10.10 - hvile/dvale fungerer ikke

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Bimse

10.10 - hvile/dvale fungerer ikke

Indlæg af Bimse »

Hej,

Jeg har været inde i strømstyringsindstillinger og sætte min PC til at gå i dvale efter 30 min.
Ligeledes har jeg valgt at den skal gå i dvale når jeg trykker på dvale knappen på tastaturet.

Men det virker ikke. Istedet for at gå i dvale/hvile (begge er afprøvet) ender den med en sort skærm hvor cursoren står og blinker.
Jeg kan hverken gøre det ene eller andet. Kun en hardware genstart kan få den igang igen.

Kan det løses?

Et tillægsspørgsmål:
Hver gang jeg starter PC'en får jeg en fejlmeddelse der starter med et nummer og så: too many connctions

Er der en løsning på det?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 10.10 - hvile/dvale fungerer ikke

Indlæg af lath »

Bimse skrev:Hej,

Jeg har været inde i strømstyringsindstillinger og sætte min PC til at gå i dvale efter 30 min.
Ligeledes har jeg valgt at den skal gå i dvale når jeg trykker på dvale knappen på tastaturet.

Men det virker ikke. Istedet for at gå i dvale/hvile (begge er afprøvet) ender den med en sort skærm hvor cursoren står og blinker.
Jeg kan hverken gøre det ene eller andet. Kun en hardware genstart kan få den igang igen.

Kan det løses?

Dvale virker ikke, hvis du ikke har en Linux swap partition, eller en Linux swap fil. Partition/fil skal være lige så stor eller større end den mængde RAM du har i maskinen.

Jeg ved ikke om kernen går i coma over at du ikke har en swap partition/fil, eller en for lille swap partition/fil, men den går i sort skærm, når den begynder på dvale processen. Det kan godt tage lang tid (1/2 minut eller mere) før den er færdig med at kopiere RAM ned til swap - ligeledes tager det lang tid når den vågner fra dvale.

Bimse skrev:Et tillægsspørgsmål:
Hver gang jeg starter PC'en får jeg en fejlmeddelse der starter med et nummer og så: too many connctions

Er der en løsning på det?

Her bliver du lige nødt til at være mere detaljeret.
1)
Hvornår sker det? (helt præcist)
og
2)
Skriv fejlmeddelelsen sådan som du får den - jeg kan ikke rigtig bruge din beskrivelse af fejlmeddelelsen til nogen.

Tag meget gerne fotos i en høj opløsning, som du uploader til en billede-pastebin, som for eksempel: http://tinypic.com/ > Upload (fra øverste vandrette menu)

Du får et link tilbage - det poster du i et nyt indlæg her i tråden, og så kan vi også se billedet.
Husk også lige at skrive noget billedtekst - altså noget tekst der fortæller hvad det er vi ser på.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Bimse

Indlæg af Bimse »

lath skrev:Dvale virker ikke, hvis du ikke har en Linux swap partition, eller en Linux swap fil. Partition/fil skal være lige så stor eller større end den mængde RAM du har i maskinen.

Jeg ved ikke om kernen går i coma over at du ikke har en swap partition/fil, eller en for lille swap partition/fil, men den går i sort skærm, når den begynder på dvale processen. Det kan godt tage lang tid (1/2 minut eller mere) før den er færdig med at kopiere RAM ned til swap - ligeledes tager det lang tid når den vågner fra dvale.

PC'en har 6 GB ram og SWAP partitionen er 12 GB.
Selv efter 10 min er der ikke sket noget.'

lath skrev:Her bliver du lige nødt til at være mere detaljeret.
1)
og
2)
Skriv fejlmeddelelsen sådan som du får den - jeg kan ikke rigtig bruge din beskrivelse af fejlmeddelelsen til nogen.

Tag meget gerne fotos i en høj opløsning, som du uploader til en billede-pastebin, som for eksempel: http://tinypic.com/ > Upload (fra øverste vandrette menu)

Du får et link tilbage - det poster du i et nyt indlæg her i tråden, og så kan vi også se billedet.
Husk også lige at skrive noget billedtekst - altså noget tekst der fortæller hvad det er vi ser på.

1. Det sker lige efter jeg har valgt hvilket styresystem der skal starte op. Og selvfølgelig kun når jeg vælger Ubuntu :wink:
2. Den ser sådan her ud: [ 8.6457] too many connections
Mit kamera er desværre løbet tør for strøm. Selve taller er forskelligt fra gang til gang.
Om nødvendigt kan jeg sagtens uploade et "screen-shot" når batteriet er opladet.
lath

Indlæg af lath »

Bimse skrev:
lath skrev:Dvale virker ikke, hvis du ikke har en Linux swap partition, eller en Linux swap fil. Partition/fil skal være lige så stor eller større end den mængde RAM du har i maskinen.

