Ubuntu 10.04 på Dell Server

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Noervang
Geografisk sted: Spanien

Ubuntu 10.04 på Dell Server

Indlæg af Noervang »

Hejsa. Jeg sidder med et mindre problem som er ved at give grå.
Jeg har endelig fjernet min Win 2008 på min Dell Server og har lagt Ubuntu 10.04 ind, ikke nogen server version, da den kun skal bruges til Fil/backup server.
Linuxen ser fint alle hardiske som anvender ntfs og jeg kan dele filerne/mapper, kan pinge linuxen fra alle maskiner i hjemmet.
Men Win7 kan ikke se noget overhoved, og hvis jeg f.eks vil forsøge en remote desktop fra w7 til tuxen, får jeg beskeden at jeg ikke kan, og der er givet tilladelse fra Linuxen til at desktop kan deles.
På den ene bærebar som også køre ubuntu, finder heller ikke Linux serveren.
// Noervang
any one ?
cerberus

Re: Ubuntu 10.04 på Dell Server

Indlæg af cerberus »

Hejsa,

Ubuntu linux understøtter ikke protokollen RDP, som microsoft anvender til fjernstyring, d.v.s. at du kan fjernstyre
windows maskiner fra Linux med RDP, men ikke omvendt. Hvis du skal fjernstyre din Ubuntu server skal du først give adgang via: System -> Preferences -> Remote Desktop.

På din windows plaform kan du bruge TightVNC eller UltraVNC til at lave forbindelsen over til din Ubuntu server.

Se evt.
http://ubuntuswitch.wordpress.com/2007/07/01/securely-remote-control-your-ubuntu-via-putty-from-a-windows-host-vncssh/

Fildeling i Ubuntu afhænger af flere pakker prøv at, se efter om du har følgende pakker installeret.
$ dpkg -l | grep libpam-smbpass
ii libpam-smbpass 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 pluggable authentication module for Samba

$ dpkg -l | grep samba
ii samba 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 SMB/CIFS file, print, and login server for Unix
ii samba-common 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 common files used by both the Samba server and client
ii samba-common-bin 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 common files used by both the Samba server and client
Noervang
Geografisk sted: Spanien

Re: Ubuntu 10.04 på Dell Server

Indlæg af Noervang »

Hejsa. Jeg er lige pakkerne igennem, og vender tilbage. på forhånd tak.

cerberus skrev:Hejsa,

Ubuntu linux understøtter ikke protokollen RDP, som microsoft anvender til fjernstyring, d.v.s. at du kan fjernstyre
windows maskiner fra Linux med RDP, men ikke omvendt. Hvis du skal fjernstyre din Ubuntu server skal du først give adgang via: System -> Preferences -> Remote Desktop.

På din windows plaform kan du bruge TightVNC eller UltraVNC til at lave forbindelsen over til din Ubuntu server.

Se evt.
http://ubuntuswitch.wordpress.com/2007/07/01/securely-remote-control-your-ubuntu-via-putty-from-a-windows-host-vncssh/

Fildeling i Ubuntu afhænger af flere pakker prøv at, se efter om du har følgende pakker installeret.
$ dpkg -l | grep libpam-smbpass
ii libpam-smbpass 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 pluggable authentication module for Samba

$ dpkg -l | grep samba
ii samba 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 SMB/CIFS file, print, and login server for Unix
ii samba-common 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 common files used by both the Samba server and client
ii samba-common-bin 2:3.5.4~dfsg-1ubuntu8 common files used by both the Samba server and client