Hey alle sammen i foummet, jeg har virkeligt brug for noget hjælp her...
Sidst jeg skrev var det fordi jeg sad med en vens computer som ikke kunne boote i normal ubuntu mode. Det kan den stadig ikke, men dette løste vi med at vennen blot kunne logge ind via recovery mode, og så vælge fejlsikret tilstand. Når vi gjorde dette virkede alt perfekt
Men i dag skulle jeg hjælpe med at installere nogle programmer til almindelig medie brug, og fandt det hele i software centeret - bortset fra iTunes, som jeg downloadede via appels hjemmeside. Det blev installeret til sidst . og her begynte skærmen at drille en smule, alt blev sort indtil jeg kørte musen over iconer, så fik de farve igen, men jeg kunne ikke få lov til at lukke programmerne ned. Efter lidt tid kørte det hele så langsomt at jeg ikke kunne gøre noget rigtigt, men ctrl-alt-del virkede, så jeg valgte at lukke computeren - på min egen er der intet problem med at lukke systemet mens programmer kører - ubuntu åbner dem jo faktisk der hvor man var sidst man var i systemet!
Her kommer den dumme part så: jeg kan ikke få lov til at boote i failsafe mode længere! Jeg kan starte rec mode, og komme til menuen med "gør plads ledig" og alle de andre, og når jeg vælger en hver anden mulighed end safe graphic mode gør den hvad den skal - men lige safe graphic mode gør absolut intet. Skærmen blinker som om den ligger mærke til at jeg beder den om noget, men kommer bare direkte tilbage til menuen.
Jeg kan jo også her vælge at logge ind normalt - hvor det lykkedes mig at logge ind via det "dos lignede" sorte område som komme frem neden under den blå menu... Kan man evt. komme her fra og ind i det grafiske system?
Det er 10.10 versionen vi leger med...
Er der nogen som har nogle ideer om hvad jeg kan gøre??
Mvh
Lookee
ikke engang failsafe graphicmode virker... [LØST]
-
- IRC nickname: Lookee
ikke engang failsafe graphicmode virker... [LØST]
Senest rettet af Lookee 2. nov 2010, 19:20, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: ikke engang failsafe graphicmode virker...
Lookee skrev:Hey alle sammen i foummet, jeg har virkeligt brug for noget hjælp her...
Sidst jeg skrev var det fordi jeg sad med en vens computer som ikke kunne boote i normal ubuntu mode. Det kan den stadig ikke, men dette løste vi med at vennen blot kunne logge ind via recovery mode, og så vælge fejlsikret tilstand. Når vi gjorde dette virkede alt perfekt
Men i dag skulle jeg hjælpe med at installere nogle programmer til almindelig medie brug, og fandt det hele i software centeret - bortset fra iTunes, som jeg downloadede via appels hjemmeside. Det blev installeret til sidst . og her begynte skærmen at drille en smule, alt blev sort indtil jeg kørte musen over iconer, så fik de farve igen, men jeg kunne ikke få lov til at lukke programmerne ned. Efter lidt tid kørte det hele så langsomt at jeg ikke kunne gøre noget rigtigt, men ctrl-alt-del virkede, så jeg valgte at lukke computeren - på min egen er der intet problem med at lukke systemet mens programmer kører - ubuntu åbner dem jo faktisk der hvor man var sidst man var i systemet!
Her kommer den dumme part så: jeg kan ikke få lov til at boote i failsafe mode længere! Jeg kan starte rec mode, og komme til menuen med "gør plads ledig" og alle de andre, og når jeg vælger en hver anden mulighed end safe graphic mode gør den hvad den skal - men lige safe graphic mode gør absolut intet. Skærmen blinker som om den ligger mærke til at jeg beder den om noget, men kommer bare direkte tilbage til menuen.
Jeg kan jo også her vælge at logge ind normalt - hvor det lykkedes mig at logge ind via det "dos lignede" sorte område som komme frem neden under den blå menu... Kan man evt. komme her fra og ind i det grafiske system?
Det er 10.10 versionen vi leger med...
Er der nogen som har nogle ideer om hvad jeg kan gøre??
Mvh
Lookee
Din beretning bekræfter det vi andre godt ved: Man skal ikke downloade og installere programmer uden for pakkearkiverne med mindre man ved hvad man gør.
Nu har du så lært det på den hårde måde.
iTunes findes ikke til Linux styresystemer, så det er meget sandsynligt at du har installeret iTunes for Windows, og at den så ikke virker i Wine på Ubuntu.
Reinstallation af Ubuntu er nok det bedste set ud fra at der er ting det tager håbløst lang tid at reparere på. Det er også et problem at installation af iTunes sikkert har pillet i nogle systemfiler - noget der er muligt når installationen kører med superbrugerrettigheder.
Hvis det er sket - og det lader til at være tilfældet - er det svært at vide hvor vi skal starte.
Når du engang så har reinstalleret vil du nok finde at denne side er interessant:
http://blogote.com/2010/linux-tips/top-itunes-alternatives-for-linux.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg gjorde ikke anet end at installere Wine og så køre .exe filen? Crap :/
Men tusinde tak for svaret, så ved jeg hvad der må gøres! Og tusinde tak for linket jeg vidste slet ikke at amarok virkede på den måde...! Men det er jo ret fedt!
Men tusinde tak for svaret, så ved jeg hvad der må gøres! Og tusinde tak for linket jeg vidste slet ikke at amarok virkede på den måde...! Men det er jo ret fedt!
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
-
Hmm, jeg gik igang med at installere fra en CD-rom, men da den valgte at gøre det uden grafik kunne jeg ikke helt gennemskue partitionerne og den guide jeg fulgte, så afbrød installationen (hun ville gemme sin /home) og prøvede bare at boote normalt, og så kunne jeg sq komme ind i det igen uden problemer :/
Jeg må sige at jeg som ny ubuntu bruger elsker det på min egen computer, hvor det bare fungerer!
Men hold da op hvor bliver det besværligt når det ikke gør Men en mere grundlæggende forståelse kommer vel med tiden...
Og btw: hvor er det fedt i alle i kloge hoveder gider bruge jeres tid på det her! Tusinde tak for det!
Jeg må sige at jeg som ny ubuntu bruger elsker det på min egen computer, hvor det bare fungerer!
Men hold da op hvor bliver det besværligt når det ikke gør Men en mere grundlæggende forståelse kommer vel med tiden...
Og btw: hvor er det fedt i alle i kloge hoveder gider bruge jeres tid på det her! Tusinde tak for det!