PC'en har 6 GB ram og SWAP partitionen er 12 GB.
Selv efter 10 min er der ikke sket noget.'

lath skrev:Her bliver du lige nødt til at være mere detaljeret.
1)
og
2)

1. Det sker lige efter jeg har valgt hvilket styresystem der skal starte op. Og selvfølgelig kun når jeg vælger Ubuntu :wink:
2. Den ser sådan her ud: [ 8.6457] too many connections
Mit kamera er desværre løbet tør for strøm. Selve taller er forskelligt fra gang til gang.
Om nødvendigt kan jeg sagtens uploade et "screen-shot" når batteriet er opladet.

Tallet er ikke så vigtigt - det er antal sekunder siden kernen startede.

Kan jeg få dig til at kigge i syslog med Logfremviser fra System > Administration menuen, og kopiere den til mig hvis du finder "too many connections" i den.
Jeg er ikke kun interesseret i den linie, men alt i den log, fordi den godt kan være an følgefejl af en helt anden fejl der er opstået tidligere.
Paste din log ind i en pastebin, f.eks. http://pastebin.com/, og post linket til loggen ind i et nyt indlæg.

Hvis du ikke finder "too many connections" i syslog, så søg i alle dine andre logfiler (brug Logfremviser).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Bimse

Indlæg af Bimse »

Ok, jeg vil mene der går 3-4 sekunder fra jeg vælger styresystem til beskeden kommer.
Fandt en enkelt entry i syslog. Hele syslog er her:
http://pastebin.com/Mrv1AVA7

Min syslog1 indeholdt dog flere linier med fejlen. Den var med 9500 linier for stor til pastebin.
Så den blev uploadet som fil her: http://www.2shared.com/file/o93EYQxS/sysl1.html

Sig endelig til hvis jeg skal tjekke flere logs. Men specificer gerne hvilke da der jo er en del.
lath

Indlæg af lath »

Bimse skrev:Ok, jeg vil mene der går 3-4 sekunder fra jeg vælger styresystem til beskeden kommer.
Fandt en enkelt entry i syslog. Hele syslog er her:
http://pastebin.com/Mrv1AVA7

314. Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 0.992575] ACPI: bus type pci registered
315. Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 0.992575] Trying to unpack rootfs image as initramfs...

og
321. - 333.
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011650] ACPI: Actual Package length (1) is larger than NumElements field (0), truncated
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011652]
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011656] ACPI: Actual Package length (1) is larger than NumElements field (0), truncated
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011657]
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011688] ACPI: Actual Package length (1) is larger than NumElements field (0), truncated
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011690]
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011693] ACPI: Actual Package length (1) is larger than NumElements field (0), truncated
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.011695]
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.016198] ACPI: Interpreter enabled
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.016202] ACPI: (supports S0 S3 S4 S5)
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.016216] ACPI: Using IOAPIC for interrupt routing
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.021464] ACPI Warning: Incorrect checksum in table [TAMG] - 0xAD, should be 0xAC (20100428/tbutils-314)
Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.021540] ACPI: No dock devices found.

og
509. Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.106705] pnp: PnP ACPI: found 12 devices
510. Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.106706] ACPI: ACPI bus type pnp unregistered

og
785. Oct 30 14:41:57 Ulrik-Ubuntu kernel: [ 1.516486] PM: Resume from disk failed.

Det er ACPI der ikke virker korrekt - hvilket giver mening fordi det er netop ACPI der håndterer dvale og hvile funktionen på din computer.
Du kan prøve at flashe din BIOS med en ny version - og se om det retter på problemet.

Bemærk at med 6 GB RAM bør du køre 64-bit versionen af Ubuntu - selv om linux-server pakken indeholder en 32-bit kerne som kan adressere RAM med 36-bits (64 GB RAM) ved brug af PAE (Physical Address Extentions).

Bimse skrev:Min syslog1 indeholdt dog flere linier med fejlen. Den var med 9500 linier for stor til pastebin.
Så den blev uploadet som fil her: http://www.2shared.com/file/o93EYQxS/sysl1.html

Sig endelig til hvis jeg skal tjekke flere logs. Men specificer gerne hvilke da der jo er en del.

Den log har jeg ikke kigget i.

/Lars
Bimse

Indlæg af Bimse »

Tak for hjælpen. Jeg kigger på det.
Bimse

Indlæg af Bimse »

Hej igen,

Jeg bruger 64 bit udgaven af ubuntu.
Nu har jeg opdateret BIOS. Det hjalp desværre ikke :cry:

Er der andet jeg kan gøre?
Det er noget værre skidt, jeg er nødt til at have de strømsparende funktioner til at virke.
Det er nemlig en PC der kører det meste af dagen.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Bimse skrev:Hej igen,

Jeg bruger 64 bit udgaven af ubuntu.
Nu har jeg opdateret BIOS. Det hjalp desværre ikke :cry:

Er der andet jeg kan gøre?
Det er noget værre skidt, jeg er nødt til at have de strømsparende funktioner til at virke.
Det er nemlig en PC der kører det meste af dagen.

