Hej alle.
Når jeg med min Ubuntu 10.10 installation vil tilslutte til min arbejdsgruppe med navnet "nicolas-group", for at hente filer fra min stationær der kører Windows Vista SP2, får jeg fejlen "Kunne ikke hente delingsliste fre server".
I Ubuntu 9.04 løste jeg problemet ved at installere pakken "samba-common", men den pakke er allerede installeret fra start, så jeg burde kunne komme igennem. Hvordan løser jeg det?
[Løst] Problem med at tilslutte til arbejdsgruppe
-
- IRC nickname: Nicolas
- Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn
[Løst] Problem med at tilslutte til arbejdsgruppe
Senest rettet af Pazau 19. okt 2010, 20:21, rettet i alt 1 gang.
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Problem med at tilslutte til arbejdsgruppe
Pazau skrev:Hej alle.
Når jeg med min Ubuntu 10.10 installation vil tilslutte til min arbejdsgruppe med navnet "nicolas-group", for at hente filer fra min stationær der kører Windows Vista SP2, får jeg fejlen "Kunne ikke hente delingsliste fre server".
I Ubuntu 9.04 løste jeg problemet ved at installere pakken "samba-common", men den pakke er allerede installeret fra start, så jeg burde kunne komme igennem. Hvordan løser jeg det?
Kig efter andre samba pakker der har authentication at gøre. Der skulle være en pakke der starter en service, der kommunikerer med andre samba/windows computere, som har med verificering af brugere at gøre - men jeg kan ikke huske hvad den hedder.
Håber at det hjælper dig, for jeg kan ikke rigtig hjælpe dig mere end det, da jeg kun bruger en windows i virtual box til under en håndfuld programmer, som ikke fås i en udgave til Linux styresystemer.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
problemet er flerdelt, men det er let at omgås.
problemet er at smb protokolden (som windows bruger til fildeling) er sådan lidt sjov i det. den er endnu ikke færdig udviklet og der laves en my om i den fra tid til anden sådan som det nu lige passer udviklerne.
samba som er linux'es svar på smb er en opensource genopfindelse af smb. der er som sådan ingen link mellem udviklerne af smb og af samba. Det du oplever er at din request laver en timeout og derfor kan du ikke finde din windowsmaskine (i smb der er hver maskine en server der udsender en liste med hvad de deler en gang i mellem, eller på request)
som sagt er det nemt at omgås.
hvis du går ind i "steder> tilslut server" så kan du som tjeneste vælge "windows delt mappe" og indtaste den ip som din windowsbox har. hvis du sætter hak i gem bogmærke og så giver det et navn så vil du i fremtiden kunne springe ventetiden hvor maskinen søger efter din windowsmaskine over og gå direkte til maskinen
problemet er at smb protokolden (som windows bruger til fildeling) er sådan lidt sjov i det. den er endnu ikke færdig udviklet og der laves en my om i den fra tid til anden sådan som det nu lige passer udviklerne.
samba som er linux'es svar på smb er en opensource genopfindelse af smb. der er som sådan ingen link mellem udviklerne af smb og af samba. Det du oplever er at din request laver en timeout og derfor kan du ikke finde din windowsmaskine (i smb der er hver maskine en server der udsender en liste med hvad de deler en gang i mellem, eller på request)
som sagt er det nemt at omgås.
hvis du går ind i "steder> tilslut server" så kan du som tjeneste vælge "windows delt mappe" og indtaste den ip som din windowsbox har. hvis du sætter hak i gem bogmærke og så giver det et navn så vil du i fremtiden kunne springe ventetiden hvor maskinen søger efter din windowsmaskine over og gå direkte til maskinen
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
winbind er hvis noget af det der håndtere den del af windows netværket som du ser ud til at have problemer med.
-
- IRC nickname: Nicolas
- Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn
Problemet er løst.
Problemet lå i at jeg åbenbart havde angivet samme navn på bærbaren som på stationæren, hvilket har resulteret i konflikt når jeg ville bede bærbaren tilslutte arbejdsgruppen.. Det er ikke så nemt at skifte arbejdsgruppe i Ubuntu som man skulle tro, men det virkede...
Tak til alle jer, der har forsøgt at hjælpe.
Problemet lå i at jeg åbenbart havde angivet samme navn på bærbaren som på stationæren, hvilket har resulteret i konflikt når jeg ville bede bærbaren tilslutte arbejdsgruppen.. Det er ikke så nemt at skifte arbejdsgruppe i Ubuntu som man skulle tro, men det virkede...
Tak til alle jer, der har forsøgt at hjælpe.
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).