Hej,
Jeg kører to partitioner med hhv. Ubuntu og Windows. Efter at have installeret Gutsy får jeg nu en boot menu op med fire valgmuligheder (plus recoverymodes), hver gang jeg starter:
1. Ubuntu 2.6.22-14-386
2. Ubuntu 2.6.22-14 generic
3 Ubuntu 2.6.22-16 generic
4. Windows
det leder mig til fire spørgsmål:
1) Hvad er forskellen på en 386 og en generic-kernel? Og hvad kan anbefales? Måske et dumt spørgsmål, men jeg har trods ihærdig søgen ikke kunnet finde et svar...
2) Såfremt generic er cool: Hvilken af de to versioner - 14 eller 16 - bør man bruge? 16'eren har lige givet mig et problem med skærmkortet, som jeg dog håber selv at få løst....
3) boot-menuen kan tilsyneladende ændres via filen menu.lst - er det i orden blot at gå ind i den og 'bytte om' på rækkefølgen af de tre ubuntu-versioner?? Eller skal/bør boot-menuen ændres på en anden måde, hvis det nu ikke er 386'eren, der skal være automatisk/førsteprioritet??
4) Nok det mest essentielle: Jeg HAR faktisk prøvet at ændre menu.lst i Feisty. Men i Gutsy kan jeg ikke gøre det, får blot at vide at jeg ikke har rettighederne til at ændre i filen. Jeg har prøvet både med at ændre rettigheder via egenskaber (hvilket jeg ikke måtte....) og med 'chmod 755 /' i en terminal for at få rettigheder til hele partitionen... umiddelbart klagede terminalen ikke, men problemet var efterfølgende det samme.
Håber nogen kan give mig svar på et eller flere af ovenstående spørgsmål og gøre mig lidt klogere
HJÆLP: Ændring af boot-menu m.m.
-
- Geografisk sted: København
-
- Geografisk sted: Køge
Brug den der virker bedst -i386 skal du glemme. Hvis 16 gir der problemmer brug 14.
Du kan bytte rundt i menu.lst så den starter op i det/den du ønsker. Men back filen op først.
Stor fejl!!!!11 Forhåbentlig har du ikke ødelagt noget.
Ud over det kan du bare uninstallere den kernel du ikke vil have, så fjerner den automatisk den fra listen i bootup.
Du kan bytte rundt i menu.lst så den starter op i det/den du ønsker. Men back filen op først.
Kode: Vælg alt
chmod 755 /
Stor fejl!!!!11 Forhåbentlig har du ikke ødelagt noget.
Ud over det kan du bare uninstallere den kernel du ikke vil have, så fjerner den automatisk den fra listen i bootup.
-
hov...
....fy, siger jeg til mig selv, og tusind tak for svaret...
godt spørgsmål om jeg har ødelagt noget... hvordn ville jeg kunne opdage det? (lige nu skriver jeg i windows pga. problemer med grafikkortet...kunne det være dæd?)
...læste ellers mange forums hvor 'chmod 755' stod nævnt ... men man må måske ikke bruge den på det hele? Hvad kan den gøre? Og hvordan gør man SÅ, når man så gerne selv vil kunne bestemme over sine og ubuntus filer?... som sagt har det foreløbig ikke virket med mine forsøg på at ændre rettighederne i hverken brugerprofiler eller egenskaber for mapperne...
endelig: hvordan uninstaller man så en kernel? (og: hvad er forskellen EGENTLIG mellem i386 og generic... vil bare gerne vide det, sådn rent nysgerrighedsmæssigt)
f
godt spørgsmål om jeg har ødelagt noget... hvordn ville jeg kunne opdage det? (lige nu skriver jeg i windows pga. problemer med grafikkortet...kunne det være dæd?)
...læste ellers mange forums hvor 'chmod 755' stod nævnt ... men man må måske ikke bruge den på det hele? Hvad kan den gøre? Og hvordan gør man SÅ, når man så gerne selv vil kunne bestemme over sine og ubuntus filer?... som sagt har det foreløbig ikke virket med mine forsøg på at ændre rettighederne i hverken brugerprofiler eller egenskaber for mapperne...
endelig: hvordan uninstaller man så en kernel? (og: hvad er forskellen EGENTLIG mellem i386 og generic... vil bare gerne vide det, sådn rent nysgerrighedsmæssigt)
f
-
- Geografisk sted: Køge
...læste ellers mange forums hvor 'chmod 755' stod nævnt ... men man må måske ikke bruge den på det hele?
Generelt er det en dårlig ide at ændre på "permission", man gør det kun hvis har fulftstændig styr på hvad man gør og hvorfor.
Hvad kan den gøre? Og hvordan gør man SÅ, når man så gerne selv vil kunne bestemme over sine og ubuntus filer?
Alt hvad der i /home/<navn> er dit. Alt det andet er systemet. Det sikre dig en stor øget sikkerhed alt fra hackers til "ops" ting du kan komme selv til at lave. Det er her hvor linux skinner igennem (en af tingene) i forhold til Windows. Hvis du foreksemple vil ændre en config i system, så åbner du terminalen (Applications ---> Accessories ---> terminal) og skriver f.eks.
sudo nano <path>/<file>
hvorefter du skrive dit password.
sudo betyder superuser do
nano er et editor program
<path> er sti
<fil> er fil
endelig: hvordan uninstaller man så en kernel? (og: hvad er forskellen EGENTLIG mellem i386 og generic... vil bare gerne vide det, sådn rent nysgerrighedsmæssigt
i386 kernel i Ubuntu blev brugt før i tiden, man er nu rykket hen til at bruger kernel der hedder generic på deres nyeste. Førhen var havdet Ubuntu delt sin Kernel op i i386 og i686 på 32bit systemer. Men nu har man en fælles kernel, forskellen var ikke så stor at man vil bruge resourcer på at lave to.
-
og en sidste ting
...du er beundringsværdig pædagogisk. takker-
a) kan man 'fortryde' chmod 755-kommandoen, dvs. er der en talkode der ændrer det mere eller mindre tilbage?
b) jeg fik ikke helt svar på det med afinstallation af en kernel-version? hvordn funker det?
...det anede mig. Men undrer mig så blot over at der stadig er en 386-kernel med i gutsy-installationen?? og at den tilsyneladende var førsteprioritet, selvom jeg kørte med generic i feisty
a) kan man 'fortryde' chmod 755-kommandoen, dvs. er der en talkode der ændrer det mere eller mindre tilbage?
b) jeg fik ikke helt svar på det med afinstallation af en kernel-version? hvordn funker det?
i386 kernel i Ubuntu blev brugt før i tiden, man er nu rykket hen til at bruger kernel der hedder generic på deres nyeste. Førhen var havdet Ubuntu delt sin Kernel op i i386 og i686 på 32bit systemer. Men nu har man en fælles kernel, forskellen var ikke så stor at man vil bruge resourcer på at lave to.
...det anede mig. Men undrer mig så blot over at der stadig er en 386-kernel med i gutsy-installationen?? og at den tilsyneladende var førsteprioritet, selvom jeg kørte med generic i feisty