skrivebeskyttet?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
dgaa1991
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

skrivebeskyttet?

Indlæg af dgaa1991 »

Hej jeg er lgie igang med at overføre filer fra min hdd hvor ubuntu ligger på og så over på min anden harddsik hvor win7 (ntfs) ligger på
og hidtil ahr der ikke været nogle problemer men den er lige pludselig begyndt at sige at drevet er skrivebeskyttet ? hvad kan man gøre ved det?
Senest rettet af dgaa1991 1. nov 2010, 22:39, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: skrivebeskyttet?

Indlæg af AJenbo »

Øh, vil du flytte Ubuntu over på en NTFS harddisk? Eller er du bare igang med at flytte nogle fredlige ferie billeder over på Windows?
Hvordan er Ubuntu installeret (wubi/normalt)?
Sikre dig at disken ikke skal skannes for fejl af windows.
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

de filer jeg prøvet at flytte er f.eks iso/linux fredelige feriebiller osv.

og måden ubuntu er installeret på er fra at boote op på dvd'en
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

dgaa1991 skrev:de filer jeg prøvet at flytte er f.eks iso/linux fredelige feriebiller osv.

Du kører den så ikke i en installeret tilstand, men det vi kalder i live session (=fra dvd/cd/usb flash disk).

Nogle af filerne i din hjemmemappe er ikke ejet af dig som almindelig bruger, så dem har du ikke ret til at røre.
det kan du omgå ved at køre:

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus /home

fra Terminal i Programmer > Tilbehør menuen.
I stedet for Terminal kan du også åbne "Kør Program" med ALT+F2 tastekombinationen - skrive teksten herover, og trykke på Kør knappen.
Da en live session er noget anderledes end en session i en installation rent bruger-teknisk skal du muligvis bruge gksu i stedet gksudo

/Lars
Senest rettet af lath 27. okt 2010, 07:10, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

jo jo ubuntu er skam installeret mentete bare den er installeret ved at boote op på dvd'en og ikke direkte wubi
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

<og fik det her kedeliige output :

daniel@daniel-ubuntu:~$ gksudo nautilus /home
Initializing nautilus-gdu extension

** (nautilus:2505): WARNING **: Failed to get the current CK session: GDBus.Error:org.freedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '2505'

(nautilus:2505): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

(nautilus:2505): GConf-CRITICAL **: gconf_value_free: assertion `value != NULL' failed

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

dgaa1991 skrev:<og fik det her kedeliige output :

daniel@daniel-ubuntu:~$ gksudo nautilus /home
Initializing nautilus-gdu extension

** (nautilus:2505): WARNING **: Failed to get the current CK session: GDBus.Error:org.freedesktop.ConsoleKit.Manager.GeneralError: Unable to lookup session information for process '2505'

Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: "net usershare" returnerede fejl 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Gad vide om din DVD skive er brændt uden fejl, og/eller dit iso er downloaded fejlfrit?

Læst redigering af mit tidligere indlæg.
Du kan også bruge sudo (men kun i Terminal) i stedet for gksudo, og su (også kun i Terminal) istedet for gksu
Angiv intet som kodeord, dvs tryk på enter/retur tasten hvis du bruger sudo eller su.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

kommer nautilus slet ikke frem?
Der er nomalt at få en masse advarsler og fejl meldigner når man starter et grafik program op fra en terminal, det er til debuging.
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

prøver lige om 20 min :)

men er faktisk lige kommet i tanke om at fejlen muligvis opstod da jeg installerede bfbc2 igennem win7 på harddisken som siger den er skrivebeskyttet?
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

lath skrev:
dgaa1991 skrev:de filer jeg prøvet at flytte er f.eks iso/linux fredelige feriebiller osv.

Du kører den så ikke i en installeret tilstand, men det vi kalder i live session (=fra dvd/cd/usb flash disk).

Nogle af filerne i din hjemmemappe er ikke ejet af dig som almindelig bruger, så dem har du ikke ret til at røre.
det kan du omgå ved at køre:

gksudo nautilus /home

fra Terminal i Programmer > Tilbehør menuen.
I stedet for Terminal kan du også åbne "Kør Program" med ALT+F2 tastekombinationen - skrive teksten herover, og trykke på Kør knappen.
Da en live session er noget anderledes end en session i en installation rent bruger-teknisk skal du muligvis bruge gksu i stedet gksudo

/Lars

Har lige prøvet her men fik dog adgang till root home men fikk stadig ikke adgang til at kunne ændre i filerne på NTFS drevet . . . .
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Skan disken for fejl, sikre dig at du ikke har monteret disken i skrive beskyttet tilstand.
dgaa1991

Indlæg af dgaa1991 »

disken er helt okay :) og det med skrivebeskyttet hvordan finder jeg ud af det ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvor dan montere du siken?
Kig eventuelt i /etc/fstab
dgaa1991