[Løst] Problem med blæser

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Pazau
IRC nickname: Nicolas
Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn

[Løst] Problem med blæser

Indlæg af Pazau »

Hej alle.

Jeg har for lidt tid siden clean-installeret Ubuntu 10.10 på min HP dv6645eo. Når login-skærmen vises, begynder bærbarens blæser at køre ved fuld skrue, og først efter fem minutter kører den atter normalt, uanset hvad jeg gør.

Genstarter jeg X-serveren, sker det samme. Men hvis jeg blot logger ud og så ind igen, sker der intet med blæseren.
Det skal lige siges at bærbaren før kørte Ubuntu 9.04, og der var ingen problemer overhovedet.
Jeg har prøvet at se hvad "sensors" giver af output i Terminalen, men den finder ingen blæsere.

Så for mig at se, styrer Ubuntu enten blæseren men ved det ikke selv, ellers også er der så meget tryk på lige når login-skærmen vises, at blæseren reagerer. Problemet er bare at der plejer at komme en del varme ud når bærbaren bliver presset, men luften er helt kølig. Så tror ikke det har noget at gøre med at der er pres på.

Nogle bud?
Senest rettet af Pazau 20. okt 2010, 20:58, rettet i alt 1 gang.
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem med blæser

Indlæg af AJenbo »

Det kunne måsle være grafikkortet der bliver skiftet til 3D tilstand men hurtigt finder ud af at det ikke er noget særligt den skal køre.
Du kan prøve at slå 3D effekter fra under system-indstillinger-udsende-effekter
ellers så køre top i en terminal så du kan se hvad det er der arbejder på computeren når det sker.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Pazau skrev:Hej alle.

Jeg har for lidt tid siden clean-installeret Ubuntu 10.10 på min HP dv6645eo. Når login-skærmen vises, begynder bærbarens blæser at køre ved fuld skrue, og først efter fem minutter kører den atter normalt, uanset hvad jeg gør.

Genstarter jeg X-serveren, sker det samme. Men hvis jeg blot logger ud og så ind igen, sker der intet med blæseren.
Det skal lige siges at bærbaren før kørte Ubuntu 9.04, og der var ingen problemer overhovedet.
Jeg har prøvet at se hvad "sensors" giver af output i Terminalen, men den finder ingen blæsere.

Så for mig at se, styrer Ubuntu enten blæseren men ved det ikke selv, ellers også er der så meget tryk på lige når login-skærmen vises, at blæseren reagerer. Problemet er bare at der plejer at komme en del varme ud når bærbaren bliver presset, men luften er helt kølig. Så tror ikke det har noget at gøre med at der er pres på.

Nogle bud?

Du vil nok være ret interesseret i fancontrol scriptet.
Med pwmcontrol kan du sætte en række parametre i fancontrols configrationsfil - ændringerne pwmcontrol laver har virkning med et samme.

Kommandoerne kører du fra Terminal i Programmer > tilbehør menuen.

Bemærk advarselen i fancontrol om at du kan komme til at brænde din hardware af!:
WARNING

Please be careful when using the fan control features of your
mainboard, in addition to the risk of burning your CPU, at higher
temperatures there will be a higher wearout of your other hardware
components, too. So if you plan to use these components in 50 years,
maybe you shouldn’t use fancontrol at all. Also please keep in mind
most fans aren’t designed to be powered by a PWMed voltage.

In practice it doesn’t seem to be a major issue, the fans will get
slightly warmer, just be sure to have a temperature alarm and/or
shutdown call, in case some fan fails, because you probably won’t hear
it anymore ;)

higher wearout kan oversættes til at din computers levetid forkortes når den bliver varmere.

fancontrol er det der tidligere hed lm-sensors og på deres side (som stadig hedder lm-sensors) kan du se en liste over hardware som deres software understøtter. Blæser kontrol chips er relativt nemme at spotte - du skal bruge skarpt hvidt lys, og måske en lup for at kunne læse hvad der står på chippen. Du følger bare ledningerne fra blæseren tilbage til printet (bundkortet), og kigger efter en lille chip ved siden af en transistor, som typisk har en lille køleplade på sig.

Du installerer fancontrol og pwmcontrol ved at at installere fancontrol pakken. Du kan installere med Ubuntu Software Center fra Programmer menuen. På min computer er den pakke allerede installeret af det program der installerer Ubuntu på en computer.

