Under installationen af Ubuntu 10.10 spørge den om jeg vil have kryteret min hjemme folder.
Jeg har i forvejen synkroniseret til Ubuntu One og har de andre computere tilsluttet kontoen. Kan de to ting forenes?
Bliver filerne synkroniseret krypterede til skyen eller er det kun på disk niveau at filerne er kryterede og når Ubuntu One klienten læser dem er de dekrypterede?
Ubuntu One og krypteret home folder
-
- IRC nickname: mote
- Geografisk sted: Århus
-
- IRC nickname: mpih
Re: Ubuntu One og krypteret home folder
Nej, filerne er ikke krypteret, når de synkroniseres via Ubuntu One, og er det kun på disken.
Når du har indtastet kodeordet ved login-skærmen, låses krypteringen op, så både du og diverse tjenester som Ubuntu One kan tilgå filerne. Det er kun, når "uautoriserede", som fx andre brugere eller når du er logget ud, forsøger at tilgå hjemmemappen, at filer og mapper er krypterede.
Håber det gav mening og en forklaring på, hvordan krypteringen foregår?
Når du har indtastet kodeordet ved login-skærmen, låses krypteringen op, så både du og diverse tjenester som Ubuntu One kan tilgå filerne. Det er kun, når "uautoriserede", som fx andre brugere eller når du er logget ud, forsøger at tilgå hjemmemappen, at filer og mapper er krypterede.
Håber det gav mening og en forklaring på, hvordan krypteringen foregår?
-
Tak, det giver fint mening.
Enten ville den lægge filerne på ubuntu one krypterede eller ukrypterede.
Det ville bare ikke være så smart hvis det var krypteret, når jeg nu bruge ubuntu one fra andre maskiner som ikke har kryptering på.
Der kommer så lige tre spørgsmål mere.
Nu har jeg lige reinstalleret min maskine med 10.10 fordi mine brugere forsvandt så jeg ikke havde noget kontoer at logge ind med. Hvis det eller andre spændende ting sker igen, kan jeg så få fat i mine data fks. fra en live session? (Det er ikke alt data som er på ubuntu one).
Kan jeg kryptere mit "home" nu da jeg har installeret?
Er det noget som trækker system ressourcer i større stil. -Det er en netbook med en 1.6Ghz og 1Gb RAM.
Enten ville den lægge filerne på ubuntu one krypterede eller ukrypterede.
Det ville bare ikke være så smart hvis det var krypteret, når jeg nu bruge ubuntu one fra andre maskiner som ikke har kryptering på.
Der kommer så lige tre spørgsmål mere.
Nu har jeg lige reinstalleret min maskine med 10.10 fordi mine brugere forsvandt så jeg ikke havde noget kontoer at logge ind med. Hvis det eller andre spændende ting sker igen, kan jeg så få fat i mine data fks. fra en live session? (Det er ikke alt data som er på ubuntu one).
Kan jeg kryptere mit "home" nu da jeg har installeret?
Er det noget som trækker system ressourcer i større stil. -Det er en netbook med en 1.6Ghz og 1Gb RAM.
-
- IRC nickname: mpih
Ja, du kan godt redde dine data fra den krypterede partition med en LiveCD, men det er ikke helt så simpelt, naturligvis, som hvis hjemmemappen er ukrypteret.
Og nej, kryptering af hjemmemappen kræver ikke rigtigt nogen ressourcer.
Du kan sagtens kryptere hjemmemappen efter installation, omend det er lidt mere besværligt. Husk at tage fornuftig backup, inden du forsøger dig:
Installer ecryptfs-utils
Setup dit private directory
Indtast dit login kodeord, og enten vælg en mount pass phrase eller lav en, og gem/husk din pass phrases. Dem skal du bruge, hvis du skal redde din data senere.
Logud og ind igen.
Du kan læse mere om det her:
https://help.ubuntu.com/community/EncryptedHome
https://help.ubuntu.com/community/Encry ... eDirectory
Og nej, kryptering af hjemmemappen kræver ikke rigtigt nogen ressourcer.
Du kan sagtens kryptere hjemmemappen efter installation, omend det er lidt mere besværligt. Husk at tage fornuftig backup, inden du forsøger dig:
Installer ecryptfs-utils
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ecryptfs-utils
Setup dit private directory
Kode: Vælg alt
ecryptfs-setup-private
Indtast dit login kodeord, og enten vælg en mount pass phrase eller lav en, og gem/husk din pass phrases. Dem skal du bruge, hvis du skal redde din data senere.
Logud og ind igen.
Du kan læse mere om det her:
https://help.ubuntu.com/community/EncryptedHome
https://help.ubuntu.com/community/Encry ... eDirectory
-
Ok, det lyder nemt nok. (indtil det går galt .
Jeg prøver det lige i morgen når jeg har fået min morgen te.
Mange tak for hjælpen, det er bare super!.
Jeg prøver det lige i morgen når jeg har fået min morgen te.
Mange tak for hjælpen, det er bare super!.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis man kun vil have det krypteret kan følge denne guide https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/FAQ#A ... 0encrypted?
Hvis du vil have krypteret eksisterende filer skal du først lave backup og så over føre det til din krypterede mappe.
Hvis du vil have krypteret eksisterende filer skal du først lave backup og så over føre det til din krypterede mappe.
-
Tak for hjælpen.