antal procent fra det ellers oplyste tilgængelige plads på harddisken, ikke?
For det stemmer hvert fald ikke overens med 5%.. Ja og heller ikke 0% som jeg vidst ellers nok satte den til..
Men da jeg lige har haft formateret disken, så har jeg backup af tingene på andre harddiske og jeg kan derfor roligt forsøge mig frem..
Hvilket jeg også har tænkt mig at gøre lige om snart, inden jeg får overført for meget til serveren og i værste fald skal installere og overføre alt igen hvis noget skulle ende galt..
Det tager jo sin tid det skidt, når der er tale om en små 600GB og det skal overføres via USB og LAN.. (o:
Kører dog med 1gbit switch, så det går i det mindste noooget hurtigere end normalt.. :P
AJenbo
Den må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår, da installationen selv oprettede en swap-partition på den harddisk der kører /
Jeg ændrede netop også på størrelsen af swap partitionen fra 1,7 til 2.0GB.
Min 750GB SATA-II disk har kun én partition, hvilket er /home..
Ud af 750GB, så skal jeg rigtigt have 698,49GB til rådighed.. Men ifølge phpsysinfo har jeg kun 687,67GB.. Hvor er de sidste 10,82? /:
Men skal også lige have en sidste ting på plads..
Hvis jeg reseverer noget plads til superbrugere, så "forsvinder" de antal procent fra det ellers oplyste tilgængelige plads på harddisken, ikke?
For det stemmer hvert fald ikke overens med 5%.. Ja og heller ikke 0% som jeg vidst ellers nok satte den til..
Men da jeg lige har haft formateret disken, så har jeg backup af tingene på andre harddiske og jeg kan derfor roligt forsøge mig frem..
Hvilket jeg også har tænkt mig at gøre lige om snart, inden jeg får overført for meget til serveren og i værste fald skal installere og overføre alt igen hvis noget skulle ende galt..
Det tager jo sin tid det skidt, når der er tale om en små 600GB og det skal overføres via USB og LAN.. (o:
Kører dog med 1gbit switch, så det går i det mindste noooget hurtigere end normalt.. :P
AJenbo
Den må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår, da installationen selv oprettede en swap-partition på den harddisk der kører /
Jeg ændrede netop også på størrelsen af swap partitionen fra 1,7 til 2.0GB.
Min 750GB SATA-II disk har kun én partition, hvilket er /home..
-
- Admin
Du kan have flere partitioner på en disk og swap er en partition. Det er ikke givet at swap og / vil være på samme disk eller at der ikke er flere partitioner på samme disk.
Hvis du ellers har en normal installation og bruger 2gb så savner du kun 8,82, ved du om det er fri plads eller total størrelse på din partition. Eller kan det jo være din installation der tager de 8gb. Du kan se dit disk forbrug med
Hvis du ellers har en normal installation og bruger 2gb så savner du kun 8,82, ved du om det er fri plads eller total størrelse på din partition. Eller kan det jo være din installation der tager de 8gb. Du kan se dit disk forbrug med
Kode: Vælg alt
sudo du -sh /
-
- Admin
10,85 GiB ud af 698,49 GiB svarer ret præcist til 2,5%, så mon ikke at den reserveret plads til superbrugeren er sat til det? Men ellers ja, den reserveret plads forsvinder som ledig fra harddisken, fuldstændig som hvis du havde en stor fil på den. Så sætter du den reserveret plads til 0%, så skulle disken meget gerne være på 698 GiB efter en formatering (medmindre at den reserveret plads også bliver nulstillet ved en formatering, det ved jeg faktisk ikke om den gør). Men så er det jo bare at sætte den igen.
Så sætter du f.eks. den reserveret plads til 10% har du kun 628 GiB til rådighed ud af de 698 GiB som harddisken bliver formateret til.
(750 GB minus de 7% som forsvinder når man regner om til GiB)
Det er altsammen lidt forvirrende, især fordi mange medier og alle harddiskproducenter bruger GB i stedet for det mere korrekte GiB. Så du spørger bare løs indtil du har fat i den lange ende.
Apropos swap-partitionen, jeg tror at AJ rettede mig da jeg skrev at pladsen til swap skal trækkes fra den plads / er på. Det er nemlig ikke helt rigtigt, swap skal trækkes fra den harddisk / er på. Så det betyder ikke noget for den plads vi leder efter på den harddisk du har /home på. Men har du /home på den nu?, for så kunne noget af pladsen jo godt være brugt der.
Hilsen Nicky
Så sætter du f.eks. den reserveret plads til 10% har du kun 628 GiB til rådighed ud af de 698 GiB som harddisken bliver formateret til.
(750 GB minus de 7% som forsvinder når man regner om til GiB)
Det er altsammen lidt forvirrende, især fordi mange medier og alle harddiskproducenter bruger GB i stedet for det mere korrekte GiB. Så du spørger bare løs indtil du har fat i den lange ende.
Apropos swap-partitionen, jeg tror at AJ rettede mig da jeg skrev at pladsen til swap skal trækkes fra den plads / er på. Det er nemlig ikke helt rigtigt, swap skal trækkes fra den harddisk / er på. Så det betyder ikke noget for den plads vi leder efter på den harddisk du har /home på. Men har du /home på den nu?, for så kunne noget af pladsen jo godt være brugt der.
Hilsen Nicky
AJenbo skrev:Du kan have flere partitioner på en disk og swap er en partition. Det er ikke givet at swap og / vil være på samme disk eller at der ikke er flere partitioner på samme disk.
Hvis du ellers har en normal installation og bruger 2gb så savner du kun 8,82, ved du om det er fri plads eller total størrelse på din partition. Eller kan det jo være din installation der tager de 8gb. Du kan se dit disk forbrug medKode: Vælg alt
sudo du -sh /
Må indrømme at som jeg forstår det du skriver, så lyder det til at du tror at jeg ´kun kører med én harddisk..
Men er måske bare mig.. /:
Men jeg har lige for sjov prøvet at køre den kommando du skrev på min backupserver og fik følgende resultat:
simon@backupserver:~$ sudo du -sh /
[sudo] password for simon:
sdu: cannot access `/proc/6679/task/6679/fd/3': No such file or directory
du: cannot access `/proc/6679/task/6679/fdinfo/3': No such file or directory
du: cannot access `/proc/6679/fd/3': No such file or directory
du: cannot access `/proc/6679/fdinfo/3': No such file or directory
17G /