hvile og dvale er på ingen måde en strømsparende funktion... nærmere tværtimod... har min vaio været i hvile hele dagen uden at være brugt så har jeg kun ca 60% batteri tilbage når jeg kommer hjem. med andre ord så bruger jeg 40 % af strømmen bare på at være i hvile. på ca 12 timer (svarer til at den er tændt i ca 2½) time
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Bimse

Indlæg af Bimse »

soundpartner skrev:hvile og dvale er på ingen måde en strømsparende funktion... nærmere tværtimod... har min vaio været i hvile hele dagen uden at være brugt så har jeg kun ca 60% batteri tilbage når jeg kommer hjem. med andre ord så bruger jeg 40 % af strømmen bare på at være i hvile. på ca 12 timer (svarer til at den er tændt i ca 2½) time

Det er meget anderledes på en stationær PC.
Ofte er min PC også kun i dvale ½ til 1 hel time af gangen.
Jeg går til og fra den konstant.

Jeg kunne aldrig drømme om at sætte den til hvile i mere end et par timer.
Hvis mere ville den blive slukket.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Bimse skrev:
soundpartner skrev:hvile og dvale er på ingen måde en strømsparende funktion... nærmere tværtimod... har min vaio været i hvile hele dagen uden at være brugt så har jeg kun ca 60% batteri tilbage når jeg kommer hjem. med andre ord så bruger jeg 40 % af strømmen bare på at være i hvile. på ca 12 timer (svarer til at den er tændt i ca 2½) time

Det er meget anderledes på en stationær PC.
Ofte er min PC også kun i dvale ½ til 1 hel time af gangen.
Jeg går til og fra den konstant.

Jeg kunne aldrig drømme om at sætte den til hvile i mere end et par timer.
Hvis mere ville den blive slukket.

næææ det er som det samme på stationlre...

er det for at spare strøm så skal den slukkes rigtigt
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Bimse

Indlæg af Bimse »

soundpartner skrev:næææ det er som det samme på stationlre...

er det for at spare strøm så skal den slukkes rigtigt

Den stationære bruger væsentligt mere strøm end den stationære.
Derfor vil der også være en væsentligt større besparelse.

Du skriver også selv at din bruger 40% af strømmen ved at være i hvile i 12 timer.
Og at det svarer til at den er tændt i 2½ time.
Det svarer til at det koster ca 5 gange så meget strøm at have en bærbare tændt kontra hvile.

Så nedenstående er der lidt af en påstand.
soundpartner skrev:hvile og dvale er på ingen måde en strømsparende funktion... nærmere tværtimod...

Det var lidt et sidespring.
Jeg er meget interesseret i at høre om der er en løsning på mit problem?
lath

Indlæg af lath »

Bimse skrev:...
Jeg er meget interesseret i at høre om der er en løsning på mit problem?

Ikke af hvad jeg ved - du må leve med at betale en højere el-regning indtil du får købt noget hardware med noget mindre buggy firmware.
Det kan så være at det godt kan betale sig (i forhold til din større el-regning) at erstatte dit bundkort med et kvalitetsbundkort.

Hold dig fra support-chips på bundkortet der kommer fra SiS (værst), og Intel (næst-værst).

/Lars
Bimse

Indlæg af Bimse »

Øv, jeg troede ellers at det var et Kvali bundkort :(

Indtil jeg får gjort noget ved problemet vil jeg gerne have disablet boot loaderen.
Kan det gøres uden at afinstallere Ubuntu helt?
Eller skal jeg bare slette Ubuntu partitionerne?
lath

Indlæg af lath »

[quote'="bimse"]Eller skal jeg bare slette Ubuntu partitionerne?[/quote]
Slet ikke nødvendigt - kernen styrer -når den først er loaded. BIOS hjælper dog med nogle ting - og det er blandt andet strømstyring (ACPI).

Bimse skrev:Øv, jeg troede ellers at det var et Kvali bundkort :(

Indtil jeg får gjort noget ved problemet vil jeg gerne have disablet boot loaderen.
Kan det gøres uden at afinstallere Ubuntu helt?

Det kan du gøre under opstart ved at give kerneparameteren acpi=off, den kan også gøres permanent ved at ændre i boot loaderens konfiguration og så køre

Kode: Vælg alt

sudu update-grub2

Basalt set skal du følge denne guide, og det er ret hardcore stuff for en newbie synes jeg. Det er også sådan at hvis du gør noget forkert i de filer her, så vil din Ubuntu ikke boote igen. Det er naturligvis ikke et problem hvis du gør nøjagtig som der står i guiden.

Kort fortalt så orker jeg ikke at føre dig igennem de ændirnger, men de kan være at andre gider.
Så lige nu vil jeg bare anbefale dig at du laver ændringer i Strømstyring i System > Indstillinger menuen.
I fanebladet På vekselstrøm sætter du de 2 rullegardinsmenuer til aldrig, og du fjerner evt flueben ud for "Stands harddiske når det er muligt"
Lav også ændringer på generelt fanebladet.
Tryk på gør til forvalg knappen, efterfulgt af et tryk på luk knappen

/Lars