Nu vil jeg prøve at høre en sidste gang, inden jeg helt dropper at sætte en server op igen og blot vælger en NAS-server eller ligende..
For er ved at rive de sidste hår jeg har tilbage på hovedet ud, af ren frustration over at jeg sidder med ubrugelige partitioner på min harddisk..
Har en 750GB SATA2 disk som før sad alene i serveren, hvor hele disken blev brugt til system, home, swap, boot og hvad der ellers er..
Og valgte også at sætte LVM op af en grund.. Don't ask.. (o:
Der ligger noget med 600GB data på den, da den også bruges til netværksdrev for huset computeren, så kan ikke bare overføre det til en anden harddisk..
For skal jeg ud og købe en ny harddisk, hvilket jeg ikke ønsker, kunne jeg lige så godt bruge den nye til serveren..
Men kunne godt tænke mig at få lavet ÉN stor partition ud af den 750GB disk og så kun benytte min 30GB disk til system, swap, boot osv...
Jeg er løbet tør for ord mht. hvad jeg kan søge efter på google.. - Så derfor prøver jeg her en sidste gang inden jeg dropper serveren helt og kaster den i haven..
Så ligger nu på mine grædende knæ for at høre om der ikke er nogle der kan forklare mig hvordan jeg på den mest simple måde kan få partitioneret mine diske som jeg ønsker det..
Så længe det ikke er for teknisk, så er jeg klar på at prøve alt så længe chancen for at data går tabt ikke er for stor..
- På forhånd tak! (:
Partitionering af harddiske inden server installation
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Partitionering af harddiske inden server installation
Det kan du desværre nok ikke, det bedste ville have været at tilføje en disk til din Lvm. Den eneste anden løsning er at få adgang til et sted at opbevare din data mens du omformatere
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jo jo du kan sagtens, men det er ikke simpelt.
først skal du boote fra en livedisk, og fra denne skal du slette alt på din disk pånær /home. derefter skal alt i /home flyttes ud i roden af denne disk.
derefter kan du installere din ekstra disk og installere således at den nye disk bliver / og den store disk /home
husk ikke at formatere den disk du bruger som /home
først skal du boote fra en livedisk, og fra denne skal du slette alt på din disk pånær /home. derefter skal alt i /home flyttes ud i roden af denne disk.
derefter kan du installere din ekstra disk og installere således at den nye disk bliver / og den store disk /home
husk ikke at formatere den disk du bruger som /home
Soundpartner
Ja, det skrev du godt nok også i mit tidl. emne..
Så langt er jeg også kommet nu.. For hentede og bootede op med Ubuntu Desktop (live) og fik mounted min harddisk, men så flyttede jeg dog (hvis jeg skulle have glemt en config eller noget) ALT fra roden ind i en mappe kaldet "andet" og så ALT fra /home mappen ud i roden så det så således ud:
/andet - Så denne er faktisk bare den gamle / (root)
/backup
/simon
/vmail
Men da jeg så smed 30GB HDD'en i og startede installationen ligger der 2 LVM partitioner (swap og tidl. root (nu /home)) plus en ext2 partition på 255MB på den 750GB disk..
Billede:
Hvordan jeg får samlet de 3 partitioner til 1 stor, er der mit problem ligger..
Og kan det ikke lade sig gøre, så kan det bedre betale sig for mig at fortsætte som serveren var før..
Ja, det skrev du godt nok også i mit tidl. emne..
Så langt er jeg også kommet nu.. For hentede og bootede op med Ubuntu Desktop (live) og fik mounted min harddisk, men så flyttede jeg dog (hvis jeg skulle have glemt en config eller noget) ALT fra roden ind i en mappe kaldet "andet" og så ALT fra /home mappen ud i roden så det så således ud:
/andet - Så denne er faktisk bare den gamle / (root)
/backup
/simon
/vmail
Men da jeg så smed 30GB HDD'en i og startede installationen ligger der 2 LVM partitioner (swap og tidl. root (nu /home)) plus en ext2 partition på 255MB på den 750GB disk..
Billede:
Hvordan jeg får samlet de 3 partitioner til 1 stor, er der mit problem ligger..
Og kan det ikke lade sig gøre, så kan det bedre betale sig for mig at fortsætte som serveren var før..
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
igen fra live-cd kan du bruge gparted til at slette de partitioner der skal væk og så resize partitionen
-
- Admin
soundpartner skrev:igen fra live-cd kan du bruge gparted til at slette de partitioner der skal væk og så resize partitionen
Gparted understøtter ikke LVM
Du kan bruge værktøjet lvextend til at udvide størelsen på en lvm
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/H ... l#extendlv
Men du bør taget et backup :/
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Eller måske denne her:
http://www.howtoforge.com/linux_lvm
Prøv eventuelt at ligge de to små partitioner samme først for at få lidt rutine inden du leger med det vigtige data.
Og husk ikke at undervurder et stykke almindeligt papir og en blyant til at skitser opgaven ned inden du går i gang.
/Brandt
Prøv eventuelt at ligge de to små partitioner samme først for at få lidt rutine inden du leger med det vigtige data.
Og husk ikke at undervurder et stykke almindeligt papir og en blyant til at skitser opgaven ned inden du går i gang.
