GRUB, BURG, argggg... Hvordan?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Flabbergaster

GRUB, BURG, argggg... Hvordan?

Indlæg af Flabbergaster »

Hej

jeg kører dualboot mellem Win XP og Ubuntu 10.04..
Jeg har forsøgt at sætte en bootmenu op med BURG, og det virker sådan set fint nok. Men uanset, hvad jeg ændrer i cfg fil(er)n(e), sker der ikke rigtig noget.
I øjeblikket laver jeg noget arbejde, som kræver, at jeg kører på windowspartitionen det meste af tiden. Problemet er, at den af en eller anden årsag har Ubuntu som default (selvom jeg har forsøgt at ændre det). Hver jeg, glemsom som jeg er, altid tænder computeren for at arbejde og tænker, jeg henter sku lige en kop kaffe, mens den loader - og så er det, man kommer tilbage til en computer, der er loadet i Ubuntu. Et af hverdagens indrømmet meget små problemer, men alligevel...
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg effektivt (alt jeg har prøvet, har ingen effekt) enten sætter win Xp til default, eller slår timeren fra, så den bliver i bootmenuen, indtil jeg aktivt vælger.

min burg.cfg fil indeholder følgende:
# If you change this file, run 'update-burg' afterwards to update
# /boot/burg/burg.cfg.

GRUB_DEFAULT="Microsoft Windows XP Home Edition (on /dev/sda1"
GRUB_TIMEOUT=20
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
# GRUB_TERMINAL=console

# If you want to enable the save default function, uncomment the following
# line, and set GRUB_DEFAULT to saved.
#GRUB_SAVEDEFAULT=true

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
# In the boot menu, use hotkey 'r' to popup a resolution selection menu.

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

# GRUB_THEME's value can be 'saved' or a specific BURG theme name, you can also
# set it to the pathname of a GRUB2 theme file.
# In the boot menu, use hotkey 't' to popup a theme selection menu
GRUB_THEME=ubuntu

# GRUB_FOLD's value can be 'saved', 'true' or 'false'.
# In the boot menu, use hotkey 'F7' to show the full list, 'f' to toggle
# between folding modes.
GRUB_FOLD=saved

# Add user with burg-adduser, then use GRUB_USERS to config authentication.
# The following example means user1 can boot Ubuntu, no password is needed to
# boot Windows, user1 amd user2 can boot other OS. Superusers can boot any OS
# and use hotkeys like `c' to enter console mode.
#GRUB_USERS="*=user1,user2:ubuntu=user1:windows="

# For a complete list of supported variables, refer to this wiki page:
# http://code.google.com/p/burg/wiki/Conf ... nVariables
GRUB_GFXMODE=1280x800

Der er også en grub.cfg fil, som ser sådan ud:
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.

GRUB_DEFAULT="Microsoft Windows XP Home Edition (on /dev/sda1"
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
# GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

Hvad er det, jeg gør forkert? Kan det være fordi, der både er en grub og en burg fil?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: GRUB, BURG, argggg... Hvordan?

Indlæg af Christian.Arvai »

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Flabbergaster

Mange tak for linket.
Jeg kunne dog kun finde et afsnit i FAQ'en, som handlede om at sætte GRUB(2) op til at dualboote XP og Ubuntu. Og det virker sådan set allerede fint nok. Det jeg gerne vil, er at lave om på, hvilket styresystem, den automatisk boot'er i fra dualboot menuen, hvis jeg ikke når at få valgt selv.
Lige nu kører den i 20 sek. (vidst), og hvis jeg ikke rører ved computeren, går den herefter i Ubuntu.
Jeg kunne godt tænke mig, at fjerne 'timeren', så jeg altid bliver nødt til at vælge, for at komme videre, eller alternativt kunne den automatisk gå i Windows i stedet, hvis jeg ikke når at vælge.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Flabbergaster skrev:Mange tak for linket.
Jeg kunne dog kun finde et afsnit i FAQ'en, som handlede om at sætte GRUB(2) op til at dualboote XP og Ubuntu. Og det virker sådan set allerede fint nok. Det jeg gerne vil, er at lave om på, hvilket styresystem, den automatisk boot'er i fra dualboot menuen, hvis jeg ikke når at få valgt selv.
Lige nu kører den i 20 sek. (vidst), og hvis jeg ikke rører ved computeren, går den herefter i Ubuntu.
Jeg kunne godt tænke mig, at fjerne 'timeren', så jeg altid bliver nødt til at vælge, for at komme videre, eller alternativt kunne den automatisk gå i Windows i stedet, hvis jeg ikke når at vælge.

