Mine filer og mapper forsvinder (Løst)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
soren

Mine filer og mapper forsvinder (Løst)

Indlæg af soren »

Når jeg dobbeltklikker på en fil eller en mappe, kan systemet ikke finde ud af med hvilket program den skal åbnes, og derefter er filen forsvundet.
1.Hvad kan jeg gøre for at redde, hvad reddes kan?
2.Jeg har scannet harddisken, og der rapporteres fejl i få sektor. Kan disse fejl rettes op?
Hvad er jeres bedste forslag :?:
Senest rettet af soren 6. nov 2010, 13:55, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Soren
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mine filer og mapper forsvinder

Indlæg af lath »

soren skrev:Når jeg dobbeltklikker på en fil eller en mappe, kan systemet ikke finde ud af med hvilket program den skal åbnes, og derefter er filen forsvundet.
1.Hvad kan jeg gøre for at redde, hvad reddes kan?
2.Jeg har scannet harddisken, og der rapporteres fejl i få sektor. Kan disse fejl rettes op?
Hvad er jeres bedste forslag :?:

Jeg mangler masser af detaljer:
  1. hvilken fil, og hvilket format er de i?
    Prøv evt med file kommandoen i en terminal (fra Programmer > Tilbehør menuen):
    Du placerer dig i mappen hvor filen er i med cd kommandoen, og så skriver du:

Kode: Vælg alt

file navn_på_fil
    , hvor du selvfølgelig erstatter navn_på_fil med navnet på den fil du ikke kan åbne.
    Hvad er resultatet når du kører kommandoen? (husk at skrive hvad du erstattede navn_på_fil med i svaret)
  2. Det program du vil åbne filen med - kan du åbne det først og så med programmet læse filen ind i programmet? Hvis nej, hvad sker der? Forklar i detaljer!
  3. hvilket filsystem har de filer du ikke kan læse?
  4. Kopier fejlrapporten herind, tak
  5. Jeg ved først om fejlen/fejlene kan rettes, når jeg har læst din fejlrapport, og muligvis indsamlet noget mere information.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

soren skrev:Hvad er jeres bedste forslag

Mit bedste forslag er at du med det samme får lavet en ordentlig backup af din Hjemmemappe.
For så at begynde med fejlfindingen næstefter.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soren

Indlæg af soren »

Tak for jeres svar!
Jeg har glemt at fortælle jer, at fejlen er på en ekstra harddisk; altså ikke på systemdisken.
Som det første, er jeg i gang med at kopiere alle synlige filer, men det er frustrerende, at jeg kun kan se og koipere 23,2 GB, når jeg via Properties kan se, at der er brugt 450,8 GB. Det er også forvirrende, at Disk Utility viser Capacity 500 GB og Available 0 GB. Typen er NTFS.
De manglende filer kan heller ikke ses via terminalen og kommandoen ls -a.
Er der mulighed for er redde de manglende ca. 425 GB?

Rigtige mænd tager ikke back-up, de græder!
PS: Hvordan indsætter jeg et skærmdump i dette forum?
Med venlig hilsen Soren
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Upload det et sted og smid et link.

Prøv photorec for at rede dine filer
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soren

Indlæg af soren »

I dette forum føler jeg mig lidt som en forræder, fordi jeg i min kvide har brugt Windows XP til problemet.
Jeg valgte fra XP drevets Properties > Tools > Error-checking, og efter flere timer kunne jeg se, at der var kommet en ny mappe med navnet .Trash-1000. Heri lå en mappe som hed Files, og i den lå mine mistede mapper og filer. Dem har jeg kopieret tilbage på deres rette pladser.
Nu er jeg ved at sikkerhedskopier dem, og derefter er det min plan at formatere harddiske med Ubuntu.

Tak til jer alle og specielt til laoshi for den fine vejledning.
Med venlig hilsen Soren
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mine filer og mapper forsvinder (Løst)

Indlæg af AJenbo »

Hvis mulighed bør man bruge windows til at scanne Ntfs diske.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

soren skrev:I dette forum føler jeg mig lidt som en forræder, fordi jeg i min kvide har brugt Windows XP til problemet.
Jeg valgte fra XP drevets Properties > Tools > Error-checking, og efter flere timer kunne jeg se, at der var kommet en ny mappe med navnet .Trash-1000. Heri lå en mappe som hed Files, og i den lå mine mistede mapper og filer. Dem har jeg kopieret tilbage på deres rette pladser.
Nu er jeg ved at sikkerhedskopier dem, og derefter er det min plan at formatere harddiske med Ubuntu.

Tak til jer alle og specielt til laoshi for den fine vejledning.

Din beskrivelse fortæller mig at du har slletet filerne inde i Ubuntu.
Filer som begynder med dot - altså:

Kode: Vælg alt

.

er skjulte filer og mapper.
Trash er papirkurven.
- er et adskilles-tegn og 1000 er bruger id (uid) på den første bruger i ubuntu systemer - altså dig kan jeg regne ud.

Der er nok sket det at du har markeret en eller flere mapper og så ramt delete tasten ved et uheld.
At trykke på Delete tasten imens noget er markeret i Fil-håndtering (Nautilus) betyder slet til papirkurven.
Skjulte filer og mapper vises og bagefter gøres ikke synlige ved at trykke taste-kombinationen CTRL+H eller vælge Vis skjulte filer i Vis menuen i Fil-håndtering (Nautilus).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags