Overvejer at indstaller Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jensinho

Overvejer at indstaller Ubuntu

Indlæg af Jensinho »

Hej alle.

Jeg har en bærbar computer lige nu med windows 7 men overvejer at indstaller Ubuntu, er dog lidt i tvivl om nogen ting.

Når jeg indstaller finder Ubuntu så selv alle drivers til computeren? og slettes windows automatisk fra maskinen? og vil jeg stadig kunne bruge de samme programmer som jeg gør nu? Altså virker alle programmer som de virker til windows?

Håber der er nogen kloge mennesker her på forum som kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

På forhånd tak.

Mvh.

Jensinho
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Overvejer at indstaller Ubuntu

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum.

Jensinho skrev:Hej alle.

Jeg har en bærbar computer lige nu med windows 7 men overvejer at indstaller Ubuntu, er dog lidt i tvivl om nogen ting.

Når jeg indstaller finder Ubuntu så selv alle drivers til computeren?
ja i 99% af tilfældene, de er bygget ind i Linux kernen
og slettes windows automatisk fra maskinen?
Det kan du vælge at gøre men du kan også installere Ubuntu ved siden af Win7
og vil jeg stadig kunne bruge de samme programmer som jeg gør nu? Altså virker alle programmer som de virker til windows?
Det afhænger af hvilke programmer du bruger. Men mange programmer er skrevet kun til windows og de vil ikke umiddelbart kunne virke. Til gengæld findes der et hav af alternativer der kan bruges i stedet for og ofte med større funktionalitet.
Mange spil vil ikke kunne virke

Håber der er nogen kloge mennesker her på forum som kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

På forhånd tak.

Mvh.

Jensinho
Mit råd vil være at du prøver det af og ser om det er noget for dig.

stra
Senest rettet af Stra 17. okt 2010, 19:33, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

Allerførst - Nej, Windows programmer virker ikke umiddelbart på linux, du skal finde nogen prgrammer som minder om dem du bruger i Windows, men som er lavet til Linux (Ubuntu). Det kunne fx være openoffice. Hvilke programmer skal du bruge? så kan vi måske hjælpe med at finde alternativer.

Mht. driver, så bliver al din hardware installeret automatisk, såfremt det er understøttet af Ubuntu. Det er der en let måde at finde ud af på. download, ubuntu og brænd den på en cd, og start op på cd'en så kan du prøve ubuntu uden at installere det (og uden at ændre noget på din pc).
Som oftest er det wifi der kan drille lidt at få til at virke.

Men hvis du overveje at skifte så, prøv som jeg har nævnt at starte Ubuntu op fra cd'en og se hvordan det kører (det er selvfølgelig lidt langsomt at kører ubuntu fra cd'en, men det er jo ok til at teste om det virker ordentligt)
wolffbrix
IRC nickname: wolffbrix

Indlæg af wolffbrix »

Hej,

Jeg overvejede det samme for 2 måneder siden. Jeg har win7 på min Alienware og ville køre Ubuntu på den.
Jeg prøvede ikke live CD, men valgte wubi.
Der var et problemer med adgang til netværket, men intet som dette fora ikke kunne hjælpe med.
Så jeg vil anbefale, at du enten prøver liveCD eller wubi, og så ser tiden an.

/Michael
jvvhøjer
Geografisk sted: mern

Indlæg af jvvhøjer »

PS husk at se om du kan lave en backup af de Win installation (vis denne ikke var) vis du skulle fortryde tror nu ikke du gør :D