Redde filer fra harddisk

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Redde filer fra harddisk

Indlæg af tuxx »

Hej Folkens,

Jeg har lovet en bekendt at kigge på en harddisk - computeren er gået ned med virus og de har fået kørt noget diverse scandisk osv, men deres Windows kan slet ikke se harddisken.

Jeg ved endnu ikke hvor slemt det er, men mit gæt er at de har fået smadret FAT'en.

Hvilke tools kan jeg med fordel bruge under Ubuntu til at få reddet data ud med?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Redde filer fra harddisk

Indlæg af lath »

tuxx skrev:Hej Folkens,

Jeg har lovet en bekendt at kigge på en harddisk - computeren er gået ned med virus og de har fået kørt noget diverse scandisk osv, men deres Windows kan slet ikke se harddisken.

Jeg ved endnu ikke hvor slemt det er, men mit gæt er at de har fået smadret FAT'en.

Hvilke tools kan jeg med fordel bruge under Ubuntu til at få reddet data ud med?

Allerførst: Det er vigtigt at forstå at et program ikke kan skabe information der ikke er der.

Hvis hele FAT er smadret er din bekendts data f***ed. Er noget af FAT ødelagt kan der kun reddes data fra den del hvor hvor FAT + data er intakt på disken.

Så vidt jeg husker det er der 1 ekstra kopi af FAT et sted i et FAT formatteret filsystem.

Husk at mounte filsystemet read-only, så det ikke bliver yderligere ødelagt.
Tools er fsck (for vfat er det specifikt: fsck.vfat) og mount

/Lars
Senest rettet af lath 30. okt 2010, 16:34, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Start med den nemme.
ubuntu Live CD kan måske kigge ind til filerne.
ubuntu 9 og 10 læser uden videre FAT32 og NTFS filer, og kan hente dem.
Rigtige mænd tager ikke backup.
tuxx

Indlæg af tuxx »

lath skrev:Allerførst: Det er vigtigt at forstå at et program ikke kan skabe information der ikke er der.

Bare rolig, så langt nede på newbie-stigen er jeg ikke :-) Jeg har bare ikke kendskab til Linux-tools til formålet, da jeg sidst jeg rodede med sådan noget var under Windows.

Jeg starter ud med den nemme løsning, og så må jeg tage den derfra :-) Hvis det ikke lykkedes må han have den retur med en seddel påskrevet "Så kan du lære at tage backup" :-)
// Martin | RLU # 131406
eyvind

Indlæg af eyvind »

Altså - der er jo forskellige små gratis programmer til windows ganske vist.
pcinspector
recuva

Det kan være partitionstabellen er i udu
Det kan ofte klares med en quick format i samme type og størrelse som der var oprindeligt.........endelig quick format
så det bare er tabellen som laves.

Vil du have flere råd om windows er det nok bedst at hoppe over til et forum med windowsfolk. :)

http://www.kandu.dk
http://www.experten.dk
tuxx

Indlæg af tuxx »

Jeg har fundet lidt her som måske kan hjælpe mig yderligere videre:
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Det hele kommer til at foregå under Linux - jeg beskæftiger mig ikke rigtig med Windows hvis jeg kan undgå det :-)
// Martin | RLU # 131406
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Prøv lige at tjekke denne tutorial også:
http://www.howtogeek.com/howto/15761/re ... u-live-cd/
eyvind

Indlæg af eyvind »

Jeg fandt lige denne distro som måske er interessant, fordi det ser ud som at forskellige redningsprogrammer er med så det den bare lige kan køres i Live.
http://ubuntu-rescue-remix.org/
tuxx

Indlæg af tuxx »

Nice, tak drenge! Så er der lidt mere at tygge på indtil jeg får harddisken i hånden.
// Martin | RLU # 131406
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Hvis hele FAT er smadret er din bekendts data f***ed. Er noget af FAT ødelagt kan der kun reddes data fra den del hvor hvor FAT + data er intakt på disken.

Faktisk er photorec i stand til at rede filer hvor filsystemet helt mangler.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
lath skrev:Hvis hele FAT er smadret er din bekendts data f***ed. Er noget af FAT ødelagt kan der kun reddes data fra den del hvor hvor FAT + data er intakt på disken.

Faktisk er photorec i stand til at rede filer hvor filsystemet helt mangler.

Meget interessant.
Den må i så fald bruge heuristik for at virke.
version2.dk om heuristik:
(eller: (1) kodet tommelfingerregel, rule of thumb, educated guess, (2) løsere søgekriterium).

Ordet betyder egentlig læren om metoderne til at finde nye videnskabelige resultater eller ny erkendelse, men anvendes i datalogisk sammenhæng mere om det at formulere arbejdshypoteser på et mindre formelt grundlag, f.eks. ud fra opsamlede erfaringer. Ekspertsystemer baseres ofte på en kombination af faktuel viden og heuristisk viden.

Heuristikker i betydningen (1) anvendes om erfaringsbaserede tommelfingerregler eller retningslinier, som bruges i situationer, hvor der ikke findes entydige eller eksakte beslutningsregler (se også overfladeviden) eller algoritmer.

Heuristikker er oftest baseret på en eksperts kombination af erfaring og kendskab til de underliggende lovmæssigheder for det behandlede område. Ekspertise på givne områder udvikles gennem en kombination af uddannelse og erfaring. Uddannelsen giver den faktuelle og systematiske viden, og erfaringen giver de heuristikker, der gør det muligt at anvende den faktuelle viden effektivt. En ekspert kan lave kvalificerede intuitive "gæt", baseret på ufuldstændig information, idet heuristikker bruges til at udfylde hullerne. Et eksempel: Hvorledes en bil er opbygget og fungerer, er faktuel viden. Det er heuristisk viden, der siger, at hvis en bil ikke vil starte, skyldes det oftest en af følgende tre fejl: Kileremmen er knækket, der mangler benzin, eller batteriet er dødt.

Heuristik i betydningen (2) dækker over en række forskellige teknikker, f.eks. et søgekriterium, der ser fornuftigt ud, men ikke er teoretisk begrundet; nabosøgning, dvs. hvor det bedste element blandt den nuværende kandidats "nabo"-løsninger vælges som den næste kandidat; 'branch-and-bound', hvor en given mængde af mulige løsninger opdeles, således at en evaluering af hver delmængde viser, hvilken delmængde der skal undersøges næste gang. Disse heuristikmetoder kan kombineres med hinanden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags