Office pakke dårlige samarbejde mellem programmer (LØST)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Office pakke dårlige samarbejde mellem programmer (LØST)

Indlæg af Finn Bjerke »

OPen office fra Oracle 3.20 er jeg skuffet over.

1. Jeg har et word skema, som jeg skal bruge et andet sted.
2. Det kan ikke kopieres til regneark, store dele af teksten udelades når jeg anvender Ctrl+a, og paster fra word ind i regnearket
3. Jeg kan ikke sætte en word fil ind i præsentations programmet
4. Præsentationsprogrammet har en egen tabel funktion som er ubegribelig tung faktisk ubrugelig, jeg kan ikke vælge al tekst i tabellen uden at programmet bliver vildt tungt. Jeg kan heller ikke formatere al tekst jeg har valgt, det som er kopieret ind kan ikke tildeles et nyt tekstformat.
5. Præsentationsprogrammet kan ikke importere end pdf fil oprettet fra tekstbehal programmet i pakken

alt i alt: Ikke godt nok

Er der et alternativ
Senest rettet af Finn Bjerke 5. nov 2010, 22:21, rettet i alt 1 gang.
Kardemommeloven er en god ting.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Office pakke dårlige samarbejde mellem programmer

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:OPen office fra Oracle 3.20 er jeg skuffet over.

1. Jeg har et word skema, som jeg skal bruge et andet sted.
2. Det kan ikke kopieres til regneark, store dele af teksten udelades når jeg anvender Ctrl+a, og paster fra word ind i regnearket
3. Jeg kan ikke sætte en word fil ind i præsentations programmet
4. Præsentationsprogrammet har en egen tabel funktion som er ubegribelig tung faktisk ubrugelig, jeg kan ikke vælge al tekst i tabellen uden at programmet bliver vildt tungt. Jeg kan heller ikke formatere al tekst jeg har valgt, det som er kopieret ind kan ikke tildeles et nyt tekstformat.
5. Præsentationsprogrammet kan ikke importere end pdf fil oprettet fra tekstbehal programmet i pakken

alt i alt: Ikke godt nok

Er der et alternativ

Tekstfiler som er lidt mere simple.

For tekst kan du konvertere til RTF formattering - det stripper måske nok en del af formatteringen, men det er vel prisen for at bruge lukkede formater.
For regneark kan du gemme dem i CSV format, hvor du skal huske angive det tegn der adskiller hver celle, og det tegn der adskiller en række. Husk at tegnene du bruger som adskiller ikke må findes i cellerne, og de 2 tegn til at adskille celler og rækker ikke må være ens.
Det er noget a la:
a1;a2;a3; ... ; aN$
b1,b2,b3, ... ; bN$
I eksempelet har jeg brugt ";" til at adskille hver celle og jeg har brugt $ til at adskille hver række. Husk at du skal bruge samme adskillelses-tegn både når du eksporterer og importerer regnearket. Du skal nok også vælge et tegnsæt (vælg utf8, hvis du kan slippe af sted med det). Du skal også have det samme tegnsæt både for export og import af regnearket.

ubuntu har en eller 2 pakker der kan oversætte ms office filer til noget Open Document formater -mrn jrg ved ikke hvor godt den gør det.

Jeg har også brugt et web-site til at lave det samme med docx filer, virker godt, men jeg kan ikke huske hvad det web-site hedder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Finn Bjerke skrev:1. Jeg har et word skema, som jeg skal bruge et andet sted.

Når du nævner word mener du så et tekst dokument, eller et-tekst-dokument-oprettet-i-microsoft-word?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hvad kan du forlange?

Openoffice og MSOffice er 2 forskellige kontor pakker med 2 forskellige måder at gøre tingene.
Ved simple tekstfiler og præsentationer fungerer konverteringerne fint, men lige så snart, der er de lidt mere specielle funktioner kniber det.
Openoffice folkene, har langt hen ad vejen skullet gætte, hvordan MSOffice virker, da det er lukket software.

