Hej med jer,
Jeg har fået anbefalet Ubuntu i stedet for Windows xp til en ældre bærbar pc, som kører ekstremt langsomt. Kloge hoveder giver xp skylden og siger, at de med Ubuntu har fået gamle pc'er til at køre igen.
Omtalte gamle Amilo bruges til afprøvning af programmer fra nettet, inden jeg henter dem ned til min stationære computer.
Jeg har brugt en del tid her på forummet med at læse tråde. Jeg har været på Ludvigsens hjemmeside og har hentet og brændt en boot-cd, tror jeg da, men der var så mange valgmuligheder, at jeg valgte i blinde, og så var der også noget, der hed Lubuntu.
Jeg har været inde i BIOS og har ændret "boot"-rækkefølgen, men den hopper tilbage og starter Windows op alligevel. Måske er det en forkert version, jeg har hentet og brændt. Derfor ville jeg være rigtig glad, hvis I kunne tilsende mig en "boot"-cd (Ubuntu 9.4), som passer til min Amilo (Intel(R) Celeron(R) M, processor 1.50 GHz, 448 MB RAM.
Jeg er også i tvivl om, hvorvidt en "live"-cd og en installations-cd er to forskellige cd'er. Jeg vil først afprøve Ubuntu uden at fjerne XP. Hvis alt går vel, fjerner jeg XP. Er det den samme CD, man bruger til begge formål? Det fremgår ikke nogen steder.
På forhånd tusind tak. Super initiativ med Ubuntu og/eller Lubuntu eller hvad det nu hedder alt sammen.
Bedste hilsner
Blanca
(L)Ubuntu til Amilo Fujitsu Siemens bærbar
-
- IRC nickname: Blanca
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: (L)Ubuntu til Amilo Fujitsu Siemens bærbar
Blanca skrev:Hej med jer,
Jeg har fået anbefalet Ubuntu i stedet for Windows xp til en ældre bærbar pc, som kører ekstremt langsomt. Kloge hoveder giver xp skylden og siger, at de med Ubuntu har fået gamle pc'er til at køre igen.
Omtalte gamle Amilo bruges til afprøvning af programmer fra nettet, inden jeg henter dem ned til min stationære computer.
Jeg har brugt en del tid her på forummet med at læse tråde. Jeg har været på Ludvigsens hjemmeside og har hentet og brændt en boot-cd, tror jeg da, men der var så mange valgmuligheder, at jeg valgte i blinde, og så var der også noget, der hed Lubuntu.
Jeg har været inde i BIOS og har ændret "boot"-rækkefølgen, men den hopper tilbage og starter Windows op alligevel. Måske er det en forkert version, jeg har hentet og brændt. Derfor ville jeg være rigtig glad, hvis I kunne tilsende mig en "boot"-cd (Ubuntu 9.4), som passer til min Amilo (Intel(R) Celeron(R) M, processor 1.50 GHz, 448 MB RAM.
Nyeste Ubuntu er "Maverick Meerkat" med versionsnummeret 10.10
Ubuntudanmark er ikke en dansk afdeling af Canonical - vi er en non profit forening af frivillige - og CD betaler man selv - du kan evt tage et kig på http://www.linuxpusher.dk/ - der kan købe at få brændt en skive ned på en cd og få den sendt til dig.
Canonical har også ship-it, men så får du først din gratis ubuntu skive tidligst 6 uger efter du har afgiver din "ordre" på en gratis skive med gratis forsendelse.
Blanca skrev:Jeg er også i tvivl om, hvorvidt en "live"-cd og en installations-cd er to forskellige cd'er. Jeg vil først afprøve Ubuntu uden at fjerne XP. Hvis alt går vel, fjerner jeg XP. Er det den samme CD, man bruger til begge formål? Det fremgår ikke nogen steder.
Det er den samme.
Blanca skrev:På forhånd tusind tak. Super initiativ med Ubuntu og/eller Lubuntu eller hvad det nu hedder alt sammen.
