Problemer efter et stykke tid

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Anders64

Problemer efter et stykke tid

Indlæg af Anders64 »

Har med stor sycces instaleret ubuntu 10.4, på min acer laptop, i dual boot, med 2000mb ram, alle hardware blev instaleret uden problemer, så tænkte, hvorfor ikke stryge win7, godt jeg ikke nåede det, for nu vil det ubuntu ikke starte mere, skulle lige flytte kontrol linien, fra toppen til bunden, så frøs hele ubuntu, kunne intet gøre, slukkede maskinen, startede op igen, men nu vil det ikke starte op, så denne besked er skrevet fra win7 platform, på selv samme maskine.
Så hvad skal jeg så gøre nu som ubuntu novice.
Senest rettet af Anders64 18. okt 2010, 18:30, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer efter et stykke tid

Indlæg af AJenbo »

Hvordan har du installeret Ubuntu, med Wubi inde fra Windows eller ved at starte op fra cd'en?
Hvilket hardware har du i maskinen?
Får du nogle fejl meddelelser når du prøver at starte Ubuntu?

P.s. det heder 10.04. 10.4 er et styre system til Mac :)
Anders64

Indlæg af Anders64 »

AJenbo skrev:Hvordan har du installeret Ubuntu, med Wubi inde fra Windows eller ved at starte op fra cd'en?
Hvilket hardware har du i maskinen?
Får du nogle fejl meddelelser når du prøver at starte Ubuntu?

P.s. det heder 10.04. 10.4 er et styre system til Mac :)

UPS undskyld 10.04, :? :wink:
Jeg instalere fra cd, med dualboot win 7.
Jeg får ingen fejl, når jeg starter Ubuntu, men kan intet foretage mig når den er startet op, ser bare mit skrivebord, kan også se linien med programmer, steder etc, men kan ikke klikke på dem.
Det mærkelige er at det er først sket efter en uges tid, hvor jeg har afprøvet systemet og det virkede upårklageligt, skulle så bare lige sætte værktøjslinien til at "auto hide" og så ville skidtet ikke mere.
Er lige ved at lave en hardware liste, kommer senere. Men tror ikke det er en hardware ting, for alt har kørt upårklageligt.

MVH
Anders
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at rykke alt+ctrl+F2
Hvis du kommer til en terminal der så log ind (du kan ikke se adgangskoden når du taster), og skriv top kommandone for at se om der er noget der er aktivt på maskinen.

Ellers så prøv at vælge genoprettelses tilstand når du får valget mellem de forskælige systemer under opstarten.

Virker det heller ikke så prøv at markere Ubuntu (igen under opstarten), tryk e, find den linje der slutter med "splash quiet", og tilføj " nomodeset" (dette er en midlertidig ændring så den vil ikke være der efter en genstart).

Du kan lave en fuld hardware liste ved at starte op fra cd'en og skrive lspci og lsusb i terminalen, eller lshw, lspci vil dog normalt være nok.
Anders64

Indlæg af Anders64 »

Jeg har prøve alle forslag, men uden held, så er startet forfra, så lære jeg da at instalere Ubuntu :-)
AJenbo
Admin

Re: Problemer efter et stykke tid Løst

Indlæg af AJenbo »

Det er selfølige også godt :)
Foresten så udkom 10.10 for en uge siden, så det kunne være du skulle prøve den bare for at få det nye med :)