Det her skulle være lige noget for dig:https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Configuring%20GRUB%202

disable timer er

Kode: Vælg alt

GRUB_TIMEOUT=-1

Bemærk dog det her:
This instruction defers to the GRUB_HIDDEN_TIMEOUT unless GRUB_HIDDEN_TIMEOUT is commented (#). If GRUB_HIDDEN_TIMEOUT is active, the GRUB_TIMEOUT only operates once, and if, the menu is displayed.

Såvidt jeg har forstået det skal GRUB_HIDDEN_TIMEOUT udkommenteres,
Det sikrer du dig ved at den begynder således:
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT

Du kan også skrue på GRUB_DEFAULT som fortæller grub hvilket menupunkt du som standard vil starte op på.
Husk at grub begynder at tælle fra 0, så den første på menuen er 0, nr 2 på menuen er 1 og så videre.

Husk altid at opdatere bootloaderen når dens konfigurationsfil(er) er blevet ændret, ellers slår ændringerne ikke igennem ved næste boot:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2

Håber at det hjælper på det.

/Lars

Edit:

Man kan rette i det med et grafisk program der hedder Startup Manager: https://help.ubuntu.com/community/StartUpManager, men muligvis ikke lige timeout.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Flabbergaster

Fedt!! Så virkede det.
Det var det med 0 og 1, jeg ikke fattede...
Det viste sig i øvrigt også, at ændringerne først blev effektive, hvis jeg lavede dem i burg.cfg filen, og efterfølgende kørte sudo update-burg.

Når jeg altså både har en burg.cfg og en grub.cfg fil liggende, betyder det så, at jeg har et overflødigt program. Eller er de begge nødvendige?
lath

Indlæg af lath »

Flabbergaster skrev:Fedt!! Så virkede det.
Det var det med 0 og 1, jeg ikke fattede...
Det viste sig i øvrigt også, at ændringerne først blev effektive, hvis jeg lavede dem i burg.cfg filen, og efterfølgende kørte sudo update-burg.

Når jeg altså både har en burg.cfg og en grub.cfg fil liggende, betyder det så, at jeg har et overflødigt program. Eller er de begge nødvendige?

burg :?:
Jeg må indrømme at jeg seriøst troede at du tog fis på mig (og andre) :lol:
Nå, men den er vist god nok: https://help.ubuntu.com/community/Burg

De her Burg Screenshots ser iøvrigt meget pæne ud.

Den findes bare ikke på Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 (som standard).
Jeg kender kun GRUB2, men rart at der kommer noget nyt, især hvis det har en mindre bruger-fjendsk opsætning. Jeg noterede mig at den kunne håndtere EFI (Extensible Firmware Interface), som forventes at erstatte BIOS indenfor 1 år til 2 år - så vidt jeg ved. EFI har sin egen boot loader, i stedet for at det er operativsystemet der har en boot loader.

Edit:
Grub2 har også versioner der understøtter EFI.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nå, jeg var ikke den eneste der ikke kendte Burg :)

Jeg vil så sige at det ser flot ud (den Grubmenu der er standard er nu heller ikke for pæn), så hvis det er noget jeg kan få til at virke i virtualbox, kan jeg da overveje at smide det med i guiden.

PS : Jeg er på 10.04 LTS og uden dualboot, så jeg kan ikke teste det på min egen install.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:Nå, jeg var ikke den eneste der ikke kendte Burg :)

Jeg vil så sige at det ser flot ud (den Grubmenu der er standard er nu heller ikke for pæn), så hvis det er noget jeg kan få til at virke i virtualbox, kan jeg da overveje at smide det med i guiden.

PS : Jeg er på 10.04 LTS og uden dualboot, så jeg kan ikke teste det på min egen install.

EFI kan du godt få til at virke i virtual box: På wikipedia siden for EFi står der:

VirtualBox has had support since 3.1 [25], hvor [25] er: http://www.virtualbox.org/wiki/Changelog-3.1
Jeg ved dog ikke om det er muligt at få en EFi shell frem fra Virtual Box, men kan man det, så bliver det først rigtig sjovt - på den positive, udforskende nørd måde.

/Lars
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Der er bare så mange muligheder i Burg, at det måske giver forvirring for en alm bruger hvis jeg smider det med i guiden, for der er godt nok meget sjovt man kan pille ved (på den positive nørdede måde hehehe).