Mere om fancontrol: http://manpages.ubuntu.com/manpages/mav ... rol.8.html
Mere om pwmconfig: http://manpages.ubuntu.com/manpages/mav ... fig.8.html

Jeg gør dig lige opmærksom på at 8-tallet for man(=manual)-sider betyder at det er en kommando der kræver superbrugerrettigheder - det betyder at du på ubuntu skal placere et

Kode: Vælg alt

sudo

foran kommandoen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Da det er en bærbar der er tale om er det nok ikke så nemt bare at følge ledningerne, men du kan istedet se om superiotool kan finde chipen.

sudo apt-get install superiotool

sudo superiotool

Der udover er der også en del af de chips der nævnes der er Northbird, CPU og Southbridg så

lspci
sudo lshw -C cpu

Kan også være brug bar.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Da det er en bærbar der er tale om er det nok ikke så nemt bare at følge ledningerne, men du kan istedet se om superiotool kan finde chipen.

sudo apt-get install superiotool

sudo superiotool

Der udover er der også en del af de chips der nævnes der er Northbird, CPU og Southbridg så

lspci
sudo lshw -C cpu

Kan også være brug bar.

Det er selvfølgeligt muligt at bruge software til at læse de informationer. De er ofte rigtige, men ikke altid, og i tilfælde hvor noget hardware kan brænde af ville jeg altid åbne hardwaren og kigge i den.

... men vi har alle vores særlige præferencer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Pazau

Indlæg af Pazau »

Lath: Jeg er ikke så meget for at åbne bærbaren, idet garantien for det første ryger, og fordi at jeg nemt risikerer at smadre et eller andet.

AJenbo: Har prøvet at fjerne effekterne og derefter genstartet X-serveren, men det er stadig det samme.

Derudover har jeg installeret Superiotool, og kørt de forskellige kommandoer. Umiddelbart findes der ingen blæsere, men her er output:

nicolas@nicolas-laptop:~$ sudo superiotool
[sudo] password for nicolas:
superiotool r5050
No Super I/O found
nicolas@nicolas-laptop:~$ lspci
00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP67 ISA Bridge (rev a2)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP67 SMBus (rev a2)
00:01.2 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2)
00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP67 Co-processor (rev a2)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 IDE Controller (rev a1)
00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP67 High Definition Audio (rev a1)
00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Bridge (rev a2)
00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 AHCI Controller (rev a2)
00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP67 Ethernet (rev a2)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:12.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C67 [GeForce 7150M / nForce 630M] (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
02:05.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)
02:05.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)
02:05.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)
02:05.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev 12)
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN (rev 02)
nicolas@nicolas-laptop:~$ sudo lshw -C cpu
  *-cpu:0                 
       description: CPU
       product: AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-58
       vendor: Advanced Micro Devices [AMD]
       physical id: 3
       bus info: cpu@0
       version: 15.8.2
       slot: Socket S1
       size: 1600MHz
       capacity: 1900MHz
       width: 64 bits
       clock: 200MHz
       capabilities: boot fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp x86-64 3dnowext 3dnow extd_apicid pni cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy 3dnowprefetch lbrv cpufreq
  *-cpu:1
       physical id: 4
       bus info: cpu@1
       version: 15.8.2
       size: 1600MHz
       capacity: 1600MHz
       capabilities: cpufreq
  *-processor UNCLAIMED
       description: Co-processor
       product: MCP67 Co-processor
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 1.3
       bus info: pci@0000:00:01.3
       version: a2
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: bus_master
       configuration: latency=0 maxlatency=1 mingnt=3
       resources: memory:f6200000-f627ffff
nicolas@nicolas-laptop:~$
Pazau

Indlæg af Pazau »

Nu har jeg fundet ud af, hvad problemet skyldes!

Det er den anbefalede Nvidia-driver, der får blæseren til at køre ved fuld drøn ved initialisering. Installerer jeg version 173, er alt vel.

Jeg har læst mig frem til at nye Nvidia-drivere indeholder mulighed for fancontrol, men kan man slå det fra, så jeg kan have den nyeste driver alligevel?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tja fancontrol peger jo på at der er noget man kan styre :)
Tror der er et program der heder nv clock der kan bruges til at styre blæseren med.
Pazau

Indlæg af Pazau »

Eller har fået noget andet i tankerne nu.

I Ubuntu 9.04 brugte jeg nvidia-driver version 180, hvor den I 10.10 bruger en ved navn current. Jeg kan se diverse pakker der hedder 180, men kan jeg få det til at fungere den vej?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den heder current fordi den på den måde opdatere til den seneste der bliver lagt i repro, i modsætning til 96 og 173 som er der for bestemte ældre typer kort og kun modtager opdatering for at understøtte nyere Xorg versioner.

Hvis du installere 180 skal du først sikre dig at den virker med den Xorg version du har.
Pazau

Indlæg af Pazau »

Tror bare jeg beholder version 173. Har haft problemer med den driver i tidligere versioner af Ubuntu med bl.a. Standby, men har ikke endnu oplevet problemer med den her.

Plus at driveren ikke indeholder en mulighed for at styre blæseren, hvilket gør at den kører som den skal. :D