/Brandt
Kan det være derfor at Gparted ikke vil starte??AJenbo skrev:Gparted understøtter ikke LVM
Du kan bruge værktøjet lvextend til at udvide størelsen på en lvm
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/H ... l#extendlv
Men du bør taget et backup :/
Men det vil heller ikke starte inden jeg mounter harddisken..
Den side er jeg faktisk faldet over en gang tidligere.. Men må indrømme at jeg ikke fik læst meget, da det ikke lignede noget brugbart..Brandt skrev:Eller måske denne her:
/Brandt
Men idéen med et stykke papir og noget at skrive med, så sidder jeg nu og tænker på at jeg kunne jo også bare finde to harddiske ovre fra bunken som alligevel er tomme..
Og så faktisk "genskabe situationen" bare med to andre diske som ikke indeholder noget vigtigt data alligevel, da det vil være nye installationer..
Jeg siger rigtig mange tak for hjælpen!!
Både for links men også for tippet med at skrive ned inden man starter..
For ellers havde jeg da aldrig tænkt på det med at "genskabe situationen".. (o:
Nårh.. Har droppet lortet og kastet serverene ud i haven..
Jeg går over til Windows server og forsøger mig med det fremover, da det her simpelthen er for latterligt..
Men lige pt. ligger maskinerne i haven..
Jeg takker for hjælpen og god vind fremover! (:
Jeg går over til Windows server og forsøger mig med det fremover, da det her simpelthen er for latterligt..
Men lige pt. ligger maskinerne i haven..
Jeg takker for hjælpen og god vind fremover! (:
-
- Admin
Ok, men nu er det jo ikke fordi der i Windows er værktøjer til at ændre en dynamisk disk (Windows svar på lvm)
Hvisk du virklig har smidt din server ud så er jeg sikker på der er andre der gerne ville have den.
Hvisk du virklig har smidt din server ud så er jeg sikker på der er andre der gerne ville have den.
Windows er ikke et hak bedre og kunne aldrig finde på at skifte.. Så hellere leve uden, da!
Men har gået med noget stress på det sidste og tændte så bare godt af til sidst over at det slet ikke var muligt at få gjort noget ved den LVM partition..
For kunne heller ikke finde ud af at samle alle partitionerne til én stor LVM.. Så der ville gå noget til spilde..
Men efter en kort pause, er jeg nu kommet så langt at jeg fandt en masse harddiske frem fra gemmerne hvor der lå nogle 200 og 250GB diske..
Jeg er derfor nu igang med at overføre alt fra /home til de forskellige diske samt til min workstation, da det så er den sidste løsning..
Så der bliver udført en hel ny installation (UDEN LVM!) her en af dagene..
Ang. serverene, så satte jeg en test-maskine op og smed to harddiske i som jeg så kunne øve mig på uden ar risikere at miste data på min rigtig server..
Det viste sig så bare at den havde nogle fejl, så den ikke kunne læse ram, harddisk og cd-drevet fra tid til anden..
Så det var nu kun den alene som fik sig en tur..
Jeg beklager mit anfald og vil igen sige tak for den hjælp jeg ellers har fået.. (:
Men har gået med noget stress på det sidste og tændte så bare godt af til sidst over at det slet ikke var muligt at få gjort noget ved den LVM partition..
For kunne heller ikke finde ud af at samle alle partitionerne til én stor LVM.. Så der ville gå noget til spilde..
Men efter en kort pause, er jeg nu kommet så langt at jeg fandt en masse harddiske frem fra gemmerne hvor der lå nogle 200 og 250GB diske..
Jeg er derfor nu igang med at overføre alt fra /home til de forskellige diske samt til min workstation, da det så er den sidste løsning..
Så der bliver udført en hel ny installation (UDEN LVM!) her en af dagene..
Ang. serverene, så satte jeg en test-maskine op og smed to harddiske i som jeg så kunne øve mig på uden ar risikere at miste data på min rigtig server..
Det viste sig så bare at den havde nogle fejl, så den ikke kunne læse ram, harddisk og cd-drevet fra tid til anden..
Så det var nu kun den alene som fik sig en tur..
Jeg beklager mit anfald og vil igen sige tak for den hjælp jeg ellers har fået.. (:
-
- Admin
Ok, ja det kan være fustrende når tingende ikke vil som man selv vil På den lyse side så får du nu et backup af alt din data
Det er jo det det kan.. Dog håndterer vi dem på hver vores måde og nogle værre end andre.. (o:
Det er nemlig det jeg gør.. Og så kan jeg også få lavet en frisk installation UDEN LVM! :P
Så glæder mig faktisk til at finde tid til at råhygge med serveren igen, nu hvor den spiller den molodi som jeg kan li'.. Hehe..
Og har faktisk lært noget af det her.. (o:
Ikke mere LVM, medmindre jeg skal slå diske sammen.. Og kan da nu også mounte eksterne diske, som jeg nok vil benytte mig kraftigt af fremover.. :P
Det er nemlig det jeg gør.. Og så kan jeg også få lavet en frisk installation UDEN LVM! :P
Så glæder mig faktisk til at finde tid til at råhygge med serveren igen, nu hvor den spiller den molodi som jeg kan li'.. Hehe..
Og har faktisk lært noget af det her.. (o:
Ikke mere LVM, medmindre jeg skal slå diske sammen.. Og kan da nu også mounte eksterne diske, som jeg nok vil benytte mig kraftigt af fremover.. :P