DD clon, kan man det?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Norspang
IRC nickname: Norspang

DD clon, kan man det?

Indlæg af Norspang »

Hejsa jeg har kikket på det program der hedder dd og tænkte på om det er muligt at klone sit drev med styrresystemet og der efter bare bruge deni stedet for den gamle. Så jeg opgradere disken fra en 160 GB til en 1,5 TB

Vil lige sige at jeg har prøvet dette og kan ikke få det til at virke så nu tænker jeg at det måske ikke er muligt :-(

På forhånd tak Niels
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: DD clon, kan man det?

Indlæg af lath »

Norspang skrev:Hejsa jeg har kikket på det program der hedder dd og tænkte på om det er muligt at klone sit drev med styrresystemet og der efter bare bruge deni stedet for den gamle. Så jeg opgradere disken fra en 160 GB til en 1,5 TB

Vil lige sige at jeg har prøvet dette og kan ikke få det til at virke så nu tænker jeg at det måske ikke er muligt :-(

På forhånd tak Niels

Det er rigtigt at dd kan rå- kopiere et block-device:

Det er muligt at du mangler
  • en partitiontabel, og/eller
  • en bootloader (GRUB2)

Så det er sandsynligvis derfor der ikke sker så meget.
Du slipper altså ikke for at installere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du kloner på disk og ikke partitions nivo kommer boot sektoren også med.

Kode: Vælg alt

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Du skal være sten sikker på at /dev/sda er den gamle og /dev/sdb er den nye disk. Det er nok bedst at gøre det fra en live CD så du ikke bruger den gamle disk mens du kopiere fra den.

En anden mulighed er at bruge gparted, og så installere grub på den nye disk inden du prøver at starte op fra den.
Du kommer alige vel til at bruge gparted til at justere størelsen på partitionernen så de fylder hele din 1,5TB disk.
Norspang
IRC nickname: Norspang

Indlæg af Norspang »

Super, fejlen er nok at min datter beugte min pc uden at vide jeg havde gang i noget ;-). så nu prøver jeg med en live cd og låser døren.

Det med gparted må vi komme tilbage til for det program har jeg aldrig brugt