Skifte mellem lyd over HDMI og analog

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
spiff
IRC nickname: spiff

Skifte mellem lyd over HDMI og analog

Indlæg af spiff »

Hej

Jeg har opsat et mediecenter med XBMC, og det hele virker fint. Når jeg ser film, vil jeg gerne have lyden ud af fjernsynet og når jeg hører musik vil jeg gerne have det over mit stereoanlæg.

Som det virker nu kan jeg skifte mellem disse to ved:
system>preferences>sound - Fanebladet "Hardware" og her skifte mellem "Digital stereo (HDMI) Output" og "Analog Stereo Output".

Det virker fint.

Men er der ikke en konsol-commando jeg kan gøre lignende med? For så kan jeg opsætte LIRC således dette ville kunne gøres på min fjernbetjening. Dette ville være fedt idet jeg ikke normalt har mus/tastetur tilsluttet mediecentret.

Håber der er nogle der kan hjælpe!
spiff

Re: Skifte mellem lyd over HDMI og analog

Indlæg af spiff »

Eller har andre løsninger der opnår det samme!
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hvis du stadig bruger pulseaudio som lydserver er det kommandoen pacmd du skal bruge (tror jeg).

Kode: Vælg alt

pacmd help

Så kan du se lidt om dine muligheder. Se også denne tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1132200
spiff

Indlæg af spiff »

zob skrev:Hvis du stadig bruger pulseaudio som lydserver er det kommandoen pacmd du skal bruge (tror jeg).

pacmd help

Så kan du se lidt om dine muligheder. Se også denne tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1132200

Det kunne godt ligne dette jeg skulle bruge, men jeg kan slet ikke gennemskue hvordan.

Jeg har en .lircrc-fil med følgende:

begin
     prog = irexec
     button = Power
     config = sudo shutdown -h now
end

...en masse andet

Ovenstående slukker computeren når jeg trykker på "Sluk"-knappen på min fjernbetjening.
Jeg vil gerne lave noget lignende, blot med skift frem og tilbage mellem outputtene. Så jeg skal altså bruge en commando der vil køres inde fra et script til dette. Hvordan har jeg ingen idé om?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg ved desværre intet om LIRC.
Hvad sker der hvis du googler LIRC og pacmd sammen?
spiff

Indlæg af spiff »

zob skrev:Jeg ved desværre intet om LIRC.
Hvad sker der hvis du googler LIRC og pacmd sammen?

Tror heller ikke det er nødvendigt. Jeg skal bare have den commando, der skifter mellem de to output metoder. Den kommando kan jeg da indsætte i LIRC-filen, og det burde køre?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er lidt mere kompliceret end som så. Du skal først og fremmest kende dine sink's og deres index. Jeg tror du skal spørge på #pulseaudio på IRC freenode. Jeg er sikker på at de kan give dig bedre vejledning.