Jeg har lige installeret Ubuntu 10.10 64 bit på min nye computer. I den forbindelse ville jeg aktivere driveren til grafikkortet, men det har resulteret i at skærmen er blevet mindre end den var før, og engang imellem bliver den lyserød. Driveren er ATI/AMD proprietær FGLRX. Kortet er 1024//2815 MB ATI HD 5450. Jeg er lidt i vilrede om jeg skal deaktivere kortet eller om der er en løsning.
Venlig hilsen
Søren Jakobsen
Fejl med grafikkort
-
- IRC nickname: pollute
- Geografisk sted: Århus
Fejl med grafikkort
Min computer er en Acer Predator G3610
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Fejl med grafikkort
Hvis du ikke skal bruge din computer til gaming under ubuntu, ser jeg ingen grund til at du bruger FGLRX. Der kan du lige så godt bruge Open Source driveren.
-
Det har jeg gjort, og indtil videre virker det Ok. Men det er som der er en meget smal linje i venstre side af skærmen der hele tiden er lilla.
-
Ja jeg troede ikke der var nogle problemer, men det har vist sig at jeg skal have mit grafikkorts driver aktiveret hvis jeg skal bruge webcam i Skype.
-
Jeg tror det har noget at gøre med at mit grafikkort ikke kan genkende min skærm (philips fjernsyn). For når driveren ikke er slået til kan man i skærme se fjernsynet, men når driveren er slået til kan den ikke genkende skærmen. Men hvad gør man ved det?
-
Jeg har desværre ikke fundet noget omkring dit kort og driveren eller de symptomer du beskriver.
Du kunne prøve på at hente driveren fra deres hjemmeside (selvom det er lidt bøvlet at installere).
Du kunne prøve på at hente driveren fra deres hjemmeside (selvom det er lidt bøvlet at installere).
-
[double post]
-
- Geografisk sted: Fredericia
Det med den lyserøde skærm kan skyldes flere ting, men årsagen er helt sikkert at der er problemer med farvekanalerne.
Jeg mindes endnu min gamle 14" skærm i de gode gamle dage der fik det samme problem - også når man slog det i siden, så forsvandt problemet ..... for en tid.
Det kan være alt i hardwaren der er et problem.
Det kan være lodningerne på både bund- og grafikkort, kablet, selve stikket i skærmen, lodningerne inde i skærmen.
Hvis det er en softwarefejl, så kan vi bare endnu engang konkludere at man ikke skal købe hardware fra firmaer der ikke yder god support til OpenSource.
Jeg mindes endnu min gamle 14" skærm i de gode gamle dage der fik det samme problem - også når man slog det i siden, så forsvandt problemet ..... for en tid.
Det kan være alt i hardwaren der er et problem.
Det kan være lodningerne på både bund- og grafikkort, kablet, selve stikket i skærmen, lodningerne inde i skærmen.
Hvis det er en softwarefejl, så kan vi bare endnu engang konkludere at man ikke skal købe hardware fra firmaer der ikke yder god support til OpenSource.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
Jeg er ret sikker på at problemet er at min driver ikke kan genkende min eksterne skærm. Men jeg kan ikke rigtigt løse det, så det ligner en ny Windows installation Jeg har prøvet at kontakte Elgiganten og hp, men da jeg har Ubuntu vil de ikke hjælpe mig. Hp skrev dog at jeg skulle opdatere min Medie Buntu.
Jeg tvivler stærkt på problemet ligger i hardwaren, fordi da jeg kørte Windows i starten var der intet problem, alt fungerede. Og når jeg ikke bruger driveren fungerer alt undtagen mit webcamera, og 3D funktionerne på skrivebordet.
Det er lidt sjovt, i en anden tråd fik jeg at vide at jeg ikke mætte være sådan efter ATI, fordi deres drivere næsten altid virkede i Ubuntu. For efter jeg undersøgte mit grafikkort på netttet, mstødte jeg ind i flere sider hvor der stod at ATI og Ubuntu ikke var verdens heldigste kombination.
Jeg tvivler stærkt på problemet ligger i hardwaren, fordi da jeg kørte Windows i starten var der intet problem, alt fungerede. Og når jeg ikke bruger driveren fungerer alt undtagen mit webcamera, og 3D funktionerne på skrivebordet.
Det er lidt sjovt, i en anden tråd fik jeg at vide at jeg ikke mætte være sådan efter ATI, fordi deres drivere næsten altid virkede i Ubuntu. For efter jeg undersøgte mit grafikkort på netttet, mstødte jeg ind i flere sider hvor der stod at ATI og Ubuntu ikke var verdens heldigste kombination.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Der har været meget stor fremskridt med ATI drivere, men der er som du oplever, langt igen.
-
Det er derfor jeg altid anbefaler linux brugere som skal ud og købe et videokort, at de skal gå efter nvidia.
Indtil den dag, enten opensource eller close sorce driveren fra ATI, kan compete med nvidia's.
Indtil den dag, enten opensource eller close sorce driveren fra ATI, kan compete med nvidia's.