Bedste hilsner
Blanca
Lubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu er alle samme varianter af Ubuntu. Neden under er de ens. Specielt Lubuntu udmærker sig med meget lave krav til hardware.
Jeg tror at du vil være mest tilfreds med Lubuntu, Ubuntu kan også gå an hvis du vil ofre nogle få 100 kr på mere RAM.
Der er ikke så meget grafisk farvelade og lir i Lubuntu - men det virker og er meget hurtigt.
Links:
Linux pusherens web site (ubuntu sektion): http://www.linuxpusher.com/da/distributions/Ubuntu%20Linux
Ubuntu ship It web site: https://shipit.ubuntu.com/
lubuntus web site er http://lubuntu.net/
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars,
Mange tak for hurtigt svar. Jeg har brændt en UBUNTU desk top Ed. 32 bit, men jeg prøver at hente en LUBUNTU i stedet.
Bedste hilsner
Blanca
Mange tak for hurtigt svar. Jeg har brændt en UBUNTU desk top Ed. 32 bit, men jeg prøver at hente en LUBUNTU i stedet.
Bedste hilsner
Blanca
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
EDIT: Nå, i havde begge været der imens jeg sad og skrev. Du får lige min besked alligevel. Det kan jo være der står noget du kan bruge.
Hej og velkommen til forum.
Det er rigtigt at ubuntu og især Lubuntu (som er en letvægtsudgave af ubuntu), kan give ekstra liv til gamle maskiner.
Jeg kan dog se et problem som kan udelukke brugen af ubuntu til dine formål.
Du siger:
Da min formodning er at det er windowsprogrammer der er tale om, skal du vide at windows og linux(ubuntu) er to forskellige styresystemer og du kan ikke køre windowsprogrammer på ubuntu. Så hvis det er formålet, så er ubuntu desværre ikke vejen frem.
Jeg vil da anbefale at du installerer det (eller Lubuntu) alligevel og leger lidt med det. Det kunne jo være du blev ligeså afhængig som nogle af os.
Hvis du bliver på XP synes jeg du skal overveje at købe lidt ekstra RAM til din Amilo.
Du kan downloade seneste version af ubuntu her: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Du skal vælge 32bit versionen - 10.10.
Husk at brænde CD'en ved LAVESTE brændehastighed - det er vigtigt (jeg har selv en gammel Amilo 6820 og den kan ikke læse LiveCD'er der ikke er brændt ved laveste hastighed). Hvilken model er din Amilo for resten?
Du kan også få tilsendt en gratis CD, men der kan være op til 10 ugers ventetid: https://shipit.ubuntu.com/
Og du kan selvfølgelig købe: http://shop.canonical.com/product_info. ... cts_id=746
Det er samme CD du bruger til både installation og Live-afvikling.
Hej og velkommen til forum.
Det er rigtigt at ubuntu og især Lubuntu (som er en letvægtsudgave af ubuntu), kan give ekstra liv til gamle maskiner.
Jeg kan dog se et problem som kan udelukke brugen af ubuntu til dine formål.
Du siger:
Da min formodning er at det er windowsprogrammer der er tale om, skal du vide at windows og linux(ubuntu) er to forskellige styresystemer og du kan ikke køre windowsprogrammer på ubuntu. Så hvis det er formålet, så er ubuntu desværre ikke vejen frem.
Jeg vil da anbefale at du installerer det (eller Lubuntu) alligevel og leger lidt med det. Det kunne jo være du blev ligeså afhængig som nogle af os.
Hvis du bliver på XP synes jeg du skal overveje at købe lidt ekstra RAM til din Amilo.
Du kan downloade seneste version af ubuntu her: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Du skal vælge 32bit versionen - 10.10.
Husk at brænde CD'en ved LAVESTE brændehastighed - det er vigtigt (jeg har selv en gammel Amilo 6820 og den kan ikke læse LiveCD'er der ikke er brændt ved laveste hastighed). Hvilken model er din Amilo for resten?
