problemer med at lukke min computer ned.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Nugginfuts
IRC nickname: Nugginfuts

problemer med at lukke min computer ned.

Indlæg af Nugginfuts »

Har efterhånden flere og flere gange på det seneste været ud for at jeg ikke kan lukke min bærbare ordentligt ned.

Knappen " sluk maskinen " på min processlinie er udvisket grålig fadet om man vil. og kan ikke klikke på den heller ikke under hovedmenuen har jeg muligheden, kun logge ud, ikke lukke maskinen. hvad kan det skyldes ? og hvordan afhjælper jeg dette ?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: problemer med at lukke min computer ned.

Indlæg af lath »

Nugginfuts skrev:Har efterhånden flere og flere gange på det seneste været ud for at jeg ikke kan lukke min bærbare ordentligt ned.

Knappen " sluk maskinen " på min processlinie er udvisket grålig fadet om man vil. og kan ikke klikke på den heller ikke under hovedmenuen har jeg muligheden, kun logge ud, ikke lukke maskinen. hvad kan det skyldes ? og hvordan afhjælper jeg dette ?

Jeg har ikke nogen ide om hvorfor du ikke kan lukke ned men tastekombinationen CTRL+ALT+DEL giver en pop-op menu, hvor du kan vælge luk ned - der er der som bonus ikke en 60-sekunders fortrydelsesret.

Ellers kan du trykke tastekombinationen ALT+F2 og skrive:

Kode: Vælg alt

gksudo gnome-terminal -x nohup shutdown -h now

(ikke testet - men manual siderne antyder at det burde virke). Det er muligt at gnome-terminal dropper super-suser privilegier og så vil du se enten en Permission Denied (adgang nægtet), eller der sker ikke noget.

En meget mere besvælig metode, men den virker:
Du kan også gå ud at det grafiske miljø:
1)
Tryk taste kombination CTRL+ALT+F1
2)
Log ind (kodeordet vises ikke imens du skriver - og du kan ikke rette fejlindtastninger). Tryk på enter, retur, eller return tasten for at afslutte din indtastning af kodeordet.
3)
Få en root shell:

sudo -s

Du skal igen taste dit kodeord på samme måde som før.
4)
Luk så ned (nu er der ingen dumme spørgsmål fra Ubuntu):

nohup shutdown -h now

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags