Det ligger så'en, at både 9.10 og 10.04 såmænd har kørt fint på både vores stationære og min personlige bærbar.
Men efter opdaterings-håndteringen havde været igang for et par uger siden, virker SHIFT ikke længere på min bærbar, og skærmopløsning er helt ude i hampe på den stationære, hvor musen også kun virker kortvarigt, hvorefter det kun er CTRL+ALT+DEL der kan flytte noget.
Kan jeg få lidt hjælp til at analysere og forstå problemet med henblik på en løsning.
På forhånd tak
Fejl efter opdateringer [LØST m. re-install]
-
- IRC nickname: PiranhaBoss.dk
- Geografisk sted: 2630 Taastrup
Fejl efter opdateringer [LØST m. re-install]
Senest rettet af PiranhaBoss.dk 7. nov 2010, 07:21, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Fejl efter opdateringer
Hej
Du kan prøve at køre denne kommando i terminalKomandoen rydder op i systemmet. Det kan være det hjælper.
stra
Du kan prøve at køre denne kommando i terminal
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude update -y && sudo aptitude safe-upgrade -y && sudo aptitude autoclean && sudo apt-get autoremove
stra
Senest rettet af Stra 3. nov 2010, 13:48, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Jeg takker for input og gør ihærdigt forsøget når jeg er kommet hjem til privaten.
Men indtil jeg når så langt:
?? Skal 'sudo' køre to gange i starten ??
Men indtil jeg når så langt:
?? Skal 'sudo' køre to gange i starten ??
-
Nej det skal der ikke
Er rettet.
stra
Er rettet.
stra
stra
-
Nå, det hjalp desværre heller ikke.
Så jeg må forsøge med at tage backup af mine sager og gen-installere fra scratch.
Hjælper det heller ikke, er det vel tid til at kigge sig om efter en ny bærbar.
Den har jo immervæk været berettiget til efterløn i et stykke tid nu, selvom alt andet end lige Shift-tasterne stadig funker helt perfekt.
Da det jo er to forskellige pc'er, der har fået det svært samtidigt, tror jeg dog stadig på at det er en data-fejl, der er årsag til kvalerne.
Så jeg må forsøge med at tage backup af mine sager og gen-installere fra scratch.
Hjælper det heller ikke, er det vel tid til at kigge sig om efter en ny bærbar.
Den har jo immervæk været berettiget til efterløn i et stykke tid nu, selvom alt andet end lige Shift-tasterne stadig funker helt perfekt.
Da det jo er to forskellige pc'er, der har fået det svært samtidigt, tror jeg dog stadig på at det er en data-fejl, der er årsag til kvalerne.
-
For at gøre en geninstallation nemmere og hurtigere er her interessant tråd
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... =11&t=6280
stra
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... =11&t=6280
stra
stra
-
Jeg kørte lige et test-run fra live-cd'en og derfra kunne jeg sagtens bruge SHIFT-tasterne, så det bliver hermed til en ny-installation.
Men for at imødegå, at problemerne genopstår, ville jeg gerne bede om nogle kvalificerede bud på hvordan de er opstået.
Har det f.eks blot været et momentant udfald af min web-forbindelse, der har skabt et knæk i en data-streng, eller kan jeg frygte at når installationen opdaterer sig påny, at det så gentager sig. .... Tja, her skulle så være et spørgsmålstegn, men det kan man jo ikke kalde frem med caps-lock
Men for at imødegå, at problemerne genopstår, ville jeg gerne bede om nogle kvalificerede bud på hvordan de er opstået.
Har det f.eks blot været et momentant udfald af min web-forbindelse, der har skabt et knæk i en data-streng, eller kan jeg frygte at når installationen opdaterer sig påny, at det så gentager sig. .... Tja, her skulle så være et spørgsmålstegn, men det kan man jo ikke kalde frem med caps-lock
-
Jeg kunne lige forslå, at du tjekker i system/indstillinger/tastatur/layout/indstillinger, for at se om du har fået ændret noget der, som gør du ikke kan bruge shift tasten.
Hvis noget er ændret kan du trykke på "nulstil til standardværdier".
stra
Hvis noget er ændret kan du trykke på "nulstil til standardværdier".
stra
stra
-
Hmm. Jeg kan ikke lige afgøre om der er ændret noget lige der, da jeg aldrig har kigget i det før.
Men jeg kan under alle omstændigheder ikke se noget der handler om lige netop shift, kun en masse om caps-lock, som jeg bruger flittigt i øjeblikket.
Men jeg kan under alle omstændigheder ikke se noget der handler om lige netop shift, kun en masse om caps-lock, som jeg bruger flittigt i øjeblikket.
-
Hvis der er ændret noget, vil "sæt til standardværdier" være fremhævet.
Stra
Stra
stra
-
Fandt lige denne tråd
http://forum.ubuntuusers.de/topic/shift ... st-2274991
Hvor løsningen med 10.04 var via system/indstillinger/compicconfigsettingsmanager, at vinge "commands" fra under
General indstillinger.
En anden løsning var at gå ind i system/indstillinger/tasturgenveje at undersøge om du har aktiveret en genvej med tastekombinationen shift+(én tast fx F7). Hvis ja, skal den daktiveres.
stra
http://forum.ubuntuusers.de/topic/shift ... st-2274991
Hvor løsningen med 10.04 var via system/indstillinger/compicconfigsettingsmanager, at vinge "commands" fra under
General indstillinger.
En anden løsning var at gå ind i system/indstillinger/tasturgenveje at undersøge om du har aktiveret en genvej med tastekombinationen shift+(én tast fx F7). Hvis ja, skal den daktiveres.
stra
stra
-
Jeg takker endnu, en sidste gang, for hjælpen. For Ubuntu 10.04 er nu re-installeret, og alt synes derved atter at fungere tilfredsstillende.