Og prøv engang at gå den anden vej. Det giver også store problemer, hvis MSOffice skal konvertere Openoffice filer.
Jeg vil så sige, at der er sket store fremskridt i LibreOffice 3.3. Især med konvertering af .docx filer.

En løsning kunne være, hvis du arbejder på MSOffice2010, at lave det i ODF formatet. (Jeg mener at MSOffice2010 har den mulighed).
Og har Norge ikke også en politik, om at skulle anvende det format?

stra
Senest rettet af Stra 5. nov 2010, 08:24, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du må gerne være mere specifik, når du beskriver dine problemer. En god ide er at identificere filerne med deres extensions - altså ikke et word-skema, men en *.doc fil eller en *.xls fil - og ikke "powerpoint" (når det er i anførselstegn, mener du det så eller mener du det ikke?), men en *odp-præsentation (Impress) eller en *.ppt-præsentation (Powerpoint) - for så ved vi hvad du snakker om.

Når det er sagt, hvorfor vil du så kopiere fra word til openoffice? Det logiske ville være at åbne dit word-dokument (om det så er *.doc eller *.xls) med OpenOffice og derefter gemme det som *odt eller *ods. Herefter skulle det uden videre være til at importere i Impress.
Ellers er der jo da også andre tricks, som du kan bruge: eks. tage et screenshot af dit dokument og så indsætte det som billede.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for gode meldinger. Det er godt at vide at M$ med deres lukkede formater gør livet surt for andre, det burde jeg måske kunne tænke mig frem til selv..

Jeg må nok lige præcisere problemerne lidt mere:

1. Skema i open office præsentationsprogram fungerer urimeligt tungt. Jeg har version 3.2. Ctrl+a skulle vælge al tekst i skemaet som jeg så kunne ændre på, det virker ikke ..
2. Import af skemaet som PDF til open office præsentationsprogram funker ikke ..
2b Import af skemaet som html til open office præsentationsprogram funker ikke ..
3. Import af word skema, som grafik til open office præsentationsprogram går fint, det er jo godt nok for så vidt...

Hvis denne office pakke funker fint internt med sine programmer er det jo godt nok. Jeg kunne jo også konveretere wordskemaet i openoffice til tabulerede felter også prøve derfra.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:tak for gode meldinger. Det er godt at vide at M$ med deres lukkede formater gør livet surt for andre, det burde jeg måske kunne tænke mig frem til selv..

Jeg må nok lige præcisere problemerne lidt mere:

1. Skema i open office præsentationsprogram fungerer urimeligt tungt. Jeg har version 3.2. Ctrl+a skulle vælge al tekst i skemaet som jeg så kunne ændre på, det virker ikke ..
2. Import af skemaet som PDF til open office præsentationsprogram funker ikke ..
2b Import af skemaet som html til open office præsentationsprogram funker ikke ..
3. Import af word skema, som grafik til open office præsentationsprogram går fint, det er jo godt nok for så vidt...

Hvis denne office pakke funker fint internt med sine programmer er det jo godt nok. Jeg kunne jo også konveretere wordskemaet i openoffice til tabulerede felter også prøve derfra.

Har du prøvet nogle af alle de andre implementationer af OpenDocument? Liste: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument#Software, mere komplet liste: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument_software

Bemærk at nogle programmer kun understøtter Open Document delvis

Hvad med RTF og CSV som jeg har foreslået dig?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Hej igen

Rtf kan office org præsentation ikke tage ind som fil, csv kan jeg ikke eksportere til fra tekstbehandleren i open office org.

Løsningen på problemet er dog inspireret af jeres input:

1. word skema i tekstbehandleren i open office org konvereteres til tabuleret tekst.
2. tabuleret tekst konverteres til skema igen.
3. Kopieres over klippebordet til office org præsentation VIRKER IKKE men
4. Som OLE objekt virker det fremragende ... så løsningen er pkt 1,2,4. spring pkt 3 over.

Skema funktionen i office org præsentation er ikke god nok, men man kan jo bare bruge OLE objekt og editere i tekstbehandleren

et voila.

og tak for hjælpen