HFS+ partition - læse/skrive adgang?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
chholm

HFS+ partition - læse/skrive adgang?

Indlæg af chholm »

Hej alle

Jeg står i den knibe at jeg har en kæmpe harddisk, der bruger HFS+ filsystemet, som jeg rigtig gerne vil gøre skrivbar ved brug i ubuntu. Som det er nu, så er den kun læsbar.

Jeg ville meget nødig skulle ud i at formattere harddisken, og spørger derfor om hjælp til hvordan man evt. kan gøre den skrivbar.

Jeg har googlet og søgt, og har også fundet et par kommandoer, men er meget ubefaren i terminalen. Ikke desto mindre, har jeg læst mig frem til at det kan lade sig gøre, ved at bygge det ind i kernel'en. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Ha' en god lørdag, ihvertfald

Vh Christian
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Re: HFS+ partition - læse/skrive adgang?

Indlæg af eyvind »

En lille idé
Hvis ubuntu partitionprogrammet gparted kan arbejde med det filsystem,
så kunne du skrumpe partitionen og lave en ekstra partition og så kopiere filerne over på den nye partition.
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HFS+ partition - læse/skrive adgang?

Indlæg af AJenbo »

Du kan godt skrumpe hfs+ men ikke udvide dem så du skal være klar over at hvis du begynder på det kan det ikke trækkes tilbage igen.

Hvis du bruger disken med en Mac kunne en anden løsning være at gøre disken til NTFS og installere NTFS 3G på macen så NTFS bliver skrivbart.

Men det ser ud til at du kan gøre HFS+ skrivebart ved at deaktivere journalling for disken fra Mac OS