Hej Forumister
Ville se film som ligger på min pc på min fladskærm i stuen. Koblede det til VGA og derefter ind i NVIDIA manager hvor jeg detekterede skærme og her kom fjernsynet frem.
Da fjernsynskærmen stod som deaktiveret valgte jeg at aktivere og får 3 valgmuligheder. separate screen, klon og en 3. jeg ikke kan huske.
Jeg valgte separate som kræver genstart.
Efter genstart har jeg så problemet, jeg får ikke den grafiske menu men blot login skærm (hvid på sort) aka terminal ?
Jeg har kørt med Ubuntu som eneste styresystem i over et år nu, men kan sat.... ikke finde ud af det der terminal og mener heller ikke jeg har brug for det.
Hvorfor sker det at jeg er endt hvor jeg er nu ? Heldigvis har jeg en ekstra pc (denne her)
Kan det ikke laves så man "aldrig" ser terminalen, med mindre at man selv vælger det fra startmenuen. Jeg er jo lost og havde jeg ikke denne her nr.2 pc ville jeg være nød til at geninstallere den anden for at få en grafisk brugerflade og dermed en for mig brugbar pc.
Er jeg helt ene om den opfattelse ?
OG !!! Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med at få min GUI tilbage ?
P.S. hvordan får jeg vist opstartsbilledet med de forskellige kerner frem ? Endnu et anke fra mig, hvorfor vises det ikke bare 1 sek. ? Det første jeg ser efter bios splash informationerne er login terminalen. Det ville da være smart at der måske i bundlinjen stod tryk F12 for "meny hvor du vælger kerne mm."
P.P.S. Går aldrig tilbage til Windows !!!
Grafisk brugerflade mangler ?
-
- Geografisk sted: Varde
Grafisk brugerflade mangler ?
Senest rettet af Nordsig 24. okt 2010, 15:37, rettet i alt 1 gang.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Grafisk brugerflade mangler ?
Nordsig skrev:Hej Forumister
Ville se film som ligger på min pc på min fladskærm i stuen. Koblede det til VGA og derefter ind i NVIDIA manager hvor jeg detekterede skærme og her kom fjernsynet frem.
Da fjernsynskærmen stod som deaktiveret valgte jeg at aktivere og får 3 valgmuligheder. separate screen, klon og en 3. jeg ikke kan huske.
Jeg valgte separate som kræver genstart.
Efter genstart har jeg så problemet, jeg får ikke den grafiske menu men blot login skærm (hvid på sort) aka terminal ?
Jeg har kørt med Ubuntu som eneste styresystem i over et år nu, men kan sat.... ikke finde ud af det der terminal og mener heller ikke jeg har brug for det.
Hvorfor sker det at jeg er endt hvor jeg er nu ? Heldigvis har jeg en ekstra pc (denne her)
Kan det ikke laves så man "aldrig" ser terminalen, med mindre at man selv vælger det fra startmenuen. Jeg er jo lost og havde jeg ikke denne her nr.2 pc ville jeg være nød til at geninstallere den anden for at få en grafisk brugerflade og dermed en for mig brugbar pc.
Er jeg helt ene om den opfattelse ?
OG !!! Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med at få min GUI tilbage ?
P.S. hvordan får jeg vist opstartsbilledet med de forskellige kerner frem ? Endnu et anke fra mig, hvorfor vises det ikke bare 1 sek. ? Det første jeg ser efter bios splash informationerne er login terminalen. Det ville da være smart at der måske i bundlinjen stod tryk F12 for "meny hvor du vælger kerne mm."
P.P.S. Går aldrig tilbage til Windows !!!
du har altid den 3. mulighed at UNDLADE at geninstallere, boote fra en live-cd, gå på forum og spørge om hjælp.
når du roder ved grafikdrivers så er der altid mulighed for at tingene går galt. det er der også i windows. forskellen er (og det er en af de forskelle jeg rigtig rigtig godt kan lide) at i windows der rebooter du og ser så bare en flimrende computerskærm og kan intet gøre ved denne, mens du med ubuntu booter op, får en terminal og muligheden for at fikse tingene fra denne, og det kan nemt fikses uden en reinstall.
selv er jeg ikke den rette til at guide dig igennem dette, men der kommer nok en lige om snart der kan hjælpe dig
-
Hej Sound
Tak for dit indput. Håber selvfølgelig at der kommer en kyndig sjæl der har guldkornene.
Med hensyn til at boote fra livecd, så har jeg aldrig skænket der en tanke, det vil jeg da fremover.
Jeg syntes jo ikke jeg rodede med grafikken, jeg valgte blot en indstilling og vupti så var den grafiske væk.
Det skræmmer jo mig en smule og hvordan vil det så ikke skræmme en der lige har installeret sin første ubuntu ?
Tak for rådet.
Tak for dit indput. Håber selvfølgelig at der kommer en kyndig sjæl der har guldkornene.
Med hensyn til at boote fra livecd, så har jeg aldrig skænket der en tanke, det vil jeg da fremover.
Jeg syntes jo ikke jeg rodede med grafikken, jeg valgte blot en indstilling og vupti så var den grafiske væk.
Det skræmmer jo mig en smule og hvordan vil det så ikke skræmme en der lige har installeret sin første ubuntu ?
Tak for rådet.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Nvidia er fast besluttet på at tingende skal forgå på deres måde, og deres måde er desværre ikke særlig stabil eller bruger venlig.
Prøv at se om følgende kommando ikke får grafikken tilbage på plads
Det kan godt være du efterfølgende skal køre:
for at aktivere driveren med 3D acceleration m.m.
Prøv at se om følgende kommando ikke får grafikken tilbage på plads
Kode: Vælg alt
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup
sudo reboot
Det kan godt være du efterfølgende skal køre:
Kode: Vælg alt
sudo nvidia-xconfig
for at aktivere driveren med 3D acceleration m.m.
-
@ AJenbo
Tak for de vise ord. Er nu tilbage på min normale pc hvilket er en total lettelse.
Tak for de vise ord. Er nu tilbage på min normale pc hvilket er en total lettelse.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Grafisk brugerflade mangler ? LØST
Np. har selv rodet med det på nogle ændre computere jeg yder support på