Du kan også få tilsendt en gratis CD, men der kan være op til 10 ugers ventetid: https://shipit.ubuntu.com/
Og du kan selvfølgelig købe: http://shop.canonical.com/product_info. ... cts_id=746
Det er samme CD du bruger til både installation og Live-afvikling.
-
- IRC nickname: sound
Hej Blanka.
du skal lige være opmærksom på at ubuntu ikke er windows.
du kan derfor ikke downloade windowsprogrammer og prøve dem af inden du installerer dem på en anden maskine med windows.(det er lidt det jeg høre dig sige at du gerne vil).
du skal lige være opmærksom på at ubuntu ikke er windows.
du kan derfor ikke downloade windowsprogrammer og prøve dem af inden du installerer dem på en anden maskine med windows.(det er lidt det jeg høre dig sige at du gerne vil).
-
Hej alle,
Stor tak for svar. Fantastisk! Jeg har virkelig fået mod på at gå i gang.
Lars, jeg vil på din anbefaling starte med at "lege" med Lubuntu.
Zob, de programmer, jeg i øjeblikket er på udkig efter på nettet, er gratis filkonverteringsprogrammer. Der er mange forskellige, også fra ukendte udbydere, og jeg har tænkt mig at vælge den, der passer mig bedst. Hvis der leveres diverse "snavs" med, kan jeg jo rense maskinen og vælge en af de andre, det var min tanke. Så er jeg fri for at risikere at få inficeret min stationære pc, som mest bruges arbejdsmæssigt.
Min Amilo er en model L7300.
Soundpartner, ups, jeg ved faktisk ikke, om det er windowsprogrammer...
Bedste hilsner
Blanca
Stor tak for svar. Fantastisk! Jeg har virkelig fået mod på at gå i gang.
Lars, jeg vil på din anbefaling starte med at "lege" med Lubuntu.
Zob, de programmer, jeg i øjeblikket er på udkig efter på nettet, er gratis filkonverteringsprogrammer. Der er mange forskellige, også fra ukendte udbydere, og jeg har tænkt mig at vælge den, der passer mig bedst. Hvis der leveres diverse "snavs" med, kan jeg jo rense maskinen og vælge en af de andre, det var min tanke. Så er jeg fri for at risikere at få inficeret min stationære pc, som mest bruges arbejdsmæssigt.
Min Amilo er en model L7300.
Soundpartner, ups, jeg ved faktisk ikke, om det er windowsprogrammer...
Bedste hilsner
Blanca
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
De fleste programmer som du tilfældigt finder på nettet og som man kunne mistænke for at have noget dårligt ved sig er windows programmer.
Men du kunne jo prøve nogle af de mange fil konvertere der er i ubuntu ved at søge i software centret (eller synaptic hvis du bruger lubuntu).
Men du kunne jo prøve nogle af de mange fil konvertere der er i ubuntu ved at søge i software centret (eller synaptic hvis du bruger lubuntu).
-
Hej AJenbo,
Jamen, jamen, jamen. Alle de muligheder. Jeg vil ved først givne lejlighed sætte mig ind i, hvad der findes til Lubuntu.
Mange tak for tippet, men i første omgang skal jeg lige have den gamle bærbare til at starte op fra cd'en. Det bliver den første udfordring.
Bedste hilsner
Blanca
Jamen, jamen, jamen. Alle de muligheder. Jeg vil ved først givne lejlighed sætte mig ind i, hvad der findes til Lubuntu.
Mange tak for tippet, men i første omgang skal jeg lige have den gamle bærbare til at starte op fra cd'en. Det bliver den første udfordring.
Bedste hilsner
Blanca
-
- Redaktør
Som nævnt tidligere:
Og så skal du vist ind i BIOS og sætte den til at boote på CD først.
Og så skal du vist ind i BIOS og sætte den til